Słownik pozycjonowania

Słownik pozycjonowania

Poniżej przedstawiamy zasób pojęć związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem stron www. Znajomość tych wyrażeń pozwoli na zrozumienie usługi pozycjonowania, a co za tym idzie - jej efektów.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Foto: shutterstock
shutterstock

Ten słowniczek prezentuje bardzo skrócone podejście do tematu pozycjonowania.

Więcej na ten temat w Słowniku SEO / SEM: www.slownik.krakweb.pl

AdSense

Program partnerski Google umożliwiający zarabianie na stronach.

Algorytm wyszukiwarki internetowej

Zasady kierujące oprogramowaniem wyszukiwarki, umożliwiają wyszukanie i przedstawienie w odpowiedniej kolejności wyników wyszukiwania.

Alt

Tekst alternatywny pliku graficznego. Atrybut dla obrazków. Jeżeli obrazek jest linkiem to wartość ALT jest traktowana przez wyszukiwarkę jako Anchor Text. Jeżeli obrazek nie jest linkiem alt wzbogaca treść strony. Jedną z nielegalnych technik pozycjonowania jest spamowanie w alt’ach czyli umieszczanie w nich kilkunastu – kilkudziesięciu słów.

Anchor

Nazwa pod którą wyświetla się link. Tekst pomiędzy znacznikami a i /a.

AnchorPR

Wartość PR jaką przekazuje link.

Ban

Wyrzucenie całej strony z wyszukiwarki. By sprawdzić czy domena nie została zbanowana np. w google wpisujemy 'site:domena.pl'. Jeżeli nie będzie żadnego wyniku to strona wyleciała z wyszukiwarki.

Bot/Robot wyszukiwarki (np. Google)

Mechanizm wyszukiwarki, który odwiedza strony internetowe i zbiera informacje służące do oceny zawartości i jakości strony www, w celu określenia pozycji w wynikach wyszukiwania.

BL/BackLink/Linki przychodzące/Link popularity

Ilość linków prowadzących do wybranej strony. By sprawdzić rzeczywistą ilość linków można skorzystać z polecenia "linkdomain:domena.pl" w wyszukiwarce Yahoo lub"link:domena.pl" w wyszukiwarce MSN. W google używa się “link:domena.pl", jednak wyszukiwarka ta wyświetla jedynie część linków.

Cloacking

Nielegalna technika pozycjonowania polegająca na przedstawieniu innej strony robotom i użytkownikom. Zazwyczaj dokonuje się tego na podstawie rozpoznania UserAgenta.
Content – Treść zawarta na stronie („Content is the king” – „Treść jest najważniejsza”)
DC/DataCenter

Nazwa określająca bazy danych wyszukiwarek. Zazwyczaj każda baza reprezentuje nieco inne wyniki dla jednej frazy której szukamy. Dlatego niektórzy widzą inną pozycje w google niż Ty.

Doorway pages

Specjalne strony internetowe przygotowane dla uzyskania lepszych wyników w wyszukiwarkach za pomocą popularnych fraz,przekierowują one nas do innego miejsca, często o innej treści niż wynikałoby to z fraz. Gdy klikamy na adres takiej strony, zazwyczaj automatycznie przekierowani zostajemy do innej strony.

Duplicate Content

Powielenie jednej treści na wielu stronach. Gdy poziom podobieństwa obu treści jest wysoki to Google banuje stronę która skopiowała treść.

Farmy linków

Strony powstałe do masowego umieszczania linków do pozycjonowanych (pod)stron, nie posiadają merytorycznej zawartości, a jedynie olbrzymią ilość linków wychodzących.

Filtr

Jest to mechanizm obniżający pozycje strony na daną frazę za przewinienia takie jak spam, cloacking, będące nielegalnymi technikami pozycjonowania.

Fresh Site Bonus / FSB

Algorytm Google, który promuje na pewien okres młode strony. Długość tego okresu zależy od konkurencyjności fraz. Zwykle jest to około 2 miesięcy. Jeżeli w tym okresie strona nie zyska odpowiedniej ilości linków spada w wynikach wyszukiwania.

Geolokalizacja

Rozpoznanie położenia geograficznego miejsca, z którego internauta łączy się z internetem . Najczęściej odbywa się na podstawie adresu IP.

GoogleBomb

Technika masowego linkowania do strony z jednym Anchorem. W Polsce przykładami słów na które linkowano w taki sposób były m.in. kretyn (strona A.Leppera) i siedziba szatana (strona Radia Maryja). Google ręcznie usunęło jednak większość efektów Google Bomb.

Googlebot

Robot wyszukiwarki Google.

Katalog stron

niektórych osób jedyne miejsce zdobywania linków. Jeżeli linki chcesz oprzeć tylko na katalogach to staraj się wybierać tylko te z linkami bezpośrednimi i zaindeksowanymi w Google( site:katalog_stron.pl )

Katalog SEO

Jest to katalog stron który zastosował przyjazne Urle, czyli mod rewrite i słowa kluczowe w adresach podstron.

Link bezpośredni

Link o największej wartości dla pozycjonera. Kieruje on bezpośrednio na stronę. Bez żadnych przekierowań.

Link pośredni

Link który kieruje na inną stronę przez przekierowanie np. 301/302
(nieprzydatne przy pozycjonowaniu ).

Link nofollow

Określa się tak linki z atrybutem rel="nofollow"( wartość 'nofollow' została wymyślona przez Google ). Linki z takim parametrem nie mają żadnej wartości, chodź googlebot chodzi za takim linkiem.

Linkowanie wewnętrzne / linki wewnętrzne

Linkowanie w ramach tej samej domeny.

Linki wychodzące

Ilość linków prowadzących z Twojej witryny do innych stron nie powiązanych z Twoją domeną. Zwykle każdy dodatkowy link wychodzący osłabia wartość strony. Warto jednak linkować do wartościowych stron powiązanych tematycznie z naszą stroną, o wysokim rankingu i pozycji.

mod_rewrite / przyjazne urle

Technika pozwalające zamienić "brzydkie - nieprzyjazne" adresy ( index.php?parametr1=wartosc1¶metr2=wartosc2 ) na 'ładne i przyjazne' (na przykład: index.html/parametr1/wartosc1/parametr2/wartosc2.html ) w celu zwiększenia szybkości indeksowania strony.

Naturalne linkowanie

Metoda umieszczania linków zgodnie z odwzorowaniem linkowania nowej nie pozycjonowanej strony.

Niewidoczny tekst / Invisible text

Tak określamy elementy na stronie nie widoczne dla użytkownika, ale widoczne dla wyszukiwarek (np. manipulacja CSS-em i JavaScript-em ), jest wiele technik uzyskiwania tekstu niewidzialnego. Nielegalny dla Google, które też z nim walczy.

Optymalizacja stron WWW

Jest to dostosowanie (zoptymalizowanie) treści i kodu strony internetowej, lub całego serwisu (witryny), pod określonym kątem. Optymalizację strony można podzielić na optymalizację kodu i optymalizację treści.W przypadku większości popularnych programów do zarządzania treścią (CMS) optymalizację treści można przeprowadzić z ich poziomu. Optymalizacja kodu wymaga najczęściej ingerencji w kod skryptów.

Oszukany PR

Błąd w algorytmie obliczającym PR pozwala na uzyskanie fałszywej wartości. By sprawdzić czy PR jest prawdziwy, trzeba sprawdzić wygląd strony(cache) poleceniem "cache:domena.pl" w Google. Jeżeli pojawi się kopia innej strony, to oznacza to jest to oszukany PageRank.

Penalty 31/ -30

Filtr Google obniżający pozycje o 30 miejsc.

PR/PageRank

Nazwa algorytmu Google który oblicza wartość strony. Nie ma już bezpośredniego wpływu na wyniki w wyszukiwarce, wartość określa strony. PR określa się w skali 0-10. Polskie serwisy posiadają max. PR 8 . Pochodzi od nazwiska Larrego Page’a, a nie od słowa page czyli strona, jak myślą niektórzy.

Pozycjonowanie szerokie

Metoda pozycjonowania;polega na znacznym zwiększeniu zakresu pozycjonowanych fraz i słów kluczowych. Przy pozycjonowaniu szerokim nie skupia się na poprawianiu wyników wyszukiwania pojedynczych fraz. Dlatego słowa posiadające sporą konkurencję mogą nie znaleźć się na pierwszych stronach wyników. Za to do czołówki trafiają frazy niedoceniane lub tylko potencjalnie trudne. Sumaryczny efekt w postaci skierowanego ruchu użytkowników na stronę zazwyczaj wielokrotnie przewyższa tradycyjne pozycjonowanie.

Przekierowanie / Redirect

Przekierowanie użytkownika/robota na inną stronę.

Przekierowanie 301

/Redirect 301/R301 – Przekierowanie, które przenosi użytkownika/robota na nową stronę wraz z pozycją w wyszukiwarce i PR.

Reklama kontekstowa

Odmiana reklamy internetowej polegająca na dostosowaniu treści reklamy do treści wyświetlanej strony. Dzięki temu reklamodawca umieszcza swoją reklamę na tych stronach, gdzie przyciągnie ona największą uwagę. Reklama kontekstowa rozliczana jest zazwyczaj w oparciu o model płatności "za klikniecie".

Sandbox

Mityczny filtr, który znacznie obniża pozycje strony pod wiele fraz.

SEO/Search Engine Optimization

Angielska nazwa określająca zespół działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem stron

SERP/Search Engine Results Page

Wyniki wyszukiwania

Mapa strony

Sitemap– Jest to specjalnie spreparowana podstrona, na której znajdują się odnośniki do innych podstron w serwisie. Pomaga to w szybkości indeksacji stron.

Spam

Technika, która ma sztucznie podwyższyć pozycje strony na frazy nie powiązane ze stroną.

Toolbar PageRank

PageRank wyświetlany przez skrypty na stronach internetowych i toolbarach, czyli paskach - między innymi dla przeglądarek.

TrustRank/TR

Rewolucyjny algorytm, który w przyszłości ma zastąpić PageRank. Jego głównym założeniem jest szybkie oddzielenie stron spamujących z całego zbioru i ich zbanowanie.

rPR/Real PageRank

Takim skrótem określa się realny PageRank strony. Gdyż Google dla siebie wykonuje updaty PR cały czas(rPR), a wyniki pokazuje nam średnio raz na kwartał
(tPR )

Spamdesign

Masowe umieszczanie odnośników na różnych stronach (księgi gości, fora, itp… ) - nie mylić z GoogleBomb.

UserAgent

Nazwa, którą przedstawiają się roboty i przeglądarki np. Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)

Wynik uzupełniający

Suplement result - Osobny index stron w wyszukiwarce Google. Strony zaklasyfikowane do tego indeksu zawsze znajdują się na końcowych pozycjach. Jedna z metod walki Google ze spamem.

Zaplecze

Zbiór stron powiązanych tematycznie i treściowo ze stroną pozycjonowaną, na których pozycjoner umieszcza odnośniki do pozycjonowanych stron.

Autor:

Przeczytaj również

Dyskusja

Zamknij

Jesteśmy poza biurem, zostaw telefon a oddzwonimy do Ciebie.

 

Krakweb Twój nr telefonu będzie wykorzystany tylko jednorazowo, jeżeli nie wyrazisz zgody to nie zadzwonimy więcej do Ciebie.

We will call you