Snapchat w strategii marki

Od Coca-Coli przez Audi, aż po Burberry - coraz więcej marek prowadzi działania promocyjne na Snapchacie. Komunikator z logiem małego duszka, przestał już dawno pełnić tylko swoją podstawową rolę - przeszedł drogę od narzędzia umożliwiającego błyskawiczną wymianę zdjęć czy krótkich filmów po platformę chętnie wykorzystywaną przez marki.
2016-06-29 12:00
5 minut czytania

Snapchat - jak komunikować do użytkowników

Snapchat Polska - charakterystyka użytkowników

Rozważając kampanię w nowym kanale warto zastanowić się, do kogo można trafić za jego pośrednictwem. Statystyki z rynku amerykańskiego są bardzo optymistyczne. Wysoka rozpoznawalaność medium, stały wzrost użytkowników. Brzmi dobrze, prawda? W Polsce przeciętny użytkownik Snapchata jest kobietą i prawdopodobnie ma kilkanaście lat. Według statystyk przygotowanych przez Napoleon Cat, powołujących się na dane pochodzące z Facebooka, liczba osób zainteresowanych użytkowaniem Snapchata w grupach wiekowych powyżej 24 roku życia jest naprawdę bardzo niewielka. Waha się od kilku do kilkunastu procent. Nie oznacza to jednak, że na Snapchacie komunikować się mogą jedynie marki kierujące swój produkt do młodych konsumentów.

Marki luksusowe na Snapchacie - próba wykształcenia konsumenta?

Przykładem może być kampania Burberry - luksusowej marki odzieżowej, która pozwoliła zaglądnąć za kulisy sesji zdjęciowej z udziałem Mario Testino, a także zaprezentowała nową kolekcję użytkownikom Snapchata jako pierwszym. Zakulisowość, skrócenie dystansu, bezpośredni komunikat - zaczynasz już rozumieć o co chodzi w komunikacji na Snapchacie? Jak to się ma do grupy docelowej?

Zrzut przedstawiający jeden z postów promujących działania prwadzone przez markę Burberry na Snapchacie: https://www.facebook.com/Burberry/videos/vb.122792026424/10154001959151425/?type=2&theater 

Angażujący charakter medium pozwala przede wszystkim na zbliżenie się do odbiorcy. Przez kilka lub kilkanaście sekund możesz być niemal pewnym, że skupi się on na tym, co pragniesz mu przekazać. Jaki to daje potencjał? W analizowanych artykułach kilkakrotnie natrafiłam na stwierdzenie, że jest to medium pozwalające na kształtowanie świadomego marki przyszłego konsumenta. Trudno się z tym nie zgodzić - prowadzona komunikacja kierowana jest przede wszystkim do millenialsów - a ta grupa klientów skoncentrowana jest na przeżyciach i docenia inne poza czysto racjonalnymi aspektami produktow. Co to oznacza? Możesz budować świadomośc marki, w sposób, który wydaje się być naturalnym w komunikacji z tą grupą odbiorców. Serwować przekazy dedykowane tylko im, oferować coś specjalnego - takie postępowanie powinno zaprocentować.

Komunikacja na Snapchat - jak tworzyć angażujące treści?

Pomysły na dobre Snapy 

Przytoczony przykład kampanii to nie tylko ciekawy opis działania skierowanego na konkretną grupę odbiorców. To przede wszystkim działanie, które dość dobrze scharakteryzuje Snapchata i to w jaki sposób warto prowadzić na nim komunikację. To medium idealnie nadaje się do bezpośredniej komunikacji z fanami i zachęcenia ich do bezpośredniego działania. Jak zatem tworzyć dobre "Snapy" czyli wiadomości wysyłane za pomocą opisywanej aplikacji? 

Zabawa z użytkownikami

Marka H&M wciągnęła użytkowników w grę. Stawka była wysoka - można było zdobyć bilety na Boiler Room - czyli wydarzenie, które gromadzi wielbicieli dobrej muzyki. Najlepsi DJe wydawali się być na wyciągnięcie ręki - jedyny warunek to zaangażować się w zabawę. Akcja przeprowadzona przez markę we współpracy z agencją Lubię to - linked by Isobar, dawała niezwykłą szansę. Jednocześnie fani mieli okazję poznać lepiej sklepy należące do sieci, a także dołączyć do grona osób, które po prostu obserwują kanał.
Wciągnięcie w zabawę fanów to jeden z pomysłów na wykorzystanie Snpachata w strategii marki. Użytkownicy generalnie zdają się doceniać poczucie humoru - najlepiej pokazuje to przykład Audi. Marka we współpracy z The Onion i Huge stworzyła nietypowy przekaz z okazji Super Bowl. Wszystkie materiały potraktowane zostały z lekkim przymrużeniem oka, a sami użytkownicy Snapchata chętnie dzielili się informacjami za pomocą innych mediów społecznościowych.

Case study: Audi, Huge, and The Onion launch the first ever Snapchat campaign., https://www.youtube.com/watch?v=6ROxiYTVJyI

Bezpośredni sposób komunikacji i możliwość wejścia w głębszą interakcję z odbiorcą zdają się być dobrym sposobem na dotarcie do użytkowników Snapchata. Mówiąc o swojej marce, staraj się budować historie, nie bój się używać nietypowych sposobów prekazu, pomyśl co specjalnego możesz zaoferować swoim odbiorcom. Materiał zza kulis, seria dobrze przygotowanych żartów czy wreszcie wskazówki jak zdobyć upragnione bilety - każdy z nich to inna koncepcja, inny pomysł. Łączy je jednak jedno - są kierowane tylko i wyłącznie do wyselekcjonowanej grupy użytkowników śledzących markę, jednocześnie zmuszają ich do mocnego zaangażowania, które wynika niejako z samej charakterystyki Snapchata.

Snapchat w strategii marki

Czy Snapchat pasuje do mojej marki?

Odpowiedź na to pytanie nie jest tak jednoznaczna jak mogłoby się wydawać. Przytoczone przykłady pokazują, że nawet marki, które na pierwszy rzut oka wydają się nie być idealnymi do tego medium, używają go z powodzeniem, wykorzystując w inny, nietypowy sposób.
Zastanawiają się nad tym jak możesz go użyć, pomyśl o przykładach contentu, który możesz publikować. Czy będzie to jednorazowa akcja promocyjna? Czy posiadasz ciekawe materiały, których nie publikujesz nigdzie indziej? Nie próbuj jednak wprowadzać pewnych działań na siłę - być może lepszym sposobem relacji z wydarzenia organizowanego przez Twoją markę będzie stworzenie streamu na Periscope czy wykorzystanie możliwości jakie daje Facebook. Jeśli jednak masz ciekawy, nietypowy pomysł, albo po prostu chcesz stworzyć coś z większym dystansem - spróbuj Snapchata. Zastanawiając się jednak czy to medium pasuje do Twojej marki, myśl także o tym, jak wpisze się w prowadzoną komunikację. Dobrym przykładem jest Coca-Cola, która ostatnio na swój fanpage wrzuciła post, w którym informuje o przejęciu kanału na Snapchacie przez Maffashion, Kaiko, Abstrachuje.TV - ich zadaniem było komentowanie meczu reprezentacji Polski.

 Coca-Cola Polska

Screen przedstawiający post opublikowany na fanapge Coca-Cola Polska https://www.facebook.com/cocacolapoland/videos/vb.1579819912230855/1757174577828720/?type=2&theater 

Brzmi jak ciekawy pomysł na osadzenie komunikacji w kontekście aktualnych wydarzeń? Tak, ale odnosi się także do całości komunikacji marki - skoncentrowanie działania kanału na relacji z konkretnego wydarzenia nie miałoby sensu, gdyby cała komunikacja nie odnosiła się do sportowych emocji. Wystarczy spojrzeć na sam fanpage marki - pojawia się GIF z utworzonym z zakrętki Coca-Coli serduszkiem i napisem kocham piłkę, zdjęcia Roberta Lewandowskiego, czy zdjęcia z komunikatem odnoszącym się do nachodzących meczy. W tym kontekście prowadzenie relacji na Snpachacie wydaje się być naturalnym następstwem. Wpisuje się to także w szerszy przekaz marki - przecież wszyscy znamy hasło #TasteTheFeeling. Do szerokiego wachlarzu uczuć marka dodała emocje sportowe. Brzmi dobrze, prawda?

Rola Snapchata w strategii działań marketingowych 

(podsumowanie)

 

Napisz do nas

Wybierz plik
 

Jeśli więc masz podobny pomysł na komunikację - nie bój się włączyć Snapchata do strategii Twoich działań. Jak widzisz, rola jaką może pełnić to medium to uzupełnienie działań o te prowadzone w czasie realnym, miejsce, w którym komunikacja marki jest mniej oficjalna i przede wszystkim platforma, która umożliwia dotarcie do nowego odbiorcy. Planując działania weź jednak pod uwagę potencjalne zagrożenia. Musisz pamiętać o tym, że krotkie i zdjęcia publikowane są od razu - i choć Snapchat kojarzyć się powinien z ulotnością to na story Twojej marki pomyłka będzie widoczna przez 24 godziny. I niestety są metody by łatwo ją zapisać. Jak możesz się zatem zabezpieczyć? Zastanowić się co chcesz publikować i jakiego typu materiały zamieszczać. Poszukaj kreatywnego rozwiązania, zastanów się nad formą przekazu. Śledź ważne wydarzenia, zastanów się czy któreś z nich nie może zostać potencjalnie wykorzystane w Twoich działaniach. Nie bój się próbować niekonwencjonalnych rozwiązań. Snapchat to przecież także platforma, która była wykorzystywana między innymi do przeprowadzenia rekrutacji. Postaraj się jednak nie zaniedbać innych kanałów promocji Twojej marki. Snapchat to tylko jeden z nich.

 

Reklama:
Profesjonalnie zajmiemy się twoja kampanią

A jeśli chcesz rozpocząć działania marketingowe, zastanawiasz się jaką strategię powinna przyjąć Twoja marka, skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i razem zaplanujemy oraz poprowadzimy skuteczne działania budujące wizerunek Twojej firmy.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe