Etyka w pozycjonowaniu

White Hat a Black Hat SEO. Pozycjonowanie SEO jest coraz częściej wykorzystywane w marketingu internetowym. Stosowanie niektórych metod SEO budzi kontrowersje. Gdzie leży granica między etycznym pozycjonowaniem tzw. White hat, a nieetycznym, nazywanym Black hat?
2009-12-15 13:00
6 minut czytania

Co to jest SEO?

Pozycjonowanie, czyli SEO jest działalnością mającą na celu wypromowanie danego serwisu internetowego w wyszukiwarkach internetowych, by w wynikach wyszukiwania zajmował jak najwyższe pozycje dla wybranych słów kluczowych. Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania zapewniana większą liczbę odwiedzin serwisu internetowego.

SEO - początki

Pozycjonowanie stron internetowych szybko okazało się świetną formą reklamy. Ze tego powodu webmasterzy dążyli do tego, aby ich strony pojawiały się na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwawczych dla danego zapytania. Nie sprawiało to większych trudności, ponieważ początkowo ocena serwisu przez wyszukiwarki opierała się na analizie treści strony i jej konstrukcji. Wyszukiwarki były podatne na manipulacje wynikami, akceptowały próby wypromowania serwisów internetowych za pomocą fraz nie wiążących się bezpośrednio z jej zawartością. Tak więc pozycjonowanie od początku stwarzało możliwość zmylenia Internauty. Rozwój wyszukiwarek internetowych i zwiększająca się konkurencja między serwisami doprowadziły do powszechniejszego korzystania z nielegalnych technik pozycjonowania. Miało to na celu zajęcie wyższej lokaty w rankingu zapytań, a tym samym dotarcie do większej liczby Internautów i dezinformowania jego użytkowników.

Etyczne i nieetyczne pozycjonowanie

W związku z ogromnym zainteresowaniem wysoką pozycją danej strony w wyszukiwarce zaczęto stosować metody pozycjonowania. Niektóre z nich budziły sprzeciw twórców wyszukiwarek, inne jako niezgodne z zaleceniami dla tworzących strony – „zaśmiecały” wyniki wyszukiwania. To nieetyczne metody pozycjonowania. To zjawisko zatacza coraz szersze kręgi. Szacuje się, że witryny spamerskie stanowią 10% na 100 stron w wynikach wyszukiwania. Najwięcej spamu zawartego w wynikach wyszukiwania dla haseł związanych z branżą medyczną i komórkową, do tworzenia których wykorzystuje się najtańsze dostępne domen (.info, .biz, .net). Obecnie najbardziej liczącą się wyszukiwarką jest Google. Według badań dotyczących wyszukiwarek przeprowadzonych przez Megapanel PBI/Gemius we wrześniu 2007, generuje ona największą liczbę zapytań w Polsce (88%). Dlatego optymalizację i pozycjonowanie stron internetowych przygotowuje się specjalnie na potrzeby Google.

Etyka pozycjonerska

Wybrane metody pozycjonowania mają decydujący wpływ, jak będzie odbierana firma pozycjonerska w Internecie. Najważniejsze jest wypełnienie potrzeb użytkownika, dostarczenie mu w wynikach zapytania adekwatnych informacji o wysokiej jakości. White hat jak określane są etyczne metody pozycjonowania polega na tworzeniu przyjaznego wyszukiwarkom serwisu, w którym robot wyszukiwarki widzi dokładnie to, co Internauta. Natomiast w metodzie określanej Black hat strona internetowa wprowadza użytkownika w błąd. Znajdziemy tam opisy traktowane przez wyszukiwarkę jako spam, słowa kluczowe niezgodne z treścią strony, czy nic nie warte odnośniki. Stosowanie metody Black hat, może doprowadzić do utraty pozycji w wyszukiwarce, a nawet do całkowitego wykluczenie strony z wyników wyszukiwania. By zapobiec tworzeniu stron niezrozumiałych i nieczytelnych dla użytkownika, Interactive Advertising Bureau Polska, opublikowało dokument „Kodeks etyczny SEO”, który zawiera szereg wytycznych dotyczących pozycjonowania Search Engine Optimization. Jednak granica między tym, co wolno, a czego nie pozycjonując swoje strony, jest bardzo płynna. Równie nieprecyzowane jest pojęcie spamowania, przypisywane w każdej wyszukiwarce różnym technikom.

White hat SEO - pozycjonowanie zgodne z zasadami

Strona internetowa spełni swoją rolę, jeśli trafi do docelowej grupy odbiorców. Firmy pozycjonerskie zadbają o wysoką pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Podstawowym celem jest optymalizacja witryny internetowej swoich klientów i ułatwienie w ten sposób dotarcia do nich określonym grupom internautów. Opisywana technika zmierza do opracowania bardziej skutecznych narzędzi do przeszukiwania sieci. Niektóre z przykładów to: wymiana linków i bannerów o podobnej tematyce, umieszczanie linków w legalnych katalogach, używanie słów kluczowych zgodnych z zawartością strony, wyróżnianie ważniejszych słów (np. pogrubienie, podkreślenie), stosowanie nagłówków. Warto wspomnieć, że metody ułatwiające użytkownikom poruszanie się po stronie i odnajdywanie informacji, mogą przyczynić się do poprawy wyników w wyszukiwarkach. Stworzenie witryny internetowej stosując się do zasad White hat pochłonie dużo czasu, ale efekt będzie długotrwały.

Przestrzeganie zasad „Kodeksu Etycznego SEO” nie jest obowiązkowe, ale potwierdza profesjonalizm działania i wysoką jakość świadczonych usług. Jeśli chcemy, aby nasza strona uzyskała dobre wyniki, powinniśmy zatrudnić specjalistów z branży SEO gwarantujących fachowe zoptymalizowanie strony i nie uciekających się do krótkotrwałych metod wykorzystujących luki w wyszukiwarkach. Wszelkie nieetyczne działanie szkodzi w głównej mierze klientom, ponieważ to strona zleceniodawcy zostanie często na długie miesiące usunięta z indeksów i katalogów wyszukiwarek. W tej sytuacji klienci pozostawieni są sami sobie, ponieważ wiąże się to z podważeniem ich wiarygodności i zachwianiem wizerunku. Wiele firm publikuje na stronie informację o działaniu zgodnym z zasadami kodeksu etycznego SEO. Według badań przeprowadzonych przez agencję Adweb, przy wyborze usług firm pozycjonerskich zwraca na to uwagę mniej niż 5% klientów.

Black hat SEO - metody nielegalne

black hat SEO

To techniki definiowane jako spamowanie w wyszukiwarkach. Generalnie chodzi o zmylenie i oszukanie użytkownika wyszukiwarki. To techniki stosowane do sztucznego podwyższenia pozycji danej strony w wyszukiwarkach za pomocą wybranych słów kluczowych, nie związanych bezpośrednio z treścią strony, wykorzystywanie farm linków, a także używania technik ukrywania (umieszczanie na stronie „przezroczystych odnośników”, widocznym tylko dla robota wyszukiwarki, a niewidocznych dla użytkownika). Metod pojawia się coraz więcej i są coraz sprytniejsze. Ich stosowanie grozi eliminacją serwisu z bazy danych wyszukiwarki lub katalogu.

Oto najpopularniejsze nieetyczne techniki w pozycjonowaniu stron internetowych wymienione w Kodeksie etycznym SEO od IAB Polska

Spamowanie przez słowa

Umieszczanie na stronach słów nie związanych z zawartością witryny nie zwiększy jej popularności. Użytkownicy wpisując konkretne frazy, oczekują witryn związanych z zapytaniem, dlatego strona powinna spełniać oczekiwania odbiorcy. Często nadużywa się słów kluczowych. Niewłaściwe jest także umieszczanie ich w opracowanych w tym celu komentarzach i innych fragmentach kodu, które są niewidoczne dla wszystkich użytkowników odwiedzających stronę (np. ukryte warstwy, tekst w kolorze tła).

Spamowanie przez linki

Można tu zaliczyć rejestrację w wyszukiwarkach i katalogach stron o identycznej lub prawie identycznej treści pod kilkoma różnymi adresami internetowymi (domenami). Czasem zmienia się nazwę serwisu na nie mającą odzwierciedlenia w zawartości merytorycznej witryny, która ma na celu jedynie uzyskanie lepszej pozycji na liście. Podaje także się błędny opis w wyszukiwarkach.

Proces odbywa się przez duplikowanie kodu HTML własnego serwisu i tworzenie stron nie niosących ze sobą wartości dodanej dla odwiedzających je użytkowników

Dumping

Dumping to tworzenie stron zawierających specjalnie spreparowany tekst składający z niepowiązanych ze sobą logicznie wyrażeń i treści spamowych.

Farmy linków

Farmy linków, czyli strony zawierające tylko odnośniki do innych stron -  czasami to setki a nawet tysiące linków często nie związanych ze sobą treścią.

 

Automatyczna wymiana linków

Automatyczna wymiana linków czy wymiana adresów między witrynami - to jedna z metod uzyskania lepszych wyników w wyszukiwarkach, niestety często nikt nie kontroluje dodawanych stron i może dojść do tego, że otrzymamy masę bezwartościowych linków, które nie podniosą wartości naszej strony.

 

Doorway pages

Doorway pages czyli tworzenie stron internetowych przeznaczonych wyłącznie dla robotów, na których następuje natychmiastowe przekierowanie na docelową stronę serwisu.

 

Cloaking

Cloaking oznacza prezentowanie innego kodu źródłowego wyszukiwarkom i użytkownikom dla osiągnięcia wyższych pozycji.

Podsumowanie

Choć obie techniki mają na celu osiągnięcie wysokiej pozycji w rankingu stron w wyszukiwarce, stosowanie ich wywołuje różny efekt. White hat może przyczyniać się do poprawienia indeksowania zasobów Internetu i uzyskania trafniejszych wyników wyszukiwań. Wykorzystanie Black hat zaśmieca zasoby Internetu i obniża trafność wyników wyszukiwania. Metody reprezentują różny stosunek do użytkownika. Pierwsza pomaga użytkownikowi w poruszaniu się po stronach internetowych, druga dezinformuje. Pozycjonowanie zgodnie z etyką White hat zapewnia długotrwałe rezultaty, natomiast wykorzystywanie Black hat dla SEO grozi wykluczeniem serwisu z wyników wyszukiwania. Od pozycjonera zależy na ile jego działalność będzie zgodna z etyką. Panuje przekonanie, że w dłuższej perspektywie White SEO zwycięży skutecznością. Profesjonalne firmy zajmujące się pozycjonowaniem charakteryzuje dbałość o zachowanie dobrych relacji biznesowych z klientem, dlatego używają tylko legalnych technik pozycjonowania. Nie naraża to zleceniodawców na problemy związane z podważeniem ich wizerunku, ponieważ to strona klienta zostanie usunięta z wyszukiwarek. Warto wybrać firmę pozycjonerską,która stosując sprawdzone metody dba o bezpieczeństwo swoich klientów i nie naraża ich stron na zablokowanie przez wyszukiwarki.

Źródła

  1. Kodeks etyczny SEO (artykuł na blogu)

  2. SEO SPAM

  3. Piotr Zalewski „Z czarnego kapelusza”

  4. Kodeks etyczny SEO od IAB Polska ; Techniki nieetyczne w pozycjonowaniu stron internetowych

  5. „Historia pozycjonowania” - artykuł niedostępny już w wersji on-line

  6. „Spamowanie wyszukiwarek, czyli czego robić nie wolno” - artykuł niedostępny już w wersji on-line


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe