SEO i strategia treści dla strony firmy usługowej w serwisie opartym o ICEberg CMS

SEO i strategia treści dla strony firmy usługowej w serwisie opartym o ICEberg CMS

Aby sprzedać swój produkt w internecie najpierw trzeba umożliwić użytkownikowi odnalezienie go. Właściwa optymalizacja strony pod względem wyszukiwarki jest prawie koniecznością. Im wyższą pozycje w wyszukiwarce osiągniemy tym więcej usług/produktów możemy sprzedać. Artykuł jest w formie wywiadu, na które odpowiada CEO, Krakweb Maciej Chmielowski - ponad 12 letnie doświadczenie w zakresie pozycjonowania i optymalizacji SEO.

Poprzedni artykuł
{[description]}

Czy publikacja aktualności na stronie firmowej pomaga w SEO?

Tak, to jest jeden z ważnych celów tworzenia aktualności. Aktualności w ICEberg CMS są automatycznie zoptymalizowane pod SEO podobnie jak każdego typu podstrony w tym CMSie. Trzeba jednak pamiętać o dobrych praktykach tworzenia treści zoptymalizowanych pod SEO. Aktualności mają też jednak oczywiście inne cele - w tym m.in. informacyjne i wizerunkowe. Tworząc treści na stronę starajmy się pogodzić wysoką wartość dla użytkownika, cele sprzedażowe i wizerunkowe firmy oraz optymalizację dla Google, czyli co najmniej zawarcie frazy w tytule. 

Jak tworzyć treści - aktualności zoptymalizowane pod SEO?

Tytuł aktualności powinien zawierać słowo kluczowe - najlepiej na początku. Dodatkowo warto, żeby nagłówki (H2 - nagłówki drugiego poziomu) w tekście zawierały słowa kluczowe. Od 2019 roku nie ma już dużego znaczenia nasycenie tekstu słowami kluczowymi. Pisać należy wartościowe treści dla użytkownika. Tytuły treści oraz nagłówki śródtekstowe też powinny być wartościowe dla użytkownika, jednak jeśli to możliwe umieszczamy w nich słowa kluczowe. Dlatego zachęcamy naszych klientów do tworzenia treści eksperckich, które przynoszą sporą dawkę wiedzy. 

Piszę tekst nie koncentrując się na SEO. Ile słów kluczowych zawrzeć w tekście? 

Nie ma potrzeby sztucznego nasycania treści słowami kluczowymi. Proponowałbym, aby tekst był pisany naturalnie, z myślą o tematach zgodnych ze słowami kluczowymi. Jedyna optymalizacja, o której należy pamiętać to nagłówki. Prosta zasada mówi, że pierwsze dwa-trzy słowa w nagłówku powinny być frazą - słowami kluczowymi. Tak samo postępujemy w tytule podstrony. 

Jak zachęcać odbiorców do czytania aktualności?

Po pierwsze proponowałbym “zbierać” osoby, które chciałyby dostawać powiadomienia o najnowszych aktualnościach w postaci grupy subskrybentów newslettera. Wymaga to instalacji modułu newslettera, konfiguracji zgód marketingowych (RODO) oraz stworzenia szablonu newslettera i konfiguracji modułu newslettera. Cyklicznie wykonywaną czynnością przez redaktora będzie później wysyłka cyklicznych maili. Moduł Newsletter w ICEberg CMS posiada możliwość pobierania z serwisu listy linków do artykułów z odpowiedniej kategorii w CMSie. Pozwala to na częściową automatyzację - uproszczenie i przyspieszenie tego procesu. Poza modułem newslettera przypominać o nowych artykułach możemy za pomocą wysyłki wiadomości przeglądarkowych push. 

Z jaką częstością wysyłać powiadomienia do grupy newsletterowej?

Myślę, że powiadomienie subskrybentów o nowościach raz na miesiąc, niedługo po publikacji newsa jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli to się sprawdzi - będzie ściągało użytkowników do serwisu, to warto zastanowić się nad drugą grupą newsletterową.

Czy posiadanie grupy newsletterowej ma jakieś inne korzyści oprócz tego, że informacje idą do określonych osób? 

Jeżeli w formularzu oprócz zgody na otrzymywanie newsów zamieszczone zostaną zgody na komunikację marketingową kanałem mailowym i komunikację telefoniczną, to tak. Będziemy mogli dzięki temu zadzwonić do klienta lub wysłać ofertę.

Należy jednak pamiętać, że dodatkowe zgody powinny być polem nieobowiązkowym - opcjonalnym. 

Jak skutecznie zachęcić użytkownika, aby zapisał się do newslettera? 

Przy każdej treści w serwisie warto uruchomić subskrypcję. Na początek radziłbym umieszczać ją przy artykułach i newsach i obserwowałbym postęp. 

Czy tytuł dla wyszukiwarki Google’a powinien różnić się od tytułu w serwisie?

W naszym autorskim silniku ICEberg CMS istnieje kilka opcji zarządzania tytułami wyświetlanymi użytkownikom i wyszukiwarce Google. Po pierwsze możemy przedstawić inny tytuł na podstronie, a inny na stronie głównej. Ten drugi nazywamy tytułem alternatywnym (jego użycie jest opcjonalne). Tytuł alternatywny jest używany w celu prezentacji użytkownikom wchodzącym na stronę główną bardziej atrakcyjnego tekstu (krótszego, bardziej angażującego - clickbait’owego czy raczej perswazyjnego). Tytuł na podstronie powinien zgadzać się z adresem tej podstrony (URL) i znacznikiem title. Automatycznie wyjściowo taką zgodność zapewnia ICEberg. Jednak pole tytułu title możemy przeedytować podobnie jak adres URL podstrony (np. skracając go do dowolnej niemal treści). Nie jest to jednak w moim doświadczeniu pożądane.

Jak wzbogacać treści na stronie?

Pierwszą propozycją tworzenia bogatszych treści jest tagowanie zamieszczanych treści. Pozwoli to stworzyć automatycznie w serwisie podstrony tagów - z listą artykułów pasujących do danego tagu. 

Dodatkową opcją, w którą warto jednak pójść jest opisywanie tagów, czyli tzw. SEO opisy dla tagów. To krótkie, (np. definicyjne) teksty wielkości 500-1500 znaków. Robienie takich opisów jest możliwe w module artykuły. Każdy z tagów, conajmniej tych najbardziej popularnych, powinien mieć swój opis. Ponadto powinniśmy pilnować, aby żaden z tagów nie dotyczył tylko jednego artykułu. Jeżeli jest to możliwe, to w pierwszej kolejności korzystajmy z istniejących już tagów. Żeby tagi miały wartość dla użytkownika powinno ich być 3-5 i powinny opisywać treść artykułu oraz kategoryzować go. 

ICEberg CMS  przy wpisywaniu tagu podpowiada nam już istniejące w postaci listy. 

Jakie korzyści dają tagi?

Tagowanie to metoda łączenia ze sobą podobnych treści. Na podstawie tagów możemy w ICEberg CMS prezentować inne, uzupełniające teksty tego samego typu. Użytkownik po kliknięciu w tag i otrzyma listę podobnych tematycznie artykułów. Tagowanie i w efekcie powstawanie stron tagów pośrednio wpływa na pozycjonowanie - Google bada jak długo użytkownik znajduje się na stronie i premiuje serwisy w których użytkownicy zostają dłużej. Jeżeli istnieje podstrona frazy - tagu i ma ona swój opis oraz listę artykułów, to ta podstrona ma duże znaczenie dla SEO jako słowo kluczowe. 

Zobacz, jakie artykuły wyświetlą się pod tagiem SEO. 

Czy warto linkować pomiędzy treściami w serwisie?

Oczywiście. Po pierwsze dlatego, że jak mamy jeden artykuł to powinniśmy użytkownikowi zaprezentować inny tego typu. Uzasadnienie takiego działania jest proste: użytkownik może poczytać więcej na ten temat, wyczerpujemy go. Podobnie jest z usługami. Warto zastosować boczne menu, które przekieruje użytkownika do dodatkowych informacji na temat danej usługi lub innych wydarzeń związanych z interesują go tematyką. To sprawi, że użytkownicy zostaną na dłużej i zrobią więcej odsłon. Google w ten sposób dostaje informację, że dana strona jest wartościowa. A my jako właściciel serwisu utrzymujemy użytkownika dłużej u siebie, zwiększamy szansę na złożenie przez niego zapytania.

Jak wzbogacać treści, aby ludzie czytali więcej niż tylko jedną stronę?

Jest to jeden z problemów, z którym  zmagamy się jako właściciele serwisów internetowych na co dzień. Użytkownicy otwierają 1-3 podstron i nie wchodzą głębiej. Wynika to zwykle z braku powiązań oraz braku powiązań między treściami prezentowane są w witrynie. Warto pracować nad ciągłą rozbudową strony. Aby zachować wysoką wartość strony dla użytkownika i Google ważna jest ilość podstron publikowanych w serwisie. Proponowałbym dwie nowe podstrony w miesiącu. To nie muszą być artykuły eksperckie. Każdy właściciel serwisu musi indywidualnie zastanowić się, jakiego typu podstrony może regularnie tworzyć i jakie podstrony będą miały wartość dla potencjalnego klienta. 

Jak działa menu usług?

Pomaga zatrzymać użytkownika na dłużej, aby przeczytał więcej niż jedną usługę. Jedną z wartościowych propozycji może być usługa “Na czym polega”, czyli tłumaczenie o co chodzi w danej witrynie. Celem jest komunikowanie się w taki sposób, aby użytkownik dostał na swoją niewiedzę odpowiedź na stronie. 

Autor:

Przeczytaj również:

Przeczytaj również

Dyskusja

Zamknij

Jesteśmy poza biurem, zostaw telefon a oddzwonimy do Ciebie.

 

Krakweb Twój nr telefonu będzie wykorzystany tylko jednorazowo, jeżeli nie wyrazisz zgody to nie zadzwonimy więcej do Ciebie.

We will call you