Marketing na Instagramie

Planujesz rozpocząć działalność marketingową na Instagramie? Jak w każdej strategii promocyjnej, tak i tu potrzebujesz przemyślanego planu działań. Jakie narzędzia i metody zastosować, aby wykreować pozytywny wizerunek marki i wywołać pożądany rozgłos w sieci? Podpowiem Ci, jak wykorzystać możliwości, które daje Instagram.
2016-04-15 15:00
12 minut czytania

Aktywność w Social Media

Według raportu Social Media Today liczba aktywnych użytkowników Internetu wynosi 3,3 miliarda osób (45% ogółu populacji Ziemi), z czego ponad 2 miliardy posiada konto w portalach społecznościowych. Nieustannie rosnąca popularność social mediów sprawia, że w wirtualnej przestrzeni pojawiają się nowi gracze, osłabiając pozycje obecnych liderów.

Jeszcze niedawno niepodzielnie prym wśród portali społecznościowych wiódł Facebook. W dalszym ciągu może poszczycić się rekordową liczbą użytkowników (ok. 1.01 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie), jednak inne platformy depczą mu po piętach. Marketerzy oraz zwykli użytkownicy coraz częściej dostrzegają potencjał i możliwości pozostałych serwisów społecznościowych: Twitter, Pinterest, Snapchat czy Instagram zyskują coraz liczniejsze grono zwolenników. Czy potrafimy wykorzystać je w prowadzonej przez nas działalności marketingowej i uzyskać pożądany rozgłos w mediach?

Dzisiaj chcę przyjrzeć się Instagramowi, będącemu u szczytu popularności. Na czym polega jego fenomen? O czym pamiętać, aby stworzyć unikatowy profil i w pełni wykorzystać potencjał Instagrama?



Zródło: http://smmeasure.eu/liczby-polskiego-internetu-2015

Co to jest Instagram?

Instagram to serwis społecznościowy, zrzeszający ludzi publikujących zdjęcia oraz filmy video, które można modyfikować dzięki wbudowanym filtrom. Zamieszczane tam materiały miały przez pewien czas specyficzny, kwadratowy kształt, nawiązując wyglądem do starych fotografii, wykonywanych aparatem Polaroid. Jednak od sierpnia 2015 roku Instagram odszedł od tego i dał swoim użytkownikom możliwość publikowania zdjęć o prostokątnych proporcjach. To zmiana na plus, ponieważ zdjęcia o „kwadratowym wymiarze” 1:1 sprawiały wiele problemów. Ponadto prostokątne proporcje umożliwiają lepszą widoczność widniejących tam filmów, a publikacja wideo to jeden z wiodących trendów w mediach społecznościowych. Wielu jednak twierdzi, iż zmianą tą portal sporo też stracił. Przede wszystkim utracił swój znak rozpoznawczy, coś co odznaczało go od innych serwisów. Początkowo większość osób kojarzyło go głównie ze względu na charakterystyczne zdjęcia w stylu retro, a tym zabiegiem Instagram upodobnił się do innych portali społecznościowych.

Jednak możliwości jakie daje, mianowicie, nie sam fakt wykonywania zdjęć (bo to akurat nic nadzwyczajnego), ale przede wszystkim szybką ich obróbkę dzięki wbudowanym filtrom, czyni ten portal w dalszym ciągu wyjątkowym. W efekcie nawet mało korzystne zdjęcie może przybrać stylowy, quasi artystyczny wygląd. Następnie użytkownicy dzielą się nim, wymieniają komentarzami, ocenami, ewentualnie poddawane jest ono dalszej publikacji, co dostarcza dodatkowego rozgłosu i zwiększa zasięg odbiorców.

Początki Instagrama

#art #foodporn #dinner #instaboy #vintage #love #followme

źródło: www.demotywatory.pl

Instagram miał swoją premierę w 2010 roku i dostępny był tylko na Iphone’ach. Od tego czasu wiele się zmieniło. Obecnie jest portalem społecznościowym z najszybciej rosnącą liczbą użytkowników i ma duże szanse, by niebawem stać się najpotężniejszą tego typu platformą. Dobre przeczucie miał Mark Zuckerberg, który w 2012 roku wykupił Instagram za okrągły miliard dolarów. Wydawało się to być istnym szaleństwem, z racji, że aplikacja liczyła wówczas zaledwie 40 milionów zarejestrowanych użytkowników, 13 pracowników i co istotne, nie przynosiła żadnych zysków. Jednak Zuckerberg dostrzegł w niej wartościowe narzędzie wspomagające funkcjonowanie Facebooka.

Zaraz po tej transakcji udostępniono wersję również na komórki z systemem operacyjnym Android, a w ciągu następnych 24 godzin ilość pobranych aplikacji wzrosła o ponad milion.  Przekaz wizualny, w modnym ostatnio stylu vintage staje się coraz bardziej popularny. Obecnie liczbę użytkowników szacuje się na 400 milionów, a tendencja wzrostowa nadal się utrzymuje. 

Popularność Instagrama


źródło: www.statista.com 

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Forrester Research, poziom zaangażowania użytkowników Instagrama jest o 58 razy większy niż na Facebooku, natomiast w porównaniu z Twitterem aż 120 razy większy. Mimo, że Instagram nie jest liderem jeśli chodzi o liczbę użytkowników, to jednak ich wysoki stopień zaangażowania zwiększa skuteczność tego portalu.



źródło: Forrester Research

 

Era komunikacji wizualnej

W czym zatem tkwi tajemnica sukcesu z pozoru prostej, niewyróżniającej się aplikacji, umożliwiającej dzielenie się zdjęciami oraz krótkimi filmami?

Przede wszystkim w łatwości komunikowania się z innymi. Większość z nas posiada smartfona, a przy tym lubimy wiedzieć wszystko o innych i sami lubimy dzielić się wydarzeniami ze swojego życia, zwłaszcza jeśli przydarza nam się coś wyjątkowego. Swego rodzaju „publiczne obnażanie się” daje nam możliwość zaistnieć. Tym bardziej, że w dzisiejszych czasach forma wizualna ma silniejszą moc oraz większy zasięg, niż komunikat werbalny. Łatwiej i szybciej zwrócić na siebie uwagę, gdyż zrobienie i udostępnienie zdjęcia zajmuje kilkanaście sekund, a publikacja ich zamiast tekstu dodatkowo pozwala ominąć bariery językowe.

Żyjemy w coraz większym pośpiechu, dlatego tak istotna jest dla nas szybkość w nadaniu oraz odbiorze informacji, a przekaz w formie graficznej sprawdza się w tym przypadku najlepiej. Zminimalizowana ilość tekstu na rzecz oryginalnego obrazu może zatem okazać się kluczem do sukcesu. Grunt to mocno skonkretyzowany przekaz oraz dotarcie z nim do najliczniejszego grona odbiorców. Instagram to nie tylko miejsce idealne do wylansowania się aspirujących modelek, celebrytek, czy innych lokalnych „gwiazd”. Nie służy tylko do oznaczania się i robienia sobie zdjęć we wszystkich popularnych obecnie miejscach, w których akurat „przypadkiem” bywamy.

Za co jeszcze tak go pokochaliśmy? Jest miejscem, w którym możemy dostarczać innym selektywnie wybrane informacje na swój temat i w ten sposób świadomie wykreować własny wizerunek. Zastanawialiście się kiedyś dlaczego niektórzy ludzie są tak zdeterminowani i wręcz nachalnie publikują własne, często podrasowane zdjęcia? Z psychologicznego punktu widzenia, najczęstszą przyczyną jest samotność i desperackie próby przyciągnięcia uwagi innych. Jakkolwiek to zabrzmi, Instagram pozwala na zaspokajanie pewnych potrzeb, przede wszystkim przynależności do wybranych grup, propagujących podobne idee, styl życia, czy zainteresowania. Liczba obserwujących, otrzymywanych serduszek i komentarzy są dla wielu wyznacznikiem prestiżu oraz akceptacji ze strony wirtualnej społeczności. Publikując dane zdjęcie próbujemy zwrócić uwagę innych na siebie oraz na to, co dla nas ważne, dzielimy się swoimi sukcesami i osiągnięciami. Potrzeby te są mocno zakorzenione, zwłaszcza w świadomości młodych internautów.

Kiedyś rozpaczaliśmy, gdy ktoś ośmielił się zajrzeć do naszego pamiętnika, dzisiaj tragedią jest, kiedy ludzie nie czytają naszego bloga, nie komentują postów, zdjęć. Jak widać priorytety na przestrzeni lat zmieniły się znacząco. Portale społecznościowe stały się swego rodzaju współczesnym dziennikiem, życiem w pigułce, w którym estetyzujemy i skupiamy się tylko na wybranych momentach, nadając często zwykłym rzeczom i czynnościom niezwykłego charakteru.


Budowanie marki na Instagramie

Swoją markę na Instagramie warto kreować z wielu powodów. Jak już wspominałam, potencjał Instagrama tkwi przede wszystkim w formie przekazu, użytkownicy social media zwracają szczególną uwagę na przekaz graficzny, liczą się przede wszystkim wrażenia wzrokowe. Instagram to nie tylko miejsce na publikacje selfies oraz zdjęć jedzenia, które są motywem przewodnim większości zamieszczanych tam postów. To również ważny element kampanii marketingowej, dlatego działania, które zamierzamy podjąć powinny być odpowiednio zaplanowane. Internet daje nam szereg możliwości, aby prowadzić skuteczny dialog ze swoimi odbiorcami. Warto zatem robić to w kreatywny, ale przemyślany sposób, a zaprocentuje to sporym zaangażowaniem ze strony potencjalnych klientów.

Przemyśl strategię

"Markom często wydaje się, że Instagram nie jest im potrzebny, że to zbędny kanał social media. Po części mają rację - Instagram nie jest bezpośrednio potrzebny marce, a jej fanom - ma gromadzić osoby skupione wokół danego brandu i jego produktów, inspirować, cieszyć oczy, ciekawić. Świetnym przykładem firmy obecnej na Instagramie jest polska marka Semilac - producent lakierów i akcesoriów do paznokci. Profil firmy łączy marketing poprzez prezentację nowości produktowych z inspiracjami, dobrym słowem i konkursami. W chwili obecnej fani marki opublikowali ponad 140 tys. zdjęć z hashtagiem #semilac. A liczba fanów w krótkim okresie czasu przekroczyła 40.000 fanów (ok. 4000/2 tygodnie) - https://napoleoncat.com/analytics/instagram/1732485466/semilac. To idealny przykład na to, że nawet gdyby marka nie publikowała na swoim koncie żadnych zdjęć jej fani i tak brandowaliby jej nazwą swoje zdjęcia."

Patrycja Kierońska, Social Media Marketer w Krakweb.

Zbadaj konkurencję

Przeanalizuj profile, które zyskują najwięcej fanów. Sprawdź, jakie działania podejmują, czym się wyróżniają na tle innych, ile osób obserwuje ich profil oraz jakie profile oni sami obserwują. Zwróć uwagę na treści oraz grafiki, jakie publikują, sposób w jaki komunikują się ze swoimi fanami oraz częstotliwość z jaką to robią. Tak przeprowadzona analiza pozwoli Ci znaleźć sposób na wyróżnienie swojej marki spośród innych oraz skuteczniejszą komunikację.

Zrób idealne zdjęcie

W końcu ciekawa, wyróżniająca się grafika może stać się siłą napędową popularności na Instagramie. Postaraj się zrobić unikatowe zdjęcie, wyróżniające się spośród  tysięcy bezwartościowych selfie, a znacząco wpłynie to na wzrost zainteresowania Twoim profilem. W przypadku Instagrama zdjęcie jest kluczowym nośnikiem informacji. Z pozoru spontaniczne i niezobowiązujące, jednak w rzeczywistości ma przyciągać uwagę publiczną i skłaniać do działania.

"Może to wydać się zabawne, ale top of the top wszystkich zdjęć na Instagramie, tych zgaraniających najwięcej serduszek, komentarzy i repostów są zdjęcia bardzo... minimalistyczne. Proste pod względem kompozycji, kolorów. Z reguły na jasnym, wręcz białym tle, mocno kontrastowe, w konwencji flatlay. Świetną aplikacją do pobrania na telefon służącą podkreśleniu kolorów i wydobyciu ze zdjęcia tego, co najitotniejsze jest Snapseed."

Patrycja Kierońska, Social Media Marketer w Krakweb.

Przydatne narzędzia:

Canva

pozwala na tworzenie ciekawych treści dzięki wykorzystaniu efektownych grafik, czcionek i innych gadżetów. Za pomocą gotowych szablonów możemy zaprojektować własną oryginalną grafikę, cover photo czy reklamę lub wykorzystać gotowy już szablon.

źródło: www.canva.com 

Piclab

prosta aplikacja służąca do szybkiej obróbki zdjęć oraz dodaniu napisów. Monotonne i zwykłe z pozoru fotografie nabiorą niesamowitego charakter i grafiki będę znacznie lepiej się prezentować.

źródło: www.piclab-photo-editor.en.softonic.com 

Photoscape

dzięki tej aplikacji możemy w łatwy sposób wzbogacić naszą grafikę o dodatkowe elementy, tworząc ciekawe kolaże. Z jego pomocą w szybki sposób stworzymy gify, poprawimy drobne mankamenty fotografii- zmienimy jej rozmiar czy usuniemy niechciany fragment.

źródło: www.photoscape.softonic.pl

Piktochart

ulubione przez wielu narzędzie do tworzenia infografik. Infografika może nie tylko wizualnie uatrakcyjnić nasz profil, ale także pomóc odbiorcom przyswoić zawarte na niej informacje. W praktyce często je stosujemy, aby w sposób graficzny przedstawić wyniki badań, prezentacje danych czy  wyjaśnienia zależności. Możemy je tworzyć w formie plakatu, raportu czy prezentacji. Aplikacja daje nam możliwość skorzystania z gotowych szablonów, bądź wykonać własny projekt od podstaw, wykorzystując różnorodne tła, ikony, wykresy, mapy itp.

źródło: www.piktochart.com 

Tagxedo

program automatycznie tworzy “chmurki słów”, tj. zlepek wyrazów, tworzący artystyczny misz masz o różnych kształtach, które możemy wybierać dowolnie. Tego typu grafiki skutecznie przyciągają uwagę, pozwalając na wyróżnienie wybranych przez siebie treści.   

W przypadku Tagxedo “chmurki” tworzymy z odpowiednio ułożonych słów, które wpisujemy lub pobieramy z jakiegoś źródła. Kolor, czcionkę oraz kształt również wybieramy dowolnie. Program jest dostępy w języku angielskim, jednak w porównaniu do innych tego typu programów możemy używać w nim polskich znaków.



źródło: www.tagxedo.com 

Jak zwiększyć zasięg na Instagramie?

Hashtaguj

Słowa poprzedzone symbolem # są swego rodzaju nawigacją w Internecie. Obecnie robią furorę na wielu portalach społecznościowych, gdyż dzięki nim łatwo jest nam zlokalizować w sieci dyskusję na konkretny temat. Po kliknięciu na dane słowo, symbol ten przenosi nas do wszystkich wpisów, w których użyto konkretnego hasła.

Dzięki hashtagom posty docierają do większej grupy użytkowników. Zanim opublikujesz post, zastanów się jakie słowa są kluczowe dla Twojej branży bądź produktów, które oferujesz. Już na samym starcie naszej przygody z Instagramem należy wybrać oficjalny dla naszej firmy hashtag, którym będziemy zaznaczać swoją obecność na profilach innych osób. Jeśli stworzymy oryginalny, ciekawy hashtag być może zostanie on podłapany i spopularyzowany przez innych.

"Przy zabawie w hashtagi należy pamiętać jednak o języku. Jeśli Twoja marka działa na rynku polskim i swoje działania promocyjne kieruje do klienta polskiego używaj rodzimego języka! Jeśli zamiast #kosmetyki użyjesz angielskiego #cosmetics - przepadniesz w  całej masie podobnych zdjęć. A przecież chcesz zwiększyć rozpoznawalność i wykreować wizerunek swojej marki tu w Polsce, prawda? Problem pojawia się, kiedy musimy użyć słowa z polskim znakiem np. makijaż. W słowniku Instagrama istnieje hashtag “makijaż” jak i “makijaz” - przed publikacją upewnij się więc, że używasz tej formy, która skupia większą aktywność, czyli jest dodana do większej ilości zdjęć. Zawsze możesz także użyć obu hasztagów"

Patrycja Kierońska, Social Media Marketer w Krakweb.

Pamiętaj o interakcji

Utrzymywanie dialogu z użytkownikami jest podstawą funkcjonowania każdego profilu. Sama publikacja, nawet najbardziej wartościowych treści nie będzie wystarczająca. Bez względu na liczbę osób obserwujących Twój profil, staraj się odpowiadać na każdą, nawet negatywną reakcję ze strony użytkownika, by nikt nie poczuł się ignorowany czy pomijany.  Komunikacja tutaj opiera się głównie na odpowiedzi na zapytania Twoich fanów przez oznaczanie ich za pomocą znaku “@”. Nie poprzestawaj na komentowaniu! Pamiętaj też o obserwowaniu profili, wysyłaniu wiadomości, lubieniu i komentowaniu postów innych. Mimo że w przypadku tego serwisu treść schodzi na dalszy plan, warto być czujnym i obserwować czy inni nie dodają postów z hashtagmi z nazwą naszej marki.

Dbaj o treść

Profile ograniczające się wyłącznie do treści stricte marketingowych szybko tracą zainteresowanie. Jeżeli naprawdę zależy nam na zbudowaniu trwałej relacji warto publikować treści pobudzające do myślenia i działania ze strony użytkownika. Dlatego rozbawiaj, wzruszaj, inspiruj, zachęcaj do interakcji. Instagram to miejsce, w którym zamieszczamy spontaniczne, niezobowiązujące zdjęcia, a nie prowadzimy nachalną kampanię promocyjną. Owszem, warto zamieszczać zdjęcia reklamujące dany produkt, jednak należy to robić w sposób nienatarczywy i tak, by razem z innymi elementami tworzyć spójną całość.

Angażuj

Nie ma nic cenniejszego od lojalnych i zaangażowanych fanów, dlatego od czasu do czasu warto docenić ich starania. Większość osób śledzi daną markę, ponieważ w jakimś stopniu liczy na specjalne traktowanie z  jej strony. Jeśli więc budżet na to pozwala organizuj cykliczne konkursy z wartościowymi nagrodami, czy chociażby kuponami rabatowymi. Możesz do tego wykorzystać wspomniane wcześniej hashtagi. Poproś swoich fanów, aby nakręcili ciekawy filmik bądź zrobili zdjęcie i oznaczyli go hashtagiem z nazwą Twojej firmy lub hashatgiem dedykowanym konkretnej akcji promocyjnej. Dzięki temu łatwo odnajdziesz wszystkie zgłoszenia biorące udział w konkursie. I co ważne, osoby będą udostępniać materiały powiązane z Twoją marką na swoich prywatnych profilach, które z kolei zobaczą inne osoby. I tym sposobem zwiększy się zasięg jej widoczności.

Źródło: http://blog.iconosquare.com/11-instagram-facts-every-marketer-must-know/ 

Pozwól przemówić trendsetterom

Zaangażuj influencerów, czyli współczesnych liderów opinii publicznej. Są to osoby aktywnie działające w sieci, często blogerzy, vlogerzy. Są swego rodzaju  autorytetami w swej dziedzinie np. modzie, sporcie czy gotowaniu. Ich styl bycia, osobowość skutecznie przyciągają innych. Influencerzy mogą mieć znaczący wpływ na wzrost świadomości konsumentów odnośnie Twojej marki, przybliżając produkt i rozbudzając u innych potrzebę posiadania go, przez co mogą stać się skutecznym narzędziem do promocji w sieci.

"Jakiś czas temu na polskim rynku pojawiła się aplikacja Indahash, która pomaga łączyć środowisko influencerów z markami. Za jej pośrednictwem brandy mogą zlecać publikacje zarejestrowanym użytkownikom. Wynagrodzenie? 1 gr za 1 followersa. Pewnie wydaje się nie wiele, ale jeśli jest się w posiadaniu konta z ok. 25k followersów to za jedno zdjęcie, nie koniecznie nachalnie marketingowe, produktowe influencer może zgarnąć aż 250 zł! Czemu może? Aplikacja posiada swój własny algorytm, który oblicza stawkę na podstawie licby obserwującycyh, ich zaangażowania, liczby zostawionych serduszek czy komentarzy."

Patrycja Kierońska, Social Media Marketer w Krakweb.

Zaplanuj

Działaj według harmonogramu, z nim łatwiej Ci będzie wszystko zaplanować i zorganizować. Staraj się publikować posty mniej więcej o tych samych porach, aby użytkownicy mogli wiedzieć, kiedy mogą spodziewać się odzewu z Twojej strony. Kiedy należy to robić by zaangażować jak najwięcej osób? Według przeprowadzonych badań najbardziej optymalną porą jest pora obiadowa i popołudnie. Jak często? Wystarczy raz dziennie. I przede wszystkim, działaj systematycznie. Nie ma nic gorszego niż znikoma bądź brak jakiejkolwiek aktywności na fanpage’u. W końcu działamy tu, aby zbudować trwały dialog z fanami.

Monitoruj

Monitoruj efekty działań, sam Instagram niestety nie daje nam możliwości sprawdzenia statystyk dotyczących naszego profilu. Całe szczęście mamy do dyspozycji wiele innych narzędzi, dzięki którym możemy systematycznie kontrolować to, co się dzieje na naszym koncie oraz dowiedzieć się jak usprawnić i poprawić dotychczasowe działania.  

Przydatne narzędzia

Iconosquare

Narzędzie to pokazuje wiele ciekawych statystyk dotyczących naszego konta oraz analizę zachowań użytkowników (przyrost obserwujących, ilości otrzymanych polubień, komentarzy, zaangażowanie followersów, sposób w jaki komentują Twoje posty, dystrybucję postów, najczęściej wykorzystywane tagi i wiele innych). Dzięki temu dowiesz się m.in jaki jest najlepszy czas na publikację postów oraz kto najczęściej je komentuje. Niestety od pewnego czasu statystyki Iconosquare stały się dostępne jedynie w wersji płatnej.

źródło: www.iconosquare.com 

Brand24

Z pomocą tego narzędzia możemy skutecznie monitorować  co o naszej marce mówi się w sieci. Monitoring ten polega m.in na analizie hashtagów czy opisów zdjęć. Możemy błyskawicznie wychwycić pojawiające się negatywne informacje na nasz temat. Aplikacja ta dostarcza również kompleksowej wiedzy na temat naszych użytkowników. Mamy możliwość prowadzenia obserwacji ich zachowań, opinii, a także pojawiających się trendów.  Inne narzędzia służące monitorowaniu Internetu to: SentiOne i Monitori.

źródło: www.imagazine.pl 

NapoleonCat

Daje możliwość dokładnego śledzenia rankingów wpływowych marek i osób, a także wartościowych i ilościowych zmian w ich statystykach. Szczególnie przydatny dla marek chcących zaangażować influencerów w swoje działania promocyjne.


żródło: www.napoleoncat.com

Kontakt z autorem

Instagram może stać się skutecznym narzędziem budującym świadomość marki oraz kreujący jej pozytywny wizerunek, pod warunkiem, że będziemy umiejętnie się nim posługiwać. Bez względu na to, czy posiadamy małą czy dużą firmę, oferujemy produkt lub usługę, warto we właściwy sposób zaznaczyć swoją obecność w wirtualnym świecie, sprawić by jak najwięcej mówiono o naszej działalności. Szczególnie jeżeli naszą grupę docelową stanowi głównie młodsze pokolenie.

Pamiętaj, aby znaleźć ciekawy pomysł na prowadzenie własnego fanpage’a  i nie traktować Instagrama jako miejsca, w którym publikujemy serię przypadkowych zdjęć i postów. To portal o dużym potencjale marketingowym, dlatego należy się z nim wyjątkowo ostrożnie obchodzić, aby osiągnąć wyznaczone cele.

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu strategii marketingowej na Instagramie lub chcesz zlecić prowadzenie komunikacji profesjonaliście? Zajżyj na naszą stronę www.krakweb.pl i zapoznaj się z ofertą. 


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe