System ERP. Czy spełnia wszystkie potrzeby przedsiębiorstwa?

Systemy ERP mają za zadanie zapewnić optymalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa na każdej płaszczyźnie. Jakie są ich funkcje? Czy są w stanie zastąpić wszystkie systemy w firmie? Co jednak, gdy systemów jest więcej?
2016-08-11 00:00
3 minuty czytania

Systemy ERP

ERP, czyli Enterprise Resource Planning to nazwa określająca systemy służące do planowania zasobów przedsiębiorstwa. Głównym celem systemów ERP jest zapewnienie integracji wszystkich procesów zachodzących w firmie - od planowania produktu, poprzez jego rozwój, produkcję, magazynowanie i dystrybucję, a także zarządzanie zasobami ludzkimi, relacjami z klientami i finansami. Systemy ERP zazwyczaj stosowane są przez duże firmy. Oprogramowanie ERP przeznaczone dla mniejszych firm jest dostosowane do branży, w której funkcjonują. Charakteryzuje się mniejszym skomplikowaniem i mniejszą ilością danych. Co może robić takie oprogramowanie?

Co mogą systemy ERP?

Systemy ERP wspomogą pracę osób zatrudnionych w dziale finansów, HR, magazynie i innych. Zazwyczaj każdy z tych działów posiadałby osobne oprogramowanie, jednak ERP łączy w sobie wszystkie niezbędne funkcjonalności i posiada jedną bazę danych.

Systemy ERP pozwalają między innymi na zarządzanie finansami. Dają kontrolę nad zasobami, przepływem gotówki i księgowością. Wspomagają także zarządzanie łańcuchem dostaw i operacjami poprzez usprawnianie procesów zakupów, produkcji i przechowywania, a także przetwarzania zamówień. HR dzięki ERP otrzymuje narzędzia ułatwiające procesy rekrutacji, zarządzania i opłacania pracowników. Wiele systemów ERP umożliwia również zarządzanie relacjami z klientami - dają narzędzia, które zwiększają prawdopodobieństwo cross-sellingu i up-sellingu. ERP często pozwalają także na zarządzanie projektami (project management), dzięki czemu ułatwiają realizację zadań na czas i w ramach określonego budżetu.

Czego wymaga system ERP?

Ze względu na swoją kompleksowość systemy ERP wymagają dedykowanego zespołu do analizy danych, wdrożenia i aktualizacji. Takie systemy mogą także wymagać wprowadzenia zmian w procesach zachodzących w firmie. Dlatego też przed wdrożeniem warto poświęcić czas na wybranie takiego ERP, który w największym stopniu będzie odpowiadał stosowanym dotychczas operacjom. Dodatkowo konieczne jest przeszkolenie pracowników. Często to właśnie przyzwyczajenie ich do nowego sposobu działania jest trudniejsze niż dostosowanie oprogramowania do potrzeb firmy. Poprawnie wdrożony system ERP może jednak przynieść firmie wiele korzyści.

Korzyści z wdrożenia systemu ERP

Korzyści z poprawnego wdrożenia systemu ERP jest wiele. Najważniejsze z nich to:

  • integracja informacji finansowych,
  • integracja informacji o zamówieniach klientów,
  • znormalizowany i przyspieszony proces produkcyjny,
  • zmniejszenie zapasów - zgodne z myślą zasady just-in-time,
  • ujednolicenie informacji o zasobach ludzkich.

Dla potrzeb niektórych firm system ERP będzie wystarczający, jednak często konieczne jest również wdrożenie systemu CRM, gdyż ERP mimo modułu zarządzania relacjami z klientami, zazwyczaj nie wspierają procesów związanych z publiczną konsumpcją. Sprawdzają się głównie w transakcjach b2b.

System zarządzania w firmie. Jeden czy wiele?

Choć systemy ERP potrafią zastąpić większość firmowego oprogramowania, to nie ulega wątpliwości, że często lepiej sprawdzają się systemy dedykowane poszczególnym zadaniom. Nic więc dziwnego, że wiele firm posiada oddzielny system do zarządzania relacjami z klientami (CRM), do mailingu i system do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP). Trudno bowiem debatować nad wyższością modułu zarządzania relacjami z klientami w złożonym systemie nad w całości dedykowanym temu oprogramowaniu CRM. Korzystanie z kilku dedykowanych systemów zapewnia lepsze funkcjonalności i daje większe możliwości, ale ma też pewne wady. Z perspektywy zarządzania kontaktami, które są tak ważne dla wielu działów przedsiębiorstwa (m.in.: zamówienia, marketing, sprzedaż, hr), największym problemem może być rozbieżność danych pomiędzy systemami, brak aktualnych wersji czy też występowanie duplikatów. Jest jednak narzędzie, które potrafi połączyć te systemy i zapewnić bezpieczną synchronizację danych pomiędzy nimi. Jak GRK łączy kropki?

Jak może pomóc system GRK?

Napisz do nas!

Wybierz plik
Twoja firma korzysta z wielu systemów wykorzystujących dane kontaktów? Posiadacie system ERP, CRM, e-commerce, system fakturowania, aplikację mailingową? Twoją zmorą są nieaktualne, rozbieżne dane i występowanie duplikatów? Masz dość przeprowadzania ręcznej weryfikacji poprawności danych i ręcznego przenoszenia danych z systemu do systemu?

Brak synchronizacji pomiędzy bazami danych możne znacznie obniżać efektywność prowadzonych działań. Jest także obciążeniem dla działu IT. Ciągłe prośby o wyciąganie danych z poszczególnych systemów, konieczność dostosowywania systemów i zarządzania dostępami przy kilku systemach są na porządku dziennym. Odciąż dział IT - zainwestuj w automatyczną synchronizację.

Dzięki GRK nie tylko zawsze będziesz posiadał aktualne i prawidłowe dane kontaktów, ale także bez problemu stworzysz listy kontaktów charakteryzujące się parametrami nie występującymi w jednym systemie, a w kilku. GRK połączy wszystkie Twoje systemy i zapewni swobodną i bezpieczną (dzięki szyfrowaniu) wymianę danych pomiędzy nimi. Dowiedz się więcej o tym, jak działa GRK. Jesteś zainteresowany? Skontaktuj się z nami!


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe