Social Media - przyszłość dla firm

Ostatnimi czasy w siłę rosną media społecznościowe. Ludzie coraz więcej czasu spędzają na portlach typu Facebook, oglądają filmy na YouTube czy używają znanych wyszukiwarek jak Google. Internet stał się nieodłącznym elementem rzeczywistości, która nas otacza. Dla firm jest on natomiast ogromną szansą do zdobycia szerszego grona odbiorców.
2012-01-16 13:00
2 minuty czytania

Przede wszystkim dialog

 

Należy pamiętać, że działalność w Social Media polega głównie na rozmowie. Brak tu miejsca na reklamę czy chwyty marketingowe. To jest przede wszystkim dialog między stronami. Social Media mają bardziej indywidualny charakter, niż inne media. Dochodzi tu do bezpośredniego kontaktu użytkownika z firmą. Każda Twoja uwaga czy wypowiedź może być skomentowana, skrytykowana, pochwalona i powtórzona. Portale takie mają ogromną siłę, ponieważ docierają do ludzi błyskawicznie i od razu są poddawane opinii publicznej. Z jednej strony jest to zaleta, z drugiej niestety wada. Jeśli przypadkowo jakaś niefortunna informacja znajdzie się w obiegu, ciężko ją będzie powstrzymać. Plotka goni plotkę, a jak wielkich przybiera rozmiarów w wirtualnym świecie, można przekonać się patrząc na przykłady niektórych firm.

Jak postępować?


Przede wszystkim nie wolno ignorować użytkowników. Mogą poczuć się wtedy oszukani oraz zawiedzeni. Nawet najdrobniejsze, z zewnątrz mało widoczne, zabiegi ignorancji mogą być wyłapane i obrócone przeciwko Tobie. Nie mówiąc już o jawnej krytyce potencjalnych klientów, czy innym nieodpowiednim zachowaniu. Nie dość, że zniechęcisz do siebie daną grupę, to informacja o Twoim postępowaniu może pójść w świat, a Ty nie będziesz miał nad tym kontroli. Z odbiorcami należy przede wszystkim spokojnie rozmawiać, odpowiadać na pytania oraz rozwiewać ich wszelkie wątpliwości. Obecność w mediach społecznościowych oznacza przejście z użytkownikami na kontakty prywatne. Po prostu masz sprawić, by inni Cię polubili. Nie zachowuj się jak akwizytor, który próbuje sprzedać produkt.  Informuj o nowościach w firmie, pytaj o zdanie użytkowników na dany temat czy nawet o ich samopoczucie.

Wady i zalety


Niewątpliwą zaletą są niskie koszty prowadzenia takiej działalności. Dodatkowo można robić to samemu, bądź zatrudnić kogoś nawet na część etatu. Należy jednak pamiętać, że zatrudniona osoba powinna być profesjonalistą. Nie może dopuścić do żadnej chwili słabości, nawet w wyniku nieoczekiwanego zwrotu akcji w prowadzonym dialogu. Jednakże jeśli jesteś taktowny, życzliwy i profesjonalny, możesz otrzymać najcenniejszą rzecz, którą oferuje Social Media - rekomendacje znajomym. Są one o wiele więcej warte, niż najdroższe kampanie telewizyjne. Nic nie przekonuje do firmy tak, jak szczera pochwała przyjaciela. W ten sposób można zyskać całkiem nowe grono klientów. Należy jednak liczyć się z faktem, że prowadzenie takiej działalności wiąże się z poświęceniem jej wiele uwagi. Nie można sobie pozwolić na dłuższy brak aktywności. Trzeba być ciągle na bieżąco, nie można zwlekać z odpowiedziami. Często oznacza to pracę po godzinach. Dodatkowo, jak już wcześniej było wspomniane, należy uważać na to, co się pisze i bardzo starannie dobierać słowa. Nietrudno o to, by obróciły się one przeciwko Tobie.


Postępując zgodnie z pewnymi zasadami oraz poświęcając tej działalności odpowiednio dużo czasu, z pewnością masz większe szanse na to, że zostaniesz zauważony. Być może dla Ciebie i dla Twojej firmy rozpocznie się całkiem nowy etap w życiu. Nie czekaj, tylko działaj. Miliony użytkowników już tam są, nie może zabraknąć i Ciebie.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe