Ostatnimi czasy w siłę rosną media społecznościowe. Ludzie coraz więcej czasu spędzają na portlach typu Facebook, oglądają filmy na YouTube czy używają znanych wyszukiwarek jak Google. Internet stał się nieodłącznym elementem rzeczywistości, która nas otacza. Dla firm jest on natomiast ogromną szansą do zdobycia szerszego grona odbiorców.
Social Media - przyszłość dla firm
Social Media - przyszłość dla firm

- Spis treści [Ukryj]
- 1 Przede wszystkim dialog
- 2 Jak postępować?
- 3 Wady i zalety
Social Media to wirtualne miejsce spotkań internautów, gdzie mogą oni wymieniać się poglądami, rozmawiać, dyskutować czy dzielić się plikami. Niesłusznie powszechnie uważa się, że chodzi tylko o portale społecznościowe. Social Media to także wszelkie fora, blogi czy grupy dyskusyjne, ponieważ każda z tych form umożliwia kontakt między użytkownikami, bądź między użytkownikami a firmami. Do Social Media z miesiąca na miesiąc dołącza coraz większa liczba użytkowników, dzięki czemu więcej firm zaczęło korzystać z Internetu używając go jako źródła reklamy. Zauważyły one bowiem, że Internauci to już nie tylko nastolatki szukające w sieci rozrywki, lecz także studenci, dorośli, pracodawcy i pracobiorcy, którzy poszukują informacji.
Przede wszystkim dialog
Należy pamiętać, że działalność w Social Media polega głównie na rozmowie. Brak tu miejsca na reklamę czy chwyty marketingowe. To jest przede wszystkim dialog między stronami. Social Media mają bardziej indywidualny charakter, niż inne media. Dochodzi tu do bezpośredniego kontaktu użytkownika z firmą. Każda Twoja uwaga czy wypowiedź może być skomentowana, skrytykowana, pochwalona i powtórzona. Portale takie mają ogromną siłę, ponieważ docierają do ludzi błyskawicznie i od razu są poddawane opinii publicznej. Z jednej strony jest to zaleta, z drugiej niestety wada. Jeśli przypadkowo jakaś niefortunna informacja znajdzie się w obiegu, ciężko ją będzie powstrzymać. Plotka goni plotkę, a jak wielkich przybiera rozmiarów w wirtualnym świecie, można przekonać się patrząc na przykłady niektórych firm.
Jak postępować?
Przede wszystkim nie wolno ignorować użytkowników. Mogą poczuć się wtedy oszukani oraz zawiedzeni. Nawet najdrobniejsze, z zewnątrz mało widoczne, zabiegi ignorancji mogą być wyłapane i obrócone przeciwko Tobie. Nie mówiąc już o jawnej krytyce potencjalnych klientów, czy innym nieodpowiednim zachowaniu. Nie dość, że zniechęcisz do siebie daną grupę, to informacja o Twoim postępowaniu może pójść w świat, a Ty nie będziesz miał nad tym kontroli. Z odbiorcami należy przede wszystkim spokojnie rozmawiać, odpowiadać na pytania oraz rozwiewać ich wszelkie wątpliwości. Obecność w mediach społecznościowych oznacza przejście z użytkownikami na kontakty prywatne. Po prostu masz sprawić, by inni Cię polubili. Nie zachowuj się jak akwizytor, który próbuje sprzedać produkt. Informuj o nowościach w firmie, pytaj o zdanie użytkowników na dany temat czy nawet o ich samopoczucie.
Wady i zalety
Niewątpliwą zaletą są niskie koszty prowadzenia takiej działalności. Dodatkowo można robić to samemu, bądź zatrudnić kogoś nawet na część etatu. Należy jednak pamiętać, że zatrudniona osoba powinna być profesjonalistą. Nie może dopuścić do żadnej chwili słabości, nawet w wyniku nieoczekiwanego zwrotu akcji w prowadzonym dialogu. Jednakże jeśli jesteś taktowny, życzliwy i profesjonalny, możesz otrzymać najcenniejszą rzecz, którą oferuje Social Media - rekomendacje znajomym. Są one o wiele więcej warte, niż najdroższe kampanie telewizyjne. Nic nie przekonuje do firmy tak, jak szczera pochwała przyjaciela. W ten sposób można zyskać całkiem nowe grono klientów. Należy jednak liczyć się z faktem, że prowadzenie takiej działalności wiąże się z poświęceniem jej wiele uwagi. Nie można sobie pozwolić na dłuższy brak aktywności. Trzeba być ciągle na bieżąco, nie można zwlekać z odpowiedziami. Często oznacza to pracę po godzinach. Dodatkowo, jak już wcześniej było wspomniane, należy uważać na to, co się pisze i bardzo starannie dobierać słowa. Nietrudno o to, by obróciły się one przeciwko Tobie.
Postępując zgodnie z pewnymi zasadami oraz poświęcając tej działalności odpowiednio dużo czasu, z pewnością masz większe szanse na to, że zostaniesz zauważony. Być może dla Ciebie i dla Twojej firmy rozpocznie się całkiem nowy etap w życiu. Nie czekaj, tylko działaj. Miliony użytkowników już tam są, nie może zabraknąć i Ciebie.