Pozycjonowanie - pytania i odpowiedzi

2016-09-22 00:00
6 minut czytania

Modele współpracy z klientem i rozliczania kampanii

Content Marketing w pozycjonowaniu

Od ponad 5 lat niezbędnym elementem każdej kampanii SEO jest content marketing, czyli tworzenie wartościowych dla klientów treści (artykułów, grafik, filmów) wokół tematyki działalności firmy. Wyszukiwarka Google lepiej ocenia strony regularnie aktualizowane oraz zawierające wartościowe treści - w szczególności rozbudowane artykuły wiedzowe i poradnikowe. Publikacje tego typu pozwalają na zaangażowanie użytkownika i utrzymanie go na stronie przez dłuższy okres czasu. Wpływa to pozytywnie na wartości współczynnika odrzuceń oraz czasu odwiedzin (użytkownicy dłużej pozostają na stronie).

Rola agencji w marketingu w wyszukiwarce

Jako Krakweb najczęściej proponujemy model gdzie agencja jest konsultantem - prowadzi kampanię, określa strategię, monitoruje jej efekty, przygotowuje tematy na treści, optymalizuje treści pod pozycjonowanie. Klient natomiast tworzy treści i publikuje je. Taki podział obowiązków jest wg nas najbardziej efektywny finansowo. Oczywiście możemy też tworzyć treści jeżeli takie są potrzeby i wymagania klienta. 

Tworzenie treści - typy treści i częstotliwość publikacji

Przykładowa współpraca mająca na celu widoczność i pozyskanie ruchu z wyszukiwarki Google może obejmować publikację: kilku do kilkunastu krótkich (500-2000 znaków) tekstów miesięcznie - poradnikowych, odpowiedzi na pytania + dodatkowe grafiki lub kilku tekstów bardziej rozbudowanych (2-4 artykuły 3000-10000 znaków).

Evergreen Content

Treści"Evergreen" czyli: uniwersalne, cały czas aktualne. ( http://www.marketing101.pl/evergreen-content ) - np. dla firmy usługowej z branży przeprowadzek mogą to być treści na tematy: "pakowanie rzeczy przed przeprowadzką" "ile kosztuje przeprowadzka" "transport pianina - jak to zrobić" "problemy przy przeprowadzce" itp. Artykuły typu evergreen mówią jak coś samodzielnie zrobić, ale też pokazują, że jedyną możliwą (lub opłacalną) opcją jest zamówienie firmy, a nie robienie tego samemu - artykuły będą pokazywać jak się przygotować, jak dobrze wybrać firmę itp.

Efekty kampanii SEO+Content Marketing

Nasz własny przykład - serwis Marketing101.pl - stały wzrost ruchu co miesiąc. Aktualnie ruch z Google rośnie o 10% co miesiąc.

Po około 2 latach istnienia serwisu (październiku 2016) osiągnęliśmy liczbę ponad 7000 sesji miesięcznie - z czego 6000 nowych unikalnych użytkowników miesięcznie.

Efekty kampanii SEO i Content Marketing

wykres wzrostu odwiedzin Marketing101.pl - dane na początek 2016 roku

Realizacja dla klienta z branży księgowej:

Efekty pozycjonowania

Inny klient z branży consultingu. Wzrost ruchu z wyszukiwarki o +100% w ciągu roku (miesiąc do miesiąca):

Wzrost ruchu z wyszukiwarki

Dostarczamy z Google ponad 700 nowych użytkowników co miesiąc.

Tego typu kampania jest ewidentnie długofalowa.

Pierwsze wyniki są widoczne po kilku miesiącach, duże wzrosty są widoczne po 6-12 miesiącach.

Warunki współpracy i rozliczenia w kampanii SEO+CM

  1. umowa na 12 miesięcy + przedłużenie na czas nieokreślony z 1 miesięcznym okresem wypowiedzenia
  2. stały ryczałt miesięczny + wynagrodzenie za pozyskanie użytkownika - każdego nowego odwiedzającego z wyszukiwarki Google (wyniki naturalne) + wynagrodzenie za zapytanie przychodzące dzięki kampanii.
  3. górna granica wynagrodzenia

Uwaga: koszty tego typu kampanii są za każdym razem określane indywidualnie - kalkulacja jest wykonywana w oparciu o czynniki takie jak: pracochłonność opracowania treści, konkurencja w wyszukiwarce - jej ilość i jakość (rozumiana jako jakość jej działań SEO + CM)

Żeby przyspieszyć uzyskanie efektów potrzeba stworzyć w ciągu pierwszych miesięcy kampanii znaczącą liczbę krótkich treści lub kilka bardzo wysokiej jakości (np. dużych poradników lub infografik), a następnie regularnie tworzyć treści co miesiąc.

Daje to gwarancję przewagi nad firmami nie stosującymi tego typu działań.

Zalety kampanii łączącej SEO i Content Marketing

  1. niski koszt pozyskania użytkownika (w konkurencyjnych branżach gdzie stawki za kliknięcie w AdWords są na poziomie kilku złotych content marketing jest często bardziej efektywnym kosztowo działaniem od AdWords i innych kampanii rozliczanych za odwiedziny)
  2. ciągły wzrost widoczności i odwiedzin - po osiągnięciu punktu krytycznego - efekt kuli śniegowej - ruch później już tylko rośnie co miesiąc, mimo utrzymywania się wydatków na stałym poziomie
  3. stałe pozycje w wynikach wyszukiwania - nie ma takich wahań jak w przypadku tradycyjnego pozycjonowania, nie ma ryzyka wpadnięcia w filtr.
  4. duża widoczność w wynikach wyszukiwania - na dziesiątki fraz. Artykuły optymalizowane są na więcej niż jedną frazę. Zwykle jest to 3-5 fraz.
  5. przewaga nad stronami nie stosującymi content marketingu - gdy już kampania zacznie przynosić efekty to stronom, które nie stosują tego typu taktyki ciężko rywalizować z nami - można przeskoczyć tym sposobem największych.

Minusy połączenia SEO i Content Marketingu

  1. koszty: konieczny jest ryczałt - bez względu na efekty (obecność w TOP10 lub jej brak)
  2. czasochłonność: długi czas oczekiwania na wyniki
  3. mniejsza konwersja (liczba zapytań w stosunku do odwiedzających) niż w przypadku Adwords. Wyzwaniem jest pozyskiwanie zapytań - konwersja.

Ile kosztuje kampania marketingowa w Internecie?

Obecność w każdym z trzech kanałów: Adwords / Pozycjonowanie / Facebook wyceniamy umownie na poziomie minimalnie 1000zł netto miesięcznie. W każdym z przypadków jednak z nieco innych powodów. Kwota ta jest minimalną kwotą miesięcznego wynagrodzenia przy którym podejmujemy współpracę.

Wynagrodzenie za Kampanię Adwords

Nasze wynagrodzenie za prowadzenie kampanii to 15% wartości kampanii, nie mniej niż 250zł netto, minimalny sensowny budżet (żeby stosunek naszego wynagrodzenia do kosztów kliknięcia był odpowiedni) to około 500-750zł netto. 

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Koszty pozycjonowania rozliczane są zawsze jako połączenie kilku składowych. W naszym przypadku proponujemy co najmniej ryczałt (tzw. flat fee) + wynagrodzenie za wyniki (success fee). W związku z rosnącą pracochłonnością działań potrzebnych dla osiągnięcia wysokich pozycji (takich jak np. content marketing, moniotoring pozycji, monitoring konkurencji, optymalizacja strony, analityka) konieczna jest składowa wynagrodzenia w postaci ryczałtu (jest to zwykle minimum 500zł wykorzystywane na tworzenie treści, optymalizację i pozyskiwanie linków).

Zachęcamy jednak do uzależnienia wynagrodzenia od jeszcze większej liczby czynników. Aktualnie najczęściej rozliczamy się z klientami w modelu złożonym z podstawy (flat fee), płatności za pozycje, płatności za odwiedziny i wynagrodzenia za zapytania przychodzące ze strony lub innego rodzaju konwersje.

Prowadzenie fanpage - ile to kosztuje?

Prowadzenie fanpage na Facebooku przez agencję to minimum 1000zł netto. W zakres tej kwoty wchodzi prowadzenie komunikacji, kreacja materiałów graficznych (bannerki, posty graficzne, okładki itp).

Efekty kampanii marketingowych w Internecie

Możemy dla Państwa prowadzić kampanię marketingową, której efektem będzie:

  • widoczność w wyszukiwarkach
  • wzrost odwiedzin na stronie internetowej
  • pozyskiwanie zapytań od potencjalnych klientów ze strony www

W ramach stałej współpracy pracujemy co miesiąc nad:

  • produkcją treści - tworzymy treści m.in. poradnikowe (content marketing), które przyciągają użytkowników
  • optymalizacją SEO - optymalizujemy stronę pod pozycjonowanie
  • konwersją - optymalizujemy konwersję czyli udoskonalamy stronę internetową (żeby przynosiła więcej zapytań / konwersji)
  • analityką - analizujemy i raportujemy działania, proponując ciągłe ich ulepszanie
  • monitoringiem konkurencji - monitorujemy i analizujemy działania konkurencji wprowadzając do kampanii najbardziej efektywne pomysły
  • monitoringiem widoczności strony, ruchu, konwersji

Co to jest Google Ads?

Ads to płatna reklama wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Najczęściej jest spotykana w postaci 1-4 pierwszych wyników nad "naturalnymi" wynikami wyszukiwania. Jest płatna za kliknięcia (kwota rzędu przykładowo 2-3zł dla średnio konkurencyjnej branży usługowej jest naliczana za kliknięcie i przejście użytkownika z wyszukiwarki do strony promowanej). 

Modele rozliczeń za Google Ads

Adwords rozliczane jest w następujący sposób:

  • wynagrodzenie za prowadzenie kampanii przez agencję: 15% wartosci kampanii, nie mniej niż 250zł netto, czyli w przypadku małych budżetów po prostu 250zł netto
  • budżet na kliknięcia wpłacany do Google

Koszt kliknięcia w Google Adwords

Nie jesteśmy w stanie z góry przewidzieć ceny za kliknięcie. Możemy ją tylko oszacować narzędziami Google Ads Keyword Tool i innymi

Cena za kliknięcie jest określana przez Google automatycznie w procesie licytacji połączonej z oceną serwisu i kampanii na podstawie:

  • stawek zdefiniowanych przez konkurencję (wg zasady: kto w licytacji oferuje wyższą stawkę Google'owi za kliknięcie ten jest wyżej)
  • oceny strony internetowej (wartość strony ocenia Google na podstawie jej: szybkości, dostosowania do urządzeń mobilnych, czasu odwiedzin użytkownika, współczynnika konwersji - skuteczności zamiany odwiedzającego użytkownika na zapytanie)
  • oceny skonfigurowanej przez nas reklamy

stąd:

  • pierwsze etapy kampanii (zwykle 1-2 miesiące) to etapy gdzie testujemy, optymalizujemy, dopiero po ok. 2 miesiącach wiemy ile będziemy płacić za kliknięcie. na ten moment możemy to tylko estymować

Strona klienta bardzo często wymaga modernizacji. Zwykle nie jest ani szybka, ani dostosowana do urządzeń mobilnych. W takiej sytuacji konieczne byłoby licytowanie wg wyższych stawek, żeby móc konkurować z innymi firmami.

Dbamy o to, żeby skonfigurowana przez nas reklama była skuteczna. Wymaga to doświadczenia, znajomości narzędzi Adwords, ciągłego śledzenia nowinek i eksperymentowania.

Kampania w wyszukiwarce czy kampania banerowa

Można uzyskać więcej odwiedzin (niższa cena za kliknięcie) z kampanii banerowej -w sieci reklamowej, jednak nie będą to osoby tak mocno zainteresowane usługą jak szukające tłumaczenia w wyszukiwarce. Kliknięć będzie więcej, ale zapytań mniej, więc wg mnie nie warto. Lepiej mieć mnieszy ruch, ale konwertujący na zapytania.

Koszt obsługi kampanii Google Ads

Cena obsługi kampanii Adwords jest standardowa - większość agencji pracuje na podobnej kwocie.

Kampanie Adwords które prowadzimy są niemal zawsze przedłużane. Po sprawdzeniu jak działa Adwords okazuje się, że zamienia się to bezpośrednio na biznes dla firmy.Jest to jeden z najskuteczniejszych i najpopularniejszych sposobów dotarcia w Internecie do klientów firmy usługowej.

To co uzyskujecie Państwo za cenę prowadzenia kampanii przez agencję jest bardzo trudne do uzyskania jeżeli kampanię prowadzi się samodzielnie. Nasz specjalista prowadzi jednocześnie dziesiątki takich kampanii i przy bardzo szybko zmieniającym się silniku Google musimy być na bieżąco, żeby kampania miała sens. Inaczej źle ustawiając kampanię płacimy więcej i lądujemy na niższych miejscach niż konkurencja.

Inbound Marketing

Proponujemy współpracę w modelu "Inbound Marketing",  (więcej: https://krakweb.com/inbound-marketing-przyszlosci), czyli połączenie pozycjonowania, content marketingu i social media.

Sumaryczny koszt kampanii będzie niższy, kampania będzie bezpieczniejsza, a efekty będą dłużej odczuwalne i przede wszystkim lepsze. Dodatkowo uzyskają Państwo inne korzyści - w szczególności wizerunkowe.

Ppłacicie Państwo w związku z tymi comiesięcznymi działaniami podstawę (ryczałt) niezależnie od pozycji w wyszukiwarce.

Marki robiące SEO dzięki Inbound Marketingowi - a przede wszystkim Content Marketingowi są jednak zdecydowanie wyżej w wynikach wyszukiwania od porównywalnych stron, które tego nie robią.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe