Influencer marketing - czyli jak promować markę dzięki zasięgom innych?

O tym, że Facebook mocno tnie zasięgi przekonaliśmy się dotkliwie w 2013 r. Wprowadzony wtedy algorytm wpłynął na widoczność treści tak mocno, że nawet te, generujące wcześniej tysiące wyświetleń, dające setki wizyt w firmowych witrynach przestały docierać do większości odbiorców. Ograniczenia zasięgu skłoniły duże marki do poszukiwania alternatywnych kanałów komunikacji ze swoimi fanami i nowymi odbiorcami. Ta sytuacja pomogła w do wykształceniu się nowej branży - influencerów, dając im tym samym możliwość spieniężenia własnych zasięgów. Czy influencer faktycznie może mieć wpływ? Co różni go od trendsettera i jak może pomóc on Twojej marce?
2016-07-04 12:00
6 minut czytania

Influencer - kim jest?

Influencerzy to osoby, które mają dar przekonywania ludzi, potrafią pisać i poruszać ważne tematy. Budują one zaufanie swoich czytelników, a ich nieprzeciętna kreatywność i zaangażowanie w tworzone treści budują wartość ich contentu. To z kolei stwarza ogromne pole do popisu dla marek - influencerzy są nowym kanałem dystrybucji treści, docierają w zakamarki Internetu i potrafią trwale wpłynąć na wizerunek brandu.

Wychodzi więc na to, że w zostaniu influencerem nie ma jakiejś szczególnej filozofii. Nie ma haczyka, nie trzeba mieć sławnego nazwisko czy być celebrytą wprost z czerwonego dywanu. Influencerem może zostać każdy! Pani Halinka z działu mięsnego czy hipster z drugiego piętra.

Działania angażujące influencerów są obecnie wybierane znacznie częściej niż inne akcje w mediach tradycyjnych, takich jak telewizja czy prasa. Z dnia na dzień influencerów przybywa, ich zasięgi rosną, a kreowane przez nich treści są jeszcze lepiej i dokładniej dopasowane do grup ich odbiorców.

Dlaczego warto współpracować z influencerami?

Choć temat influencerów, blogerów i całej reszty osób publikujących w środowisku wirtualnym jest głęboki jak rzeka, to właściciele marek dostrzeli w nich już ogromny potencjał. Łatwość założenia własnej witryny czy konta na którymkolwiek z portali społecznościowych i łatwości nawiązywania tam kontaktów sprawia, że influencerów jest coraz więcej. Każdy jest inny, niepowtarzalny, porusza inną tematykę - jedzenie, kosmetyki, podróże, a nawet wózki dla dzieci, czy produkty wege. Dziś każdy może być specjalistą we własnej dziedzinie i inspirować innych. Tematyka nowozakładanych profili stale się rozszerza, dzięki czemu każdy początkujący twórca  może znaleźć swoją niszę, tak aby kreowane przez niego treści trafiały do wybranej grupy osób. Musisz być świadomy tego, że wartością nadrzędną influencerów jest zaufanie, którym obdarzają ich czytelnicy.

Influencer - lider opinii i autorytet

Poprzez spójność i indywidualny charakter publikowanych treści, a także swoją konsekwencję i rzetelność influencer może zyskać w oczach swoich odbiorców pozycję autorytetu czy lidera opinii z danego zakresu, a to dobrze dla Twojej marki. Raport „Digital Impact on In-Store Shopping: Research Debunks Common Myths” przygotowany przez Google pokazuje, że aż 87% klientów szuka informacji o produkcie jeszcze przed odwiedzeniem sklepu stacjonarnego. 79% z nich robi to w momencie, gdy stoi przed półką z produktem, a 35% poszukuje informacji także po opuszczeniu punktu sprzedaży.

Co więcej według raportu PSBV aż 33% internautów czytających blogi lub oglądających vlogi wskazało, że pod wpływem informacji zamieszczonych na blogu lub we vlogu kupiło konkretny produkt. 32% z nich pod wpływem kontaktu z blogiem/ vlogiem zrezygnowało z zakupu konkretnego produktu.

źródło: http://www.psbv.pl/BlogPower_raport.pdf

Cele współpracy z influencerami

Głównymi celami współpracy między osobami ze sporymi zasięgami a markami lub ich przedstawicielami są na pewno:

  • Budowanie świadomości istnienia marki  - obrazowania tego kim marka jest, jaki jest powód jej istnienia, dlaczego jest wyjątkowa, dlaczego można jej zaufać, jaka jest jej oferta i dlaczego warto zwrócić na nią uwagę;
  • Skuteczne docieranie do innych ważnych partnerów biznesowych;
  • Tworzenie pozytywnych skojarzeń dotyczących marki wśród jej odbiorców;
  • Wskazywanie na wartości i produkty oferowane przez markę, a jednocześnie pożądane przez potencjalnych konsumentów;
  • Wzbudzanie pozytywnych opinii i odczuć związanych z marką;
  • Umożliwianie budowania trwałych relacji z konsumentami;
  • Sprawianie by odbiorcy influencera wybierali daną markę przed innymi konkurencyjnymi markami lub by podejmowali korzystne i ważne dla marki działania oraz decyzje.

Współpraca z influencerami bardzo często postać kreatywnej i składającej się z wielu etapów akcji reklamowej. Komunikacja marketingowa wykorzystując nowe narzędzia promocji wchodzi na zupełnie nowy poziom, kiedy to często sam odbiorca deklaruje co chciałby zobaczyć, a czym zostać zaskoczony. Im bardziej niestandardowe działania wykreujesz we współpracy z influncerem, na tym większe zainteresowanie czytelników możesz liczyć.

Influencer a trendsetter?

Choć oba pojęcia brzmią enigmatycznie i obco, warto znać ich znaczenia. Co je łączy? Która grupę twórców wybrać do swojej kampanii? Czy influencer może być trendsetterem? Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie: Czym jest Twój produkt i do kogo chcesz z nim dotrzeć?

Influencerzy to osoby mające wpływ na decyzje zakupowe i świadomość konsumentów, potrafiące skutecznie wpłynąć na pozycjonowanie Twojej marki.

Trendsetter to najprościej mówiąc osoba ustalająca trendy, promująca nowości. Niby to samo, ale jednak nie.  Oba te pojęcia mają jeden wspólny mianownik: zasięg! Zdobyty dzięki niepowtarzalnej osobowości sprawia, że influencerzy potrafią dotrzeć tam, gdzie komunikat marketingowy przestaje być widoczny i słyszalny.

Influencerzy mogą być trendsetterami, a trendsetterzy z założenia są influencerami. Pamiętaj więc, żeby już na etapie planowania kampanii marketingowych brać pod uwagę konkretne osoby, konkretne profile, których odbiorcy są zbieżni z adresatami Twoich marek. W ten sposób będziesz w stanie dotrzeć ze swym przekazem poprzez np. blogi do właściwych osób.

Jak wykorzystać influencera w swojej kampanii?

Influencer marketing to jedna z form nowej komunikacji marketingowej. Z biegiem czasu zauważono, że na wzrost sprzedaży danego dobra największy wpływ mają pozytywne opinie innych osób, najczęściej znajomych bądź osób znanych, które uchodzą w społeczności za swojego rodzaju autorytet.

Skorzystaj z platform trendsetterskich

Dla wielu konsumentów opinia w Internecie ma fundamentalne znacznie przy wyborze koszyka dóbr, wielu z nich korzysta więc z forów, blogów czy porównywarek internetowych. Influencer marketing opiera się więc na zaufaniu konsumentów do osób im bliskich. Kreuje on nowe zachowania, nowe typy konsumpcji, wyznacza nieszablonowe trendy i w sposób umowny pozycjonuje na rynku dane produkty. Ostatnimi laty w Polsce powstało wiele internetowych platform łączących przedsiębiorstwa i trendsetterów, z których jako właściciel lub przedstawiciel marki możesz skorzystać (np. TRND Polska, Talk Marketing, rekomenduj.to.) niezależnie od tego czy prowadzisz duże przedsiębiorstwo, czy małą rodzinną firmę.

Wykorzystaj bazę danych influencerów

Możesz także bezpośrednio skontaktować się z influencerem, który będzie dobrze wizerunkowo wyglądał w Twojej kampanii. Skorzystaj w tym celu z gotowych baz danych, lub samodzielnie poszukaj adresu na stronie czy blogu lidera opinii. Pamiętaj, żeby do kampanii dobierać osoby na podstawie ich doświadczeń, zainteresowań czy grupy docelowej. Blogerki czy vlogerki urodowe słabo sprawdzą w kampanii nowego salonu samochodowego, a osoby związane z kulinariami raczej nie wypromują Twojej marki kosmetycznej. Sprawdź zaprezentowany poniżej HashFM lub inne internetowe zasoby - ReachaBlogger albo IndaHash, które agregują influencerów wraz z podziałem na kategorie tematyczne, a także uwzględniają bieżące statystyki i zasięgi:

źródło: http://hash.fm/product

I pamiętaj...

Trendsetterem i influencerem może dziś być każdy, bez względu na wiek, zajmowane stanowisko, zainteresowania, bo przecież każdy lubi rozmawiać o markach i nowych produktach. Są one nieodłącznym elementem życia konsumenta, stanowią źródło codziennych decyzji. Podstawą udanej, angażującej obie strony kampanii (markę i trendsettera) jest przede wszystkim szczerość. Wytypowany lider poprzez testowanie i obcowanie z Twoimi produktami wyrabia sobie o nich własne zdanie, a korzystając z własnych zasięgów dzieli się opiniami. Co więcej według Social Media Today aż 72 proc. autorów publikuje za darmo nadprogramowe wpisy o swoich sponsorach, zaś 88 proc. ustnie opowiada swoim znajomym o zaprzyjaźnionych markach. To dla Ciebie ogromna szansa na dotarcie do nowych klientów.

Ryzyko związane z udziałem influencerów w kampanii

Organizując akcję launchingową na starcie marki czy akcję testowania produktów w późniejszym terminie musisz pamiętać, że zaproszenie do kampanii różnorodnych osób niesie ze sobą ryzyko także negatywnych opinii. Każdy z trendsetterów jest inny, wyznaje inny system wartości, ma inne gusta, czym innym kieruje się w życiu, a dobrze wiesz, że stworzenie produktu czy usługi odpowiadającej wszystkim, będącej uniwersalnym środkiem zaspokajania potrzeb jest... niemożliwe. To, co jednemu z liderów opinii nie przypadnie do gustu, może zostać jednak pozytywnie ocenione przez innego. Nie martw się, bo to właśnie dzięki negatywnym opiniom wizerunek Twojej marki nie jest przerysowany.

3 kampanie w Internecie dobrze wykorzystujące Influencer Marketing

Ambient marketing Pizza Portal

Pizza Portal wykorzystała 5 blogerów do niecodziennej promocji swojego serwisu. Mieszkańcy Poznania mieli okazję zamówienia ulubionego jedzenia na… przystanek tramwajowy. Akcja spotkała się z wielkim zainteresowaniem i wieloma pozytywnymi komentarzami:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=vg0XRpSvcOY

Ambasadorzy marki Le Petit Marseillais

Le Petit Marseillais co roku wybiera grono kobiet testujących ich najnowsze kosmetyki. Trendsetterem może zostać każdy. Ambasadorki marki otrzymują pełne kosmetyków pakiety startowe i przez kilka tygodni ich zadaniem jest oddawanie się kosmetycznej przyjemności oraz opisywanie doznań.

źródło: brand24 dla #ambasadorkaLPM 04.2014-05.2016

https://www.facebook.com/hashtag/ambasadorkalpm?hc_location=ufi

 

Kampania wizerunkowa McDonald’s

McDonald’s i akcja "Dociekliwi". Restauracja zaprosiła grupę blogerów o dużych zasięgach do fabryk dostarczających produkty do sieci. Wizyta blogerów u dostawców była wsparciem kampanii jakościowej i miała na celu budowanie wizerunku marki korzystającej z produktów najwyższej jakości.

źródło: https://www.youtube.com/watch?time_continue=106&v=PQjOtiDZd8Q

 

Napisz do nas

Wybierz plik
 

Działania angażujące społeczność influencerów mogą być drogie, pracochłonne, wymagać innego, nieszablonowego podejścia. Przynoszą jednak świetne rezultaty o czym przekonasz się jeśli tylko spróbujesz! Współpraca z liderami opinii świetnie wpłynie na wizerunek Twojej marki i jednocześnie będzie skutecznie rzutować na jej wiarygodność, a content, który samoistnie wygenerują trendsetterzy będzie cennym zasobem Twojej firmy. Jeśli chcesz rozpocząć współpracę z influencerami i szukasz agencji, która wesprze działania Twojej marki zapraszamy do kontaktu!

 


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe