Zarządzanie treścią w systemie CMS - najlepsze praktyki

Systemy zarządzania treścią (CMS) odgrywają kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu stronami internetowymi, serwisami e-commerce, portalami internetowymi, landing page’ami i wszelkiej maści innego rodzaju stronami online. CMS umożliwia firmom i specjalistom tworzenie, organizowanie i publikowanie treści bez rozległej wiedzy technicznej. Aby jednak zmaksymalizować potencjał systemu CMS, niezbędne jest wdrożenie najlepszych praktyk w zakresie efektywnego zarządzania treścią. Ten artykuł to przewodnik po najlepszych praktykach zarządzania treścią w systemie CMS. Pomoże Ci usprawnić procesy, poprawić wrażenia użytkowników i osiągnąć cele związane z treścią - widoczność, ruch, konwersje, rozpoznawalność, zasięg czy inne wybrane przez Ciebie cele biznesowe.

Unsplash / Firmbee.com

2023-08-08 22:11
6 minut czytania

Co to jest system zarządzania treścią (CMS)?

CMS to aplikacja, która umożliwia użytkownikom tworzenie, zarządzanie i publikowanie treści w Internecie. Zapewnia przyjazny dla użytkownika interfejs, eliminując potrzebę skomplikowanego kodowania i posiadania wiedzy technicznej. Popularne platformy CMS to m.in. WordPress, Drupal i Joomla - to systemy OpenSource, czyli otwarte, darmowe oprogramowanie. Istnieją też systemy autorskie, komercyjne takie jak ICEberg CMS 5. Systemy CMS oferują różnorodne możliwości i funkcje, takie jak tworzenie treści, publikowanie, kontrola wersji i zarządzanie użytkownikami.

Planowanie i Strategia treści 

Przed przystąpieniem do tworzenia treści kluczowe jest (jak w każdym procesie) ustalenie jasnych celów i zadań związanych z zarządzaniem treścią. Obejmuje to identyfikację docelowych odbiorców, określenie celu treści i powiązanie ich z ogólnymi celami biznesowymi firmy i witryny. Przeprowadzenie audytu treści i inwentaryzacji pomoże Ci zrozumieć istniejące już w serwisie treści i zidentyfikować luki i możliwości. Na podstawie tej oceny opracujesz strategię treści i stworzysz kalendarz redakcyjny, aby zapewnić spójność, organizację i terminowe dostarczanie treści. 

Analiza SWOT treści w Content Marketingu

Zaadaptowałem na potrzeby tej analizy dobrze znaną ze studiów metodę SWOT. 

Możesz potraktować bowiem przygotowanie do kampanii Content Marketingowej jak analizę SWOT. Strenghts to silne strony, czyli dobre treści w Twoim serwisie. Weaknesses - to słabe strony - to niskiej jakości treści. Opportunities - Szanse - to tematy, frazy, ale też inspiracje na treści pochodzące od Twojej konkurencji, które pomogą Ci osiągnąć Twoje cele. Threats z kolei to zagrożenia zewnętrzne - czyli np. działania konkurencji, które mogą zagrozić osiągnięciu przez Ciebie Twoich celów. Z tą różnicą, że w przypadku planowania kampanii Content Marketingowej możesz skorzystać z każdej z 4 literek, bowiem to, co jest Weakness czyli słabą treścią w Twoim serwisie możesz zoptymalizować - rozbudować, przemodelować, wzbogacić o nagłówki, zmienić tytuł, dodać CTA i punkty konwersji. Działania konkurencji zaś możesz (z rozmysłem) skopiować w pewnym zakresie lub zainspirować się nimi. 

Tworzenie i organizacja treści

Tworzenie wysokiej jakości, angażujących i odpowiednich treści jest kluczem do przyciągnięcia i utrzymania odbiorców. Zacznij od zdefiniowania wytycznych dotyczących treści i stylu, aby zachować spójność we wszystkich publikacjach. Wiele firm przygotowuje (do czego zachęcamy) dokumentację typu Content Marketing Policy / Content Marketing Guidelines - czyli Politykę Tworzenia Treści. 

Rozważ poprawienie treści - optymalizację ich pod kątem wyszukiwarek (SEO) za pomocą odpowiednich słów kluczowych, metaopisów i nagłówków. Skoncentruj się również na poprawie czytelności, używając zwięzłych zdań, wypunktowań, śródtytułów i elementów wizualnych. Odpowiednio kategoryzuj i oznaczaj treści, aby były łatwe do odnalezienia i poprawiały wygodę użytkowników.

 

Używaj systemu CMS, który prowadzi Cię w tych działaniach, systemu, który podpowiada poprawki, sprawdza jakość tworzonych treści i ułatwia takie czynności jak np. linkowanie wewnętrzne, optymalizację konwersji, a jednocześnie jest łatwy w obsłudze i ma potężne możliwości edycyjne. Systemem takim jest ICEberg CMS 5. Poznaj jego możliwości

Role i uprawnienia użytkowników

Przypisanie ról i uprawnień użytkownikom w systemie CMS pomaga zapewnić dostęp do określonych zadań i funkcjonalności odpowiednim osobom. Zdefiniuj role, takie jak twórcy treści, redaktorzy, administratorzy i recenzenci, i odpowiednio nadaj im odpowiednie poziomy dostępu. Zaimplementuj przepływy pracy i procesy zatwierdzania, aby zachować kontrolę jakości i zapobiegać nieautoryzowanej publikacji treści. Regularnie przeglądaj i aktualizuj role użytkowników w miarę ewolucji wymagań zespołu i zawartości.

ICEberg CMS 5 pozwala precyzyjnie wyznaczać grupowe i indywidualne prawa dostępu do poszczególnych modułów systemu, czynności, zakładek w panelu administracyjnym, jak również podstron - gałęzi struktury serwisu. Bez problemu więc będziesz mieć kontrolę nad uprawnieniami w Twoim zespole. Dowiedz się więcej. Skonsultuj Twój projekt z ekspertem.

Publikowanie treści i kontrola wersji

Przed opublikowaniem treści konieczne jest ich dokładne przejrzenie i korekta. Skorzystaj z funkcji podglądu i testowania zapewnianych przez System CMS, aby upewnić się, że treść wyświetla się poprawnie na różnych urządzeniach i przeglądarkach. Strategicznie planuj publikacje i aktualizacje treści, biorąc pod uwagę preferencje odbiorców i pory największego natężenia ruchu. 

Kontrola wersji pozwala wydajnie zarządzać zmianami treści i prowadzić rejestr wersji, umożliwiając w razie potrzeby powrót do poprzednich wersji. Kontrola wersji to podstawowa funkcja nowoczesnych systemów CMS takich jak ICEberg CMS 5. 

Dzięki kontroli wersji łatwo wrócisz do poprzednich wersji i nie utracisz swojej pracy w przypadku popełnienia błędu. Skontrolujesz też swoich współpracowników w przypadku wystąpienia sytuacji niepożądanej takiej jak np. publikacja na stronie niepoprawnych informacji. 

Konserwacja i aktualizacje treści

Zarządzanie treścią to ciągły proces, który wymaga regularnej konserwacji i aktualizacji. Zarezerwuj czas na okresowe przeglądanie treści, upewniając się, że pozostają one dokładne, istotne i zgodne z Twoją marką i Twoimi celami biznesowymi. Monitoruj opinie użytkowników i odpowiadaj na nie, szybko odpowiadając na komentarze, pytania i wątpliwości. Archiwizuj lub wycofuj (wyłączaj publikację) nieaktualne treści, aby uporządkować swoją witrynę i poprawić ogólne wrażenia użytkowników. Regularnie sprawdzaj uszkodzone linki i wdrażaj przekierowania, aby zapobiec frustracji użytkowników i utrzymać rankingi SEO.

Potrzebujesz do tego nowoczesnego, potężnego systemu CMS jak ICEberg CMS 5 lub narzędzi zewnętrznych. Wybór mocnego systemu CMS jest bardzo ważnym elementem. Rozwiązania zewnętrzne, które możesz zintegrować z Twoją stroną internetową kosztują bowiem sporo i nie jest to płatność jednorazowa, a abonamentowa. Narzędzia takie jak Ahrefs, Moz,  Semrush, BuzzSumo, Majestic, Ubersuggest to koszty rzędu nawet kilkuset dolarów miesięcznie. Jakkolwiek oferują one wiele funkcji - są wręcz kombajnami do budowania obecności online- to potrzebujesz na początek ich wycinka, żeby zdobyć kontrolę nad treściami Twojego serwisu. Do tego wystarczy świetny system CMS. Da Ci on kontrolę. Sprawdź ICEberg CMS 5. 

 

Wydajność i optymalizacja

Optymalizacja treści pod kątem szybkości i wydajności witryny ma kluczowe znaczenie dla zadowolenia użytkowników i pozycji w wyszukiwarkach. Zoptymalizuj obrazy i pliki multimedialne, kompresując je bez utraty jakości lub przy utracie jakości, która dla użytkownika nie będzie miała wpływu na wrażenia z korzystania z serwisu. Rozważ użycie CDN (Content Delivery Network - sieci dostarczania treści) do dystrybucji treści z wielu serwerów, co skróci czas ładowania. Zaimplementuj techniki buforowania, aby tymczasowo przechowywać zawartość statyczną, zmniejszając potrzebę powtarzania żądań serwera. Regularnie testuj i optymalizuj wydajność swojej witryny, aby zapewnić optymalne wrażenia użytkownika.

ICEerg CMS 5 posiada rozbudowaną pamięć podręczną (cache) z możliwością dostosowania ustawień do potrzeb serwisu i jego właściciela. 

Zadbaj też o szybki serwer z nowoczesnym oprogramowaniem. Znaczenie ma wersja systemu operacyjnego. Potrzebne są nowe wersje silnika bazodanowego i najnowsza wersja PHP. Każda kolejna wersja PHP jest szybsza od poprzedniej, co ma wpływ na szybsze ładowanie serwisu.

Bezpieczeństwo i kopie zapasowe

Bezpieczeństwo treści jest w systemie CMS bardzo istotne. Treści przechowywane w systemie CMS to bowiem nie tylko teksty, ale też hasła i dane osobowe użytkowników, klientów, subskrybentów itp.

Wdrażaj więc zasady silnych haseł i protokoły uwierzytelniania użytkowników, aby chronić swoje treści przed nieautoryzowanym dostępem. Regularnie aktualizuj swój CMS i powiązane wtyczki lub rozszerzenia, aby wyeliminować luki w zabezpieczeniach. Regularnie twórz kopie zapasowe treści i baz danych, przechowując je bezpiecznie poza siedzibą firmy lub w chmurze.

Jedna z ważniejszych zasad tworzenia kopii bezpieczeństwa, którą zapamiętałem, jest to, że "kopia bezpieczeństwa przechowywana na tym samym urządzeniu to żadna kopia bezpieczeństwa". Innymi słowy, możesz zrobić kopię bazy danych przed zrobieniem większej zmiany w serwisie. Żeby jednak być dość bezpieczna (celowo nie użyje sformułowania w pełni bezpieczna, bo 100% bezpieczeństwo istnieje tylko w teorii) kopia bezpieczeństwa powinna nie tylko być pobrana na co najmniej dwa dodatkowe, różne nośniki, ale też powinny być one przechowywane osobno i co najmniej jeden z nich nie powinien mieć dostępu do internetu. 

Ustanowienie procedur odzyskiwania danych po awarii pozwala zapewniać szybkie przywrócenie w przypadku utraty danych lub awarii systemu, a w efekcie wysoką dostępność serwisu.

Analityka i spostrzeżenia

Śledzenie i analizowanie skuteczności treści jest niezbędne, aby zrozumieć, co przemawia do odbiorców. Pomaga podejmować decyzje w oparciu o dane. Korzystaj z narzędzi analitycznych zintegrowanych z Twoim systemem CMS lub korzystaj z rozwiązań innych firm, aby zbierać dane dotyczące wskaźników, takich jak odsłony stron, współczynniki odrzuceń i współczynniki konwersji. Analizuj te dane, aby zidentyfikować trendy, wzorce i obszary wymagające poprawy. Wykorzystaj zdobyte informacje, aby zoptymalizować strategię dotyczącą treści, uściślić grupę docelową i zwiększyć zaangażowanie użytkowników.

Szkolenia i Dokumentacja

Aby zapewnić płynność procesów zarządzania treścią, zapewnij zasoby szkoleniowe dla użytkowników CMS. Twórz instrukcje obsługi, samouczki wideo lub artykuły bazy wiedzy, które przedstawiają funkcje CMS i najlepsze praktyki. Udokumentuj procesy CMS, przepływy pracy i wytyczne, które będą służyć jako punkt odniesienia dla nowych i obecnych członków zespołu. Prowadź regularne szkolenia i warsztaty, aby informować swój zespół o nowych funkcjach i pojawiających się najlepszych praktykach.

Współpracuj z agencją, która przygotowuje materiały w formie wideo i oferuje szerokie wsparcie - zarówno w zakresie zarządzania treścią  poprzez system CMS, jak i zapewni sobie wsparcie technologiczne w zakresie systemu CMS. 

W Krakweb oferujemy wsparcie na każdym poziomie dla systemu iceberg CMS 5. Gwarancja obejmuje problemy z systemem CMS, wsparcie pomaga rozwiązywać codzienne wątpliwości związane z pracą redaktorską i administracyjną. A aktualizacje sprawiają, że Twój system jest zawsze aktualny. 

Podsumowanie

Efektywne zarządzanie treścią w systemie CMS wymaga starannego planowania, organizacji i przestrzegania najlepszych praktyk. Postępując zgodnie z przedstawionymi strategiami, możesz usprawnić procesy zarządzania treścią, poprawić wrażenia użytkowników i osiągnąć cele związane z treścią. Pamiętaj, że zarządzanie treścią to ciągły wysiłek, wymagający regularnej konserwacji, aktualizacji i optymalizacji. Skorzystaj z tych najlepszych praktyk, dostosuj je do swoich konkretnych potrzeb i kontynuuj rozwijanie swojego podejścia do zarządzania treścią, aby osiągnąć długoterminowy sukces mierzony poprzez wzrost widoczności, ruchu, leadów, sprzedaży.

ICEberg CMS 5

System ICEberg CMS 5 to nowoczesny i potężny system CMS, który pozwoli Ci przejąć kontrolę nad treściami w serwisie, zarządzać serwisami z satysfakcją i spokojem. Ma wbudowane wsparcie wielodomenowości i wieloserwisowości oraz wielojęzyczności. Za jego pomocą możesz zarządzać siecią wielu stron w różnych domenach, o różnym wyglądzie i różnych treściach. Każda z nich może być wielojęzyczna. Odzyskaj pełną kontrolę nad treściami - wszystko w jednym narzędziu. 

Umów się na konsultację z ekspertem CMS. 


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe