1. Strona internetowa nie jest miła dla użytkowników.
Przez miłą stronę rozumiem serwis, w którym przyjemnie się czujemy - poruszanie się po nim jest intuicyjne. Już przy pierwszym wejściu na stronę internetową potrafimy znaleźć to czego potrzebujemy w dodatku błyskawicznie.
Witryny, które spełniają ten wymóg nazywa się user-friendly (przyjazne użytkownikowi). Natomiast mierzy się go za pomocą UX (user experience), czyli doświadczeń użytkowników podczas procesu korzystania ze stony internetowej. Osoby zajmujące się projektowaniem pozytywnych doświadczeń przy obsługiwaniu strony internetowej nazywa się często Architektami User Experience.
Zasada 3 kliknięć
Twój serwis internetowy powinien pozwalać na dotarcie do dowolnej treści za pomocą maksymalnie 3 kliknięć.
Nie jest ważne czy są to informacje kontaktowe, ceny produktu, czy możliwość pobrania plików - do każdej części w serwisie musi prowadzić szybka droga. Do tego celu nowoczesna strona internetowa używa odpowiednio zooptymalizowanych narzędzi, takich jak:
- menu, którego styl i ilość zakładek jest dostosowana do treści zawartej w witrynie, a także ułożeniem ("menu górne", "po lewej", "po prawej"). Czy lepiej dla użytkownika będzie jak się chować czy nie? Czy powinno być stale przyczepione u góry czy nie? - te pytania warto zadać przed rozpoczęciem jego tworzenia,
- filtr - dopasowany do potrzeb użytkowników, jeżeli zastanawiasz się czy jakieś pole jest potrzebne, to lepiej go nie umieszczać. Co za dużo to nieintuicyjnie!,
- wyszukiwarka - nowoczesna wyszukiwarka na stronie zawsze podpowiada (widoczne poniżej na zrzucie ekranu).
Jeżeli klient traci za dużo czasu na poszukiwania to szybko się zniechęca i wychodzi ze strony.
Najlepszym przykładem, który można tutaj podać jest wyszukiwarka Google. Wysoka użyteczność zapewnia jej pierwsze miejsce najczęściej odwiedzanych stron, a jej wygląd prawie się nie zmienił od 20 lat.
zrzut ekranu z jednego ze sklepów internetowych zrealizowanych przez Krakweb
2. Strona www jest niedostosowana do urządzeń mobilnych.
Według ostatnich danych więcej osób przegląda strony internetowe za pomocą smartphona niż komputera. Nie posiadanie serwisu dostosowanego do urządzeń mobilnych oznacza stratę ponad 50% ruchu na stronie - to tak jakbyś jechał na rowerze i tylko jedno koło byłoby napompowane.
Pamiętaj, że Google nie wyświetla stron nie przyjaznych dla smartphonów, jeżeli używasz wyszukiwarki w telefonie!
źródło: http://pbi.org.pl/raporty/polscy-internauci-w-czerwcu-2019
3. Słaby design
Wyglądem przypomina “Monitor polski” z 1918 roku.
Oczywiście nic nie mam do Monitora Polskiego! Na swoje czasy był medium opiniotwórczym, a nawet nowoczesnym.
Jednak Twoja strona nie powinna wyglądać jak ściana tekstu i pod tym względem przypominać gazety.
Aczkolwiek jeśli popatrzymy na układ tekstu to śmiało można się tego uczyć na podstawie gazet, czasopism czy magazynów - jest to świetna baza dla web designerów.
Wracając do złego projektowania - często można zobaczyć strony internetowe oparte na popularnych szablonach, na których tworzą studenci zapewne po jednodniowym kursie z webdesignu.
Nowoczesna strona internetowa bazuje na indywidualnym projekcie graficznym stworzonym przez grafika webowego z doświadczeniem.
Jeszcze lepiej, jakby strona, którą będą odwiedzać internauci wyróżniała się jakimś elementem. Może to być nawet detal, ważne, żeby użytkownik dostał coś co pozwoli mu ten serwis zapamiętać. Wtedy powinien ją z chęcią ponownie odwiedzić.
Twoja strona, aby mogła być nazwana nowoczesną powinna, również wykorzystywać dostępne narzędzia do zbierania leadów m.in. chat online, newsletter, formularze, popupy.
zrzut ekranu z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Independence_of_Poland.gif
4. Strona jest przestarzała
Nienowoczesny wygląd, niedziałające linki, nic nie było aktualizowane od ponad 18 miesięcy - w świecie online jest to cyber samobójstwo. Jeżeli przestałeś publikować content na stronie internetowej to nie pokazuj, chociaż dat na artykułach. Użytkownicy, wchodząc na stronę przed przeczytaniem artykułu bardzo często sprawdzają jak świeży jest artykuł. Obecnie bardzo wiele artykułów internetowych poświęconych jest jednemu tematowi. Mając kilka wyników w Google mają ten przywilej wybrać ten, który jest najbardziej aktualny.
Aktualizacja treści to nie jedyny problem, który sprawi, że Twoja strona będzie przestarzała. Drugim powodem jest grafika. Cykl życia serwisu to pomiędzy 2 a 3 lata - życie w Internecie pędzi!
Jednak życie strony internetowej też da się przedłużyć.
Najbardziej przyczynić się do tego może webdesigner. Pod warunkiem, że rzeczywiście stworzy indywidualny projekt graficzny, czyli taki, który jest oryginalny, ciekawy i daje użytkownikowi polot świeżości. Sprawia, że strona zostanie zapamiętana, tylko z powodu niecodziennego designu.
Nieszablonowo zaprojektowana witryna to sobie pożyje... nawet dwa razy dłużej od rówieśników.
W dłuższym okresie czasu inwestycja w postaci wybrania unikatowej grafiki sprawnie się zwraca.
zrzut ekranu ze strony sklepu internetowego - serwisu restauracji z zamawianiem jedzenia online (realizacja Krakweb)
5. Strona jest wolna
40% użytkowników wyjdzie ze strony, jeżeli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. To jest Internet - nikt tutaj nie lubi czekać. Użytkownicy nie tylko oczekują od Ciebie informacji - chcą je dostać szybko.
Żeby utrzymać internautów, strona musi działać ekspresowo, min. powyżej 90% Google Page Speed.
Aż 64% użytkowników smartfonów oczekuje, że strona będzie się ładować mniej niż 4 sekundy.
6. Strona nie osiąga celów.
Nowoczesna strona internetowa stawia przed sobą szczegółowo określone cele!
I pomaga je realizować.
Może to być budowa wizerunku, sprzedaż produktów, czy zbieranie leadów. Następnie firma przygotowuje strategię, której etapowe wykonanie powinno przynieść oczekiwane rezultaty.
Na przykład: Twój zespół określił sobie za cel zebranie 500 subskrybentów newslettera w 2 miesiące za pomocą content marketingu - rodzajem contentu niech będą pliki do pobrania. Nowoczesny serwis powinien Ci zapewnić:
- szybkie tworzenie nowych wpisów z dołączonymi do nich plikami,
- przejrzysty formularz,
- łatwe zarządzanie pozyskanymi leadami (zebranie w jednym miejscu - eksport, wysyłka, filtrowanie, sortowanie).
Strona, która nie zapewnia Ci określonych narzędzi do efektywnej pracy w generowaniu leadów powinna przejść gruntowną renowację.
zrzut ekranu ze strony www.fdpa.org.pl/metody-ochrony-i-racjonalnej-gospodarki-wodnej-w-rolnictwie (realizacja Krakweb)
7. Nie monitorujesz zachowań użytkowników.
Ten punkt wiąże się z poprzedniem. Gdy Twoja strona nie osiągnie satysfakcjonujących rezultatów, a Ty nie będziesz obserwował zachowań użytkowników na stronie - to jak coś poprawisz?
Powinieneś mieć chociaż Google Analytics, które pokaże Ci skąd wchodzą i kiedy. Te informacje pozwolą Ci na nabycie bardzo cennej wiedzy - poznasz kim są Twoi odwiedzający. Będziesz mógł o te informacje przygotować strategię marketingową lub zoptymalizować stronę, tak aby grupa odbiorców dobrze się w niej odnajdywała.
źródło: zdjęcie Web Hosting na Unsplash
8. Strona jest trudna w edycji.
Chcesz dodać nowy artykuł, landing page, formularz i boisz się, że znowu przeżyjesz kilkugodzinne męczarnie?
Według danych statystycznych CMI (contentmarketinginstitute.com) 72% marketerów twierdzi, że cyfrowy content marketing zwiększa zaangażowanie. Ponadto, 72% twierdzi, że również zwiększyło liczbę leadów.
Tworzenie wartościowego contentu na stronie, w tej chwili w marketingu jest stosowane przez wszystkich, bo bardzo się opłaca. Jeżeli system CMS nie pozwala Ci na intuicyjne zarządzanie stroną www lub nie posiada potrzebnej Ci funkcjonalności to powinieneś poszukać lepszego rozwiązania.
9. Twoja strona nie jest zabezpieczona.
Protokół HTTP to protokół, który przesyła dane pomiędzy użytkownikiem a serwerem www. Użytkownik wysyła zapytanie i serwer wysyła odpowiednie dane.
Natomiast HTTPS jest szyfrowaną wersją protokołu http, która szyfruje połączenie z wykorzystaniem protokołu TLS (dawniej SSL).
Jest on odpowiedzialny za ochronę danych użytkowników na Twojej strony internetowej - kradzież informacji przesyłanych do Twojego serwisu www (informacje logowania, dane kart kredytowych).
HTTPS jest obecnie standardem i posiada wiele zalet:
- pozwala na korzystanie z nowoczesnych technologii - jeśli np. potrzebujesz korzystać np. z powiadomień Push niezbędny jest https
- poprawia SEO - 5 lat temu Google ogłosiło, że używanie https wpływa na wyższe wyniki w wyszukiwarce, aktualnie można odczuć realne skutki braku certyfikatu SSL w postaci niższych pozycji w Google.
- lepsze wrażenia z użytkowania serwisów - klienci wolą czuć się bezpiecznie na Twojej stronie internetowej,
- nie kosztuje dużo - jest to koszt od około 100zł (rocznie)
Jeśli Twoja strona nie używa HTTPS to powinieneś to zmienić jeszcze dziś!
10. Twoja strona jest w większości o Tobie, a nie o kliencie.
Serwis internetowy, który posiadasz zawiera tylko informacje o tym kim jesteście, czym się zajmuje firma i co robicie dobrze?
Niestety to za mało. Twój serwis powinien być:
- stworzony dla klienta - wiesz do jakich odbiorców chcesz trafić, gdy tworzysz serwis internetowy i dostosowujesz go pod nich. Weźmy wędkarzy jako przykład. Gdy będziesz chciał złowić młodych wędkarzy do 40 r.ż., a starych powyżej tego wieku to wygląd tych dwóch witryn będzie diametralnie od siebie różny. Np. przynętą na tych młodych może być funkcjonalna aplikacja ;)
- zoptymalizowany pod klienta -
Masz pytanie?
Napisz!
- skupiony na kliencie - publikując coś na stronie (artykuł, ofertę, formularz, asortyment itp.) zawsze wcześniej musisz sobie zadać pytanie “Czy to się skupia na kliencie?”, “Jaką daje mu to korzyść”, “Czy jest to dla niego wartościowe?”.
Na początek, aby sprawdzić czy Twoja strona jest egoistką, możesz zacząć od porównania ile razy masz na niej napisane “nasze, nas, my” a ile razy “ty, twój, twoje”.
Już taka z pozoru lekka zmiana przybliży Cię do usprawnienia witryny ;)