Baza klientów, czyli kilka słów o database marketingu i integracji

Baza klientów, czyli kilka słów o database marketingu i integracji

Bazy klientów dają dostęp do bardzo ważnych informacji z punktu widzenia działów marketingu i sprzedaży. Dzięki nim możesz pozostawać ze swoimi klientami w stałym kontakcie, budować ich lojalność wobec swojej marki, a także prowadzić do kolejnych transakcji. Jakie są zalety posiadania bazy klientów? Jakie mogą wystąpić problemy podczas zarządzania nią i w jaki sposób mogą zostać rozwiązane? Co to jest database marketing i dlaczego Twoje przedsiębiorstwo potrzebuje integracji?

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Foto: Pexels
Pexels

Klienci to najważniejszy zasób z punktu widzenia prawie każdej firmy. Posiadanie tego zasobu jest warunkiem koniecznym do przetrwania na konkurencyjnym rynku. Specyfika klientów może być różna i zależy od typu działalności prowadzonego przez przedsiębiorstwo. Dobrze skonstruowana baza klientów jest szczególnie istotna w przypadku, gdy świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty, które stale będą budzić zainteresowanie Twoich klientów, bez względu na fakt, że już wcześniej skorzystali z Twojej oferty. Czym jest baza klientów i jakie informacje mogą się w niej znajdować?

Co to jest baza klientów?

Baza klientów to zbiór danych zgromadzonych na temat każdego z klientów firmy. Bazy klientów można tworzyć za pomocą danych zgromadzonych z różnych źródeł i systemów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo, na przykład na podstawie danych pochodzących ze sklepu internetowego i CRM. W zależności od specyfiki danego przedsiębiorstwa, w takiej bazie mogą znajdować się różne informacje. Najważniejsze z nich to dane kontaktowe, takie jak imię i nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania i adres e-mail. Bazy danych mogą jednak być znacznie szersze i obejmować także informacje na temat historii zakupów danego klienta, jego wzorców zakupowych, a także jego przyszłych potrzeb.

Bazy klientów powinny być zorganizowane w taki sposób, aby można było szybko z nich wyciągnąć wszelkie potrzebne informacje. Informacje o klientach są szczególnie istotne dla działów sprzedaży i marketingu. Mogą być użyte przez te działy do planowania promocji nowego produktu, cross-sellingu i zadbania o sprzedaż powtarzalną. Mogą być też wykorzystywane przez różne aplikacje wspierające sprzedaż i marketing, na przykład aplikacje mailingowe.

Database Marketing

Z bazami klientów ściśle powiązany jest Database Marketing. To marketing bazujący na bazach danych i technologiach z nimi powiązanych. Polega na wykorzystaniu baz danych do gromadzenia i analizowania informacji o klientach w celu dostarczania kampanii bazujących na sprecyzowanych grupach docelowych. Database Marketing często jest też nazywany Customer Relationship Mangaement (zarządzanie relacjami z klientami). Jest to więc rodzaj marketingu stosowany obecnie prawie przez każdą firmę bazująca na klientach. Aby mógł przebiegać efektywnie, konieczne jest sprawne zarządzanie bazą klientów.

Zarządzanie bazą klientów

Baza klientów i dostępne do zarządzania nią narzędzia powinny zapewniać wydajne i przyjazne użytkownikowi rozwiązania dla marketingu, sprzedaży, HR i IT. Powinny w prosty sposób umożliwiać tworzenie list mailingowych, raportów i innych materiałów wspomagających codzienną pracę. Powinny maksymalnie ułatwiać zarządzanie relacjami z klientami.

Tymczasem Zarządzanie bazą klientów to zazwyczaj skomplikowany proces. Wiąże się to z faktem, że często nie ma jednej, pełnej bazy w jednym miejscu - dane klientów mogą się znajdować jednocześnie w CRMie, sklepie internetowym, aplikacji mailingowej i innych systemach wykorzystujących bazy danych. Brak automatycznej synchronizacji pomiędzy tymi systemami, a także brak jednego centralnego punktu gromadzącego wszystkie dane, może stwarzać liczne problemy.

Problemy z rozproszoną bazą klientów

Przechowywanie danych klientów w różnych, niezintegrowanych systemach może powodować liczne problemy:

  • rozproszone dane,
  • przechowywane niepotrzebnych informacji,
  • przechowywanie nieaktualnych informacji o kliencie,
  • brak historii zmian,
  • problemy z wydajnością systemu przy zbyt dużej ilości danych,
  • brak warunkowego wyszukiwania,
  • dane jednego klienta przechowywane w kilku rekordach.

Aby wyeliminować te problemy, należy przeprowadzić integrację informacji o klientach.

Integracja informacji o klientach

Integracja informacji o klientach, to proces, którego przeprowadzenie może zaoszczędzić nakłady finansowe i czasowe, a także ułatwić pracę różnych działów w przedsiębiorstwie - przede wszystkim marketingu i sprzedaży. Integracja informacji o klientach polega na łączeniu i zarządzaniu informacjami ze wszystkich wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo aplikacji i systemów (np. E-commerce, CRM, Mailing). Dzięki takiej integracji wszystkie działy w przedsiębiorstwie wykorzystujące informacje o klientach mają dostęp do pełnej bazy, gromadzącej wszystkie dane klientów. Dane w bazie są aktualne dzięki automatycznej synchronizacji i prezentowane są zawsze ich najnowsze wersje.

Zalety posiadania zintegrowanej bazy klientów

Integracja informacji o klientach to duża inwestycja, jednakże posiadanie kompletnej i ujednoliconej bazy klientów w jednym miejscu ma wiele zalet. Przede wszystkim, poprawne i aktualne dane kontaktów pozwalają na efektywną komunikację z klientami. Jeśli system, którego zadaniem jest integracja posiada funkcje deduplikacji, to w bazie nie występują powielone informacje, dzięki czemu można zaoszczędzić czas i zasoby finansowe (np. newsletter / oferta sms nie trafia kilkukrotnie do tej samej osoby). Na oszczędność czasu wpływa również fakt, że do zgromadzenia pełnych informacji o kliencie nie jest konieczne poruszanie się pomiędzy różnymi systemami - wszystkie istotne znajdują się w jednej, głównej bazie i nie ma problemów z ich odnalezieniem. Znacznie upraszcza to codzienną pracę z kontaktami i zapobiega frustracji pracowników.

Przy wyborze narzędzia pozwalającego na stworzenie zintegrowanej bazy klientów i automatyczną synchronizację pomiędzy systemami wykorzystującymi informacje o klientach należy zwrócić uwagę na to, czy jego funkcjonalności spełnią wymagania przedsiębiorstwa.

Idealny program do zarządzania bazą klientów

Napisz do nas!

@
Załącz brief
Szukasz systemu, który umożliwi Ci integrację informacji o klientach, a jednocześnie możliwość sprawnego zarządzania bazą klientów z jednego miejsca? GRK rozwiąże Twoje problemy i zapewni bezpieczeństwo.

System GRK jest punktem, który może połączyć wszystkie systemy wykorzystywane przez Twoją firmę i przechowujące dane o kontaktach. GRK nie tylko zgromadzi i zespoli pochodzące z tych systemów informacje, ale także umożliwi ich synchronizację i aktualizację we wszystkich systemach zewnętrznych. Dzięki specjalnym systemom zabezpieczeń możesz mieć pewność, że zgromadzone dane są maksymalnie bezpieczne, a dzięki funkcji dostępów wybrane osoby mogą korzystać jedynie ze wskazanych przez Ciebie zasobów danych.

GRK to jednak nie tylko klienci, to także Twoi dostawcy i inni partnerzy biznesowi. Ich dane kontaktowe również możesz przechowywać w GRK, dzięki integracji z systemami takimi jak ERP czy skrzynką mailową wykorzystywaną do komunikacji.

Potrzebujesz systemu takiego jak GRK? Skontaktuj się z nami i dowiedz się, czy sprawdzi się w Twojej firmie.

Tagi:
GRKsoftware
Autor:

Przeczytaj również

Dyskusja

Zamknij

Jesteśmy poza biurem, zostaw telefon a oddzwonimy do Ciebie.

 

Krakweb Twój nr telefonu będzie wykorzystany tylko jednorazowo, jeżeli nie wyrazisz zgody to nie zadzwonimy więcej do Ciebie.

We will call you