Krakweb

Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych

Po piąte: Nie zabijaj! Kanibalizacja słów kluczowych to zagrożenie, z którego niewielu właścicieli stron internetowych zdaje sobie sprawę. Co to jest? Czy i jakie ma pozytywy? Jak walczyć z kanibalizacją fraz?
Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Foto: PublicDomainPictures.net
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 4 minuty
PublicDomainPictures.net

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych w optymalizacji dla wyszukiwarki Google to sytuacja, gdy wiele podstron jednego serwisu jest zoptymalizowanych pod jedną frazę. Jej efektem może być zamienne występowanie tych stron na pozycjonowaną frazę w wynikach wyszukiwania lub występowanie tylko jednej z nich. Jest to scenariusz, który może dotyczyć jednej domeny, ale też domeny + jej subdomen. Sytuacja ta jest przeważnie negatywna i jest zagrożeniem dla serwisu.

Pozytywy kanibalizacji fraz

Teoretycznie optymalizując kilka podstron pod jedno słowo kluczowe mamy kilka szans na bycie zauważonym przez Google. Może to być kuszące w sytuacji, gdy jedno słowo jest wielokrotnie ważniejsze od wszystkich pozostałych. Przykładem takich sytuacji jest np. fraza typu "usługa + miasto" np. "hydraulik kraków". Jej przewaga nad frazami z długiego ogona ("naprawa zepsutej rury" "wymiana kranu w kuchni" itp.) pod względem liczby wyszukań oraz konwersji z odwiedzin na zapytanie i w efekcie zamówienia dla specjalisty jest bardzo duża. Małe lokalne firmy usługowe zwykle mają 1-3 takich fraz o które rywalizuje kilkudziesięciu konkurentów.

W serwisie Payroll360.pl co najmniej 2 podstrony zoptymalizowane są pod frazę: "Outsourcing kadr i płac".
W efekcie optymalizacji w TOP10 jest podstrona ofertowa, co jest pożądaną z punktu widzenia klienta sytuacją.
Dzieje się tak, ponieważ strona ofertowa jest nie jest mniej rozbudowana i wartościowa od artykułu.

Negatywy kanibalizacji

Optymalizując więcej niż jedną podstronę w serwisie pod jedno słowo kluczowe walczymy sami ze sobą. Nie mamy finalnie kontroli nad tym którą podstronę Google pokaże na daną frazę. W efekcie może wystąpić sytuacja, gdy w serwisie mamy 3 podstrony zoptymalizowane pod jedną frazę, a na najwyższej pozycji występuje strona o niskim priorytecie, zamiast strony ofertowej. Wystąpić może też huśtawka pozycji - w TOP10 będzie raz jedna strona raz druga.

Przyczyny wystąpienia problemu

Często taka sytuacja jest związana z tworzeniem różnego typu treści w jednej domenie. W serwisach firmowych mamy do czynienia z: podstronami ofertowymi, blogiem (gdzie fraza może być użyta jako kategoria, jak również tytuł lub fragment tytułu postu), biurem prasowym (notatki prasowe), galeriami itp. Może to być też efekt optymalizacji wielu podstron pod jedno słowo kluczowe. 

Wybrane przyczyny problemu kanibalizacji słów kluczowych:

  • tworzenie treści różnego typu dotyczących jednego tematu - zawierających tą samą frazę w tytule, o bardzo podobnych tytułach
  • optymalizacja wielu podstron pod jedno słowo kluczowe
  • błędne linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Idealna optymalizacja strony

Idealnie zoptymalizowana podstrona posiada adres podstrony równy dokładnie frazie pozycjonowanej, nagłówek H1 równy frazie oraz Title składający się z frazy oraz krótkiej nazwy strony (np. nazwy firmy). Dodatkowo w zakres optymalizacji wchodzi linkowanie wewnętrzne. Strona taka powinna być polinkowana ze strony głównej, a tekst linku powinien być równy frazie. Warto, żeby strona miała breadcrumbs - okruszki chleba, czyli ścieżkę pokazującą strukturę i nadrzędne kategorie wobec podstrony na której jesteśmy. Kategorie powyżej strony w której jesteśmy powinny być linkami. Strona główna powinna rozlinkowywać zarówno kategorie jak i najważniejsze pozycjonowane podstrony (linkiem powinny być ich tytuły czyli fraza).

Biorąc to pod uwagę nie ma sensu optymalizować dwóch podstron pod jedną frazę. Będzie tylko jeden URL nazwaserwisu.pl/fraza-pozycjonowana 

W przypadku gdy chcemy zmienić wyskakującą w SERP stronę (zachować w serwisie treść starej podstrony, ale wskazać wyszukiwarce inną stronę najlepszą na tą frazę i mieć szansę na wskoczenie z nią do topów) - proponuję zoptymalizowanie starej podstrony pod inną frazę. 

Optymalizacja podstrony

Zmiana strony dopasowanej do frazy

Biorąc pod uwagę, że najlepiej jeżeli URL = fraza, dochodzimy do wniosku, że stara podstrona zmienia tytuł i URL, a pod tym starym URLem będzie nowa strona (będąca zwykle w innym miejscu w strukturze).
Podmiana strony  pod danym adresem jest działaniem o tyle bezpiecznym, że strona ma już ranking - jest zaindeksowana przez wyszukiwarkę, często na wysokiej pozycji na daną frazę.

Rozwiązanie problemu

Pierwszym, podstawowym pomysłem na rozwiązanie problemu jest optymalizacja konfliktowych stron (tych o niższym priorytecie) pod inną frazę. Jak znaleźć tą frazę? Najprościej znaleźć synonim frazy, frazę zbliżoną lub zamienić miejscami słowa.

Proponowane rozwiązania:

  1. optymalizacja jednej ze stron pod inną frazę (synonim, frazę zbliżoną lub odwrócenie szyku słów we frazie)
  2. wskazanie jednej ze stron znacznikiem canonical
  3. polinkowanie wybranej z dwóch stron ze strony głównej i usunięcie z niej linka do drugiej podstrony
  4. zmiana tytułu jednej z podstron na dłuższy tytuł - będący np. frazą z tzw. "długiego ogona"

Przykłady

Poniższe przykłady wzięte z serwisu firmowego Krakweb pokazują z jednej strony pomysły na zapobieżenie problemowi, ale z drugiej są dowodem na to, że w codziennej pracy z serwisem w którym tworzona jest duża liczba treści różnego typu nie mamy możliwości w 100% uniknąć ryzyka kanibalizacji (ciężko byłoby kontrolować nową podstronę vs wszystkie istniejące już w serwisie podstrony).

  1. Kampania adwords - kampanie adwords: https://www.krakweb.pl/kampania-adwords (strona ofertowa dla najważniejszej frazy) https://www.krakweb.pl/kampanie-adwords-najczesciej-zadawane-pytania (podstrona zoptymalizowana pod "kampanie adwords")
  2. strony www - strona www -  strony internetowe - strona internetowa - responsywna strona internetowa (synonimy, dłuższe frazy): https://www.krakweb.pl/strony-www (strona ofertowa - najważniejsza) https://www.krakweb.pl/responsywna-strona-internetowa-firmy-outsourcingowej (wpis na blogu typu portfolio) https://www.krakweb.pl/tag,strony-www (podstrona tagu zbierającego wszystkie wpisy na blogu związane z hasłem "strony www") (podstrona tagu może być konkurencyjna wobec strony ofertowej. w praktyce jednak podstrony tagów czy kategorii są znacznie mniej wartościowe - mało treści, tylko duża liczba linków, więc wg mnie nie ma dużego ryzyka, że ta strona wyprzedzi stronę ofertową)
  3. strony korporacyjne - strona korporacyjna - serwis korporacyjny - responsywna strona korporacyjna: https://www.krakweb.pl/serwis-korporacyjny-firmy-luqam https://www.krakweb.pl/strona-korporacyjna-inspiracje-i-trendy https://www.krakweb.pl/strona-korporacyjna-dobre-praktyki (dwie ostatnie są konkurencyjne wobec siebie)

W wyszukiwaniu fraz - pomysłów na lepsze tytuły optymalizowanych podstron pomoże Google Adwords Keyword Tool czyli narzędzie słów kluczowych Google oraz inne narzędzia do pracy nad frazami. Znajdziesz je pod hasłem Keyword Tool. Są to np.:

  1. http://keywordtool.io/ 
  2. https://ubersuggest.io/
  3. https://kwfinder.com/ 

A Ty, co myślisz o kanibalizacji słów kluczowych? 

Dyskusja

Zamknij

Chcesz, żebyśmy zadzwonili do Ciebie za darmo w 3 minuty?

KrakwebTwój nr telefonu będzie wykorzystany tylko jednorazowo, jeżeli nie wyrazisz zgody to nie zadzwonimy więcej do Ciebie.

Odebranych telefonów dzisiaj: 1

We will call you