Infografiki - czyli jak w ciekawy sposób przedstawić wiedzę i dane statystyczne

Żyjemy w czasach, gdy nadmiar informacji atakuje nas z każdej strony. Sprawia to, że coraz ciężej przyciągnąć uwagę czytelnika poprzez zwykły tekst. Na ratunek przychodzą infografiki, które pozwalają na zaprezentowanie informacji w atrakcyjny i angażujący sposób. Szukasz wskazówek, jak je tworzyć?  Zastanawiasz się, czy istnieją narzędzia do tego przeznaczone? Czytaj dalej.
2017-03-23 10:52
8 minut czytania

Graficzna prezentacja informacji

Dzięki dobrze zaprojektowanej infografice możesz w prosty i zrozumiały sposób przedstawić skomplikowane lub niezbyt interesujące informacje, takie jak dane statystyczne, które ciężko przyswoić ze zwykłego tekstu. Dane i treści zwizualizowane w ten sposób są angażujące i interesujące, przykuwając tym samym oko. W dobie natłoku informacji jest to łakomy kąsek, gdyż infogrfiki pokazują esencje informacji, wystarczająco je jednak objaśniając. Pozwala to na przyswojenie większej ilości wartościowych treści w danym wycinku czasu. Dzięki temu infografiki też szybko rozprzestrzeniają się po sieci, jako grafiki, którymi użytkownicy mediów społecznościowych (zwłaszcza facebook, linkedIn, pinterest) dzielą się miedzy sobą.

Więcej na ten temat przeczytasz:

  1. https://www.eyeqinsights.com/power-visual-content-images-vs-text/
  2. http://neomam.com/interactive/13reasons/
  3. http://www.socialmediatoday.com/social-business/2015-04-05/popularity-infographics-and-how-use-them-your-advantage-infographics
  4. http://www.scribblelive.com/blog/2012/05/14/top-30-viral-infographics/

 

Zrzut ekranu z Google Trends “Infographic”

60 000 razy szybciej niż tekst?

To często wykorzystywane hasło w kontekście Visual Marketingu i wartości infografik, nawet przez duże serwisy takie jak np. Hubspot . Do źródła mówiącego o 60 tysiącach razy szybszym przetwarzaniu obrazu od tekstu ciężko jednak dotrzeć  - stwierdzenie to wydaje się nie mieć potwierdzenia w naukowych materiałach (więcej na ten temat przeczytasz tutaj). Jednakże pomijając wątpliwą liczbę, ciężko zaprzeczyć temu, że obraz jest przez mózg przyswajany bardzo szybko. Dwa lata temu badania neurobiologów z MIT wykazały, że naszemu mózgowi wystarczy 13 milisekund (0,013??? sekundy) na identyfikację obrazu. Według wcześniejszych badań potrzebne na to było “aż” 100 milisekund. Świadczy to o tym, że wraz ze zmianami w naszym otoczeniu, nasz organizm szybko się do nich dostosowuje. To swego rodzaju ewolucja.

Więcej informacji na ten temat:

  1. http://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116
  2. https://www.learnevents.com/blog/2015/09/07/imagery-vs-text-which-does-the-brain-prefer/
  3. https://rhdeepexploration.wordpress.com/2011/12/05/visuals-60000-times-faster/
  4. http://www.natureworldnews.com/articles/5670/20140116/human-brain-process-image-13-milliseconds-study-confirms.htm
  5. http://niemanreports.org/articles/watching-the-human-brain-process-information/
  6. https://piktochart.com/blog/5-psychology-studies-that-tell-us-how-people-perceive-visual-information/

Co to jest infografika?

Przejdźmy do meritum. Choć odpowiedź na pytanie “co to jest infografika?” może się wydawać oczywista, myślę, że warto poświęcić temu zagadnieniu akapit tekstu. W skrócie - infografika to po prostu grafika, za pomocą której prezentowane są informacje.

Najważniejszymi elementami infografiki są:

  • kompleksowe przedstawienie informacji w czytelny sposób
  • połączenie grafik ze słowami w celu przedstawienia informacji
  • proste, łatwe do zrozumienia słowa
  • ładny i angażujący design

Infografiki pozwalają odbiorcy przyswoić nowe informacje w prosty sposób, za pomocą skupiających uwagę elementów graficznych.

Typy infografik

Infografika najprawdopodobniej kojarzy Ci się z obrazkiem umieszczonym na stronie. Może jednak występować w różnych formatach - także w postaci interaktywnej i animowanej. Aby łatwiej Ci było zdecydować, który typ infografiki Cię najbardziej interesuje i może przynieść najwięcej korzyści Twojej firmie, przedstawię Ci pokrótce charakterystykę każdego z nich z wyszczególnieniem zalet i wad.https://www.propointgraphics.com/blog/infographics-three-formats-for-communicating-information/

Infografiki statyczne

Klasyczny i najpopularniejszy typ infografiki. Choć w zestawieniu z infografikami interaktywnymi mogą wydawać się mało ciekawe, to jednak mają wiele zalet, a nawet przewag nad  tymi drugimi. Są stosunkowo proste w przygotowaniu i wymagają mniejszych nakładów finansowych, a także czasowych. Ponieważ to po prostu zwykły obraz, odbiorcy mogą się nimi bez problemu dzielić za pomocą swoich kanałów Social Media. Sam możesz wykorzystać je na kilka sposobów - umieszczając je w artykule, social media, mailingach, prezentacjach czy nawet drukowanych broszurach.

Infografiki interaktywne

Interaktywność to najprawdopodobniej jeden z ważniejszych kierunków, w którym będą zmierzać twórcy infografik. To świetny sposób na wyróżnienie infografiki z tłumu innych, konkurencyjnych. Infografiki interaktywne pozwalają także na zaangażowanie użytkownika w znacznie większym stopniu, niż ma to miejsce w przypadku ich statycznych odpowiedników. Zapewniają indywidualne doświadczenia, umożliwiają  użytkownikowi przewijanie, klikanie interesujących go elementów  i w ten sposób zdobywanie większej ilości informacji. Ich udostępnianie w Social Media jest odrobinę utrudnione - mogą zostać odtworzone tylko na domenie, na której zostały umieszczone. Ich przygotowanie wymaga ]znacznych nakładów pracy i poza umiejętnościami graficznymi także znajomości odpowiednich języków programowania (HTML 5, CSS 3, JavaScript).

Spójrz na przykład na infografikę na temat czystego powietrza w inteligentnym mieście…

Zrzut ekranu ze strony http://smartcity.otwartyplan.org/, realizacja  przygotowana przez Krakweb

Infografiki animowane

Ostatnim typem  infografik, są infografiki animowane. Nie wymagają one interakcji z użytkownikiem, ale mimo to są niezwykle angażujące. W prównaniu jednak do statycznej infografiki, która zawiera przybliżona treść, infografiki animowane są droższe, z racji większego nakłado pracy przy ich tworzeniu. Pamiętaj jednak, że animacje i wideo staja się co raz bardziej popularneym contentem w sieci.

Źródło: http://neomam.com/blog/animated-infographics/

Zrzut ekranu z kanału Payroll 360 na YouTube. Infografika i wideo stworzone przez Krakweb

Formaty infografik

Infografiki można wykorzystać do realizacji przeróżnych celów. Mogą mieć charakter edukacyjny, ale także promocyjny (np. przedstawiać produkt). Za ich pomocą możesz zwizualizować dane, stworzyć instrukcje, przedstawić przebieg wydarzeń w określonym okresie czasu, przeprowadzić porównanie. Dzięki nim możesz zaprezentować treść całego artykułu lub też jedynie wybranego zagadnienia.

Więcej na ten temat:

  1. http://blog.visme.co/types-of-infographics/
  2. https://piktochart.com/blog/8-types-of-infographics-which-right-for-you/

Prezentacja danych w formie infografiki

Infografiki prezentujące dane mogą dotyczyć jednego zagadnienia (np. populacja europy) i prezentować je za pomocą jednej grafiki, ale także bardziej złożonych tematów, do przedstawienia których konieczne jest wykorzystanie kilku wykresów i diagramów. Przyswajanie danych w szególności liczbowych, jest uciążliwe i nieprzyjemne, dlatego przedstawienie ich za pomocą kolorowej infografiki jest dobrym rozwiązaniem.

http://www.creativebloq.com/graphic-design-tips/information-graphics-1232836/2 

Infografiki nie służą jednak wyłącznie do prezentacji i wizualizacji danych statystycznych.

Wizualizacja artykułu w formie infografiki

Spędziłeś wiele godzin nad przygotowaniem artykułu? Dobrze przygotowaną treść warto wykorzystać na kilka sposobów - nie tylko poprzez publikację tekstu na blogu. Możesz “pociąc” swój tekst, tak, by stał się częścią treści do infogrfiki. W ten sposób stworzysz swego rodzaju podsumowanie, streszczenie całego artykułu, które dodatkowo wzbogaci Twój wpis i bardziej przypadnie do gustu tym, którzy nie lubią cztać.

Więcej: 

  1. https://www.visualnews.com/2016/06/08/16-easy-ways-think-amazing-infographic-ideas/

Oś czasu

Możesz napisać jednolity tekst o losach firmy od jej powstania do chwili obecnej w zakładce “O Firmie”, natomiast jest duza szansa, ze tego typu treść bedzie mało atrakcyjna dla odbiorcy. Co więc zrobić, by zaciekawic czytajacego? Oczywiscie przedstawic informacje o firmie w postaci osi czasu. Mozliwości jest wiele. Nie musi to być prosta oś. Masz tu dowolnośc, dzieki której Twój przekaz oprócz oryginalnej treści, bedzie posiadał także oryginalną formę.

Źródło:

  1. http://www.bitrebels.com/design/the-evolution-of-graphic-design-infographic/

“Ściągi” i zrób to sam

Infografika jako instrukcja? Czemu nie. Jest to świetny pomysł, by komuś coś wytłumaczyć. Wykorzystujac obrakzi pokaż rozwój sytuacji krok po kroku, dodatkwo zwięźle opisując czynności.

Więcej:

  1. http://wendymacnaughton.com/#portfolio#journalism15

Porównanie w formie infografiki

Infografika to także dobre narzedzie do pokazania róznic badź porównania ze sobą rzeczy, ideii itp. Oprócz opisania, możesz także w graficzny sposób przedstawić róznice i podobieństwa.

http://leadingagent.net/blog/inbound-vs-outbound-marketing-infographic-for-realtors/

Przedstawienie procesu w formie infografiki

Infografikę możesz wykorzystać także w celu przedstawienia procesów. Co z czego wynika, logiczny ciąg, do czego prowadza dane wybory itp. to wszystko jesteś w stanie zwizualizować tworząc infografikę, która pomoże wyjasnić skomplikowane sekwencje.

https://www.buzzfeed.com/annaborges/what-is-adulting?sub=3875369_6294514&utm_term=.nnJaPOpKr#.xxA2BL9GD

Infografika - lista

Ostatnim typem infografiki w tym zestawieniu jest “lista”. rzeczy które w artykule mógłbys wymienic po dwukropku przy pomocy przecinków lub pauz, mozesz przedstawić w otoczeniu rzucającej sie w oczy grafiki, co bardzo dobrze wyrózni dana listę.

http://www.leeboutiquehotel.com/top-14-romantic-getaways-valentines-day.php

 

Zastosowania infografik znacznie wykraczają poza zaprezentowane powyżej. Nie ma ograniczeń - na infografice możesz zaprezentować to, na co tylko masz ochotę, a zwłaszcza  to, co  może zainteresować Twoich odbiorców. W formie infografiki możesz stworzyć nawet swoje CV - to popularna taktyka w przypadku rekrutacji w branży kreatywnej, Poszukujesz większej ilości przykładów? Zajrzyj na naszą tablicę z infografikami na Pintereście - https://pl.pinterest.com/krakweb/infographics/

Jak tworzyć dobre infografiki?

Poniżej znajdziesz kilka prostych porad, jak tworzyć dobre infografiki.

  1. Treść dopasowana do odbiorców - sam fakt, że stworzysz infografikę nie zagwarantuje Ci sukcesu. Co z tego, że będzie się pięknie prezentować, jeśli przedstawione na niej informacje nie zainteresują Twoich odbiorców?
  2. Obraz ponad tekst - jak już wczesniej mogłeś zauważyć w infografice większy nacisk kładzie się na wygląd, sferę wizualną, niż na tekst, który ma tylko za zadanie wytłumaczyć bądź opisać rysunek. Przy tworzeniu infografik, więcej czasu poswięć na stworzenie ładnej i ciekawej kompozycji, niż na wymyślaniu rozbudowanych opisów. Długie, trudne zdania, szczegółowo opisujące temat, użyj do napisania artykułu
  3. Jeden temat - jeżeli infografika ma być prosta, to njalepiej by skupiała sie na jednym tylko temacie. Tu nie ma miejsca na dygresje. W momencie kiedy bedzie się klarował następny temat, to stwórz dla niego osobną treść.
  4. Brak białego tła - twoja infografika powinna być kolorowa, by przykuwać uwagę. Białe tło niestety nie spełnia tego wymagania. Rezczywiście dobrze ono wygląda jako tło minimalistycznego designu strony, natomiast nie w infografice.
  5. Chwytliwy tytul - tak jak w artykułach, reklamach, filmach, tak i w infografikach ważnym apsektem, odpowiadającym za przykucie uwagi jest chwytliwy tytuł.

Więcej na ten temat

  1. https://piktochart.com/blog/3-ways-reduce-information-overload-infographics/
  2. https://blog.kissmetrics.com/12-infographic-tips/
  3. https://piktochart.com/blog/present-complex-data-infographics-examples/

Narzędzia do tworzenia infografik

Visme.co

Strona z gotowymi szablonami do infografik i prezentacji. narzędzie łatwe i przyjemne w obsłudze, natomiast wiekszość dostępnych elementów jest premium, co oznacza, że żeby miec dostęp do całego potencjału visme.co, musisz wykupic abonament w wysokości 11$ miesięcznie. Zdwecydowanym plusem jest korzystanie z ładnych, gotwoych schematów, oraz możliwośc wpływania na nie, a także embedowanie filmów z YT, bezpośrednio do kreacji. DO minusów można zaliczyć duże ograniczenia zasobów w darmowej wersji, oraz konieczność pozostawienia logo visme.co na projekcie.

Piktochart

Canva

Narzedzie bardzo zblizone do Visme, oferujace podobne mozliwości. W darmowej wersji posiada jednak dostep do większej ilości materiałów.

Easel.ly

Jedyne wpełni darmowe rozwiązanie do tworzenia infografik na tej liście. na Easel.ly masz do wyboru wiele rozmaitych, gotowych projektów, na których możesz nanosić zmiany. Minusem jest to, że nie znajdziesz tu dodatków takich jak ikony. Gdy chcesz stworzyć bardziej oryginalną infografikę, musisz wgrać grafiki z swojego dysku.

Infogram

Jezeli potrzebujesz stworzyc infografike w oparciu o dane i wykresy, to infografm jest własnie dal Ciebie. Duża ilość dostepnych wykresów pozwoli na ciekawe przedstawienie zebrnych danych. By stworzyc ciekawa infografike, bedziesz jednak musiał wgrac grafiki ze swojego komputera, gdyż Infogram posiada bardzo małą baze grafik. Podtsawowa wersja tego narzędzia jest oczywiście darmowa.

Co jeszcze?

Jeżeli nie jesteś profesjonalnym grafikiem, to dobrą praktyką będzie też wspomaganie się online'owymi zbiorami ikon, czy pakietów kolorów, które dobrze sie wpsołnie komponują oraz paletami barw, które na podstawie Twoich ustawień, pomogą CI wybrać najlepsze odcienie.  

Jak wykorzystać infografiki?

No dobrze, ale do czego tak właściwie można je wykorzystać? Potencjał infografik na szczęście nie kończy  się na urozmaicaniu treści artykułu. To także świetny materiał na posty w social media, czy element mailingu.  

Największym plusem infografik jest to, ze zeby zrobić przyjemna infografikę, wcale nie musisz być supergrafikiem. Wystarczy Ci dobry pomysł, i wiedza z zaczerpnięta z tego artykułu, oraz proponowane narzedzia, by stworzyć coś co przyciagnie uwagę odbiorcy i go zainteresuje.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe