Jaka może być wysokość dotacji i jaki jest budżet programu?
Wsparcie dla instytucji i organizacji kulturowych, przewidzianych w ramach programu "Kultura w sieci", będącego jednym z elementów tarczy kryzysowej, jest znaczne. Całościowy budżet projektu wynosi bowiem aż 15 milionów złotych. O dotacje mogą ubiegać się samorządowe instytucje kulturowe, organizacje pozarządowe, fundacje, kościoły, związki wyznaniowe, ich osoby prawne, a także podmioty, prowadzące działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG lub KRS. Wartość dofinansowania może wynosić od 5 tysięcy do maksymalnie 150 tysięcy złotych.
Dalszą część artykułu przeczytasz poniżej - pod formularzem.
Na co można przeznaczyć dofinansowanie?
Dofinansowanie obejmuje wiele różnych przedsięwzięć, które mają związek ze zdalną działalnością kulturową. Ma to na celu ułatwienie cyfrowego życia kulturowego instytucjom, organizacjom i społecznościom z całej Polski. Dotacja, która została uzyskana w ramach programu "Kultura w sieci", może zostać przeznaczona na:
- Działania zdalne, które mają na celu podniesienie kompetencji kulturowych uczestników oraz rozwinięcie kompetencji cyfrowych odbiorców i kadr kultury. Mogą to być na przykład warsztaty internetowe, webinaria, czy też kursy e-learingowe, obejmujące swoim zakresem edukację kulturalną.
- Organizację wydarzeń kulturalnych on-line, takich jak na przykład koncerty, czytania, spektakle, spotkania z twórcami lub artystami czy recitale. Dodatkowo, udostępnianie zapisów cyfrowych wydarzeń kulturalnych, wirtualne spacery czy oprowadzania po miejscach kultury.
- Udostępnianie oraz ponowne wykorzystanie zasobów instytucji, archiwów, miejsc czy organizacji kulturowych - czyli między innymi muzealnych, zabytkowych, audiowizualnych. Obejmuje to tworzenie stron internetowych, a także aplikacji, dzięki którym możliwe jest zasobów cyfrowych i działań edukacyjnych w przestrzeni cyfrowej.
- Inicjowanie tworzenia stron, gier internetowych, a także aplikacji moblinych, związanych z działalnością kulturową.
- Tworzenie wydawnictw audio-wideo, które mogą być udostępnione w formie elektronicznej, a także publikacji książkowych w formacie cyfrowym (jak na przykład e-booki czy audiobooki).
Minister Rydzewski o programie Kultura w sieci
Na temat programu dotacyjnego „Kultura w sieci”, wypowiedział się Michał Rydzewski z Narodowego Centrum Kultury. Minister uznał ów program za pilny i ważny. Jego pilność, zdaniem ministra, wynika z pandemii oraz sytuacji, która dotyczy życia i działań wielu osób. Niespodziewanie i nagle, instytucje kultury, domy kultury i osoby działające w obszarze kultury czy też organizacji pozarządowych, przestały działań w standardowy sposób. „Kultura w sieci” jest formą pomocy dla wszystkich tych instytucji i osób w najtrudniejszym okresie. Pozwala zrealizować możliwie jak najwięcej pomysłów i projektów – w zasadzie wszystkiego, co możliwe jest do zamieszczenia w siedzi i pokazania odbiorcom przez internet.
Budżet programu wynosi 15 milionów złotych, które można przeznaczyć na wszelkie działania, możliwe do zamieszczenia i zaprezentowania w sieci. W związku z tym, formuła programu jest dość szeroka, ponieważ obejmuje wydarzenia artystyczne online, tworzenie dzieł, publikacji, e-booków, podcasty, a także indywidualne pomysły. Program przewiduje możliwość sfinansowania wszystkiego, co mieści się w formule zaprezentowania przez internet – wliczając w to strony internetowe i aplikacje.
Jak i gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie?
Wniosek o dofinansowanie może być złożony tylko i wyłącznie zdalnie, za pośrednictwem strony internetowej Narodowego Centrum Kultury, przy pomocy systemu EBOI. Wniosek wzorcowy do programu "Kultura w sieci" możemy znaleźć na tej samej stronie. Na etapie naboru nie jest konieczne składanie jakichkolwiek dokumentów w formie papierowej - procedura jest całkowicie zdalna. Nie wymaga się również żadnych załączników na etapie naboru.
Nie ma konieczności składania podpisu elektronicznego - zatem w sytuacji, gdy występują problemy z użyciem bezpiecznego podpisu elektronicznego, istnieje możliwość wysłania wniosku bez podpisu. Interfejs systemu EBOI jest bardzo intuicyjny i poprowadzi nas przez każdy etap składania wniosku, wyjaśniając poszczególne kwestie. W razie problemów możemy zwrócić się o pomoc do konsultanta, dostępnego pod numerem infolinii - znajdziemy go bezpośrednio w witrynie systemu. Jeśli wniosek został złożony poprawnie, powinien pojawić się w zakładce "Moje złożone pisma elektroniczne". System EBOI jest zintegrowany z systemem EBOI MKiDN, a zatem nie ma konieczności ponownego zakładania konta, jeśli już takowe posiadamy w tymże systemie.