Jak wyglądają nowe wyniki wyszukiwania?

Sprawdź jak w najbliższym czasie będą wyglądały wyniki wyszukiwania w Google. Nie daj się zaskoczyć i bądź przygotowany na zmiany, a Twój content znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania.
2016-04-19 15:22
5 minut czytania

Dlaczego Google zmienia wyniki wyszukiwania?

Na początku warto odpowiedzieć na pytanie dlaczego Google w ogóle chce coś zmieniać w najlepszej na świecie wyszukiwarce. Odpowiedź jest dość prosta. To wyszukiwarka dostosowuje się do użytkowników. Już około połowa nastolatków w USA używa wyszukiwania głosowego - stało się tak dzięki popularyzacji smartfonów. Coraz częściej użytkownicy zaczynają wyszukiwanie od słowa: Jak? Gdzie? Kiedy? Ile? Co? itp. Dodatkowo coraz większy udział w liczbie wyszukań mają wyszukiwania dokonywane w wersji mobilnej wyszukiwarki. Użytkownicy się zmieniają, więc zmieniać musi się też sama wyszukiwarka - jeżeli nadal chce jednoczyć tylu użytkowników jak dotychczas.

Knowledge Graph, czyli graf wiedzy

“Things not strings”, czyli “rzeczy a nie frazy”. To hasło jest główną ideą grafów wiedzy Google. Jest to baza wiedzy, która pobierając informację (najczęściej z Wikipedii) serwuje nam od razu odpowiedzi na wyszukiwane przez nas hasła. Sprawia to, ze wyniki wyszukiwania są dużo przyjaźniejsze dla uzytkowników, którzy szybko znajdują odpowiedź. Jednak zdecydowanie obniża to ruch na stronach z których pobiera informacje. Google Knowledge Graph wcale nie jest taką nowością. Polska wersja językowa ukazała się już w roku 2013, jednak to właśnie teraz zdecydowanie rośnie procentowy udział takich odpowiedzi w wyszukiwaniach.

Knowledge Graph: Osoby

Weźmy za przykład cytowanego we wstępie Erica Schmidta. Wpisując w wyszukiwarkę jego imię i nazwisko dostajemy cały wachlarz informacji. Od zdjęcia, po krótki opis, imię żony, rodziców, dzieci, majątek netto i wiele więcej. Właściwie brakuje tylko pinu do karty i odcisku palca ;) Dzięki temu nie musimy wchodzić na wikipedię i doszukiwać się tych informacji. To duża korzyść dla użytkownika wyszukiwarki, ale też duże zagrożenie dla właścicieli stron internetowych (serwis nie pozyskuje odwiedzin tego użykownika).

knowledge graph osoby

Knowledge Graph: Firmy

W grafie wiedzy Google wyświetlają się również firmy. Tak jak w przypadku osób możemy znaleźć tam przeróżne informacje. Rok założenia, CEO, siedziba, a nawet cena akcji na giełdzie w danym momencie. Dodatkowo jeżeli dana firma posiada profile w sieciach społecznościowych, to są one widoczne poniżej i odsyłają do danego kanału.

knowledge graph firmy

Knowledge Graph: Miejsca

Google nie został obojętny również na bary, kawiarnie, muzea, czy inne ciekawe miejsca. Informacje o nich również znajdziemy w szybkich odpowiedziach naszej wyszukiwarki. Co tam znajdziemy? Zdjęcia, krótki opis, opinie, godziny otwarcia i przypisaną do danego miejsca stronę internetową. Dodatkowo bardzo często podawane są podpowiedzi podobnych miejsc w okolicy. Dane te pobierane są z katalogu miejsc Google - czyli Google Local (zwanym w Polsce Google Moja Firma - https://www.google.com/business/ ).

knowledge graph miejsca

 

Co ciekawe w szybkich odpowiedziach znaleźć można również reklamy. Posłużę się tu przykładem Rynku Głównego w Krakowie. Oprócz wszystkich informacji dostępnych normalnie w knowledge graph możemy tu również zarezerwować pokój w hotelu blisko tego miejsca.

knowledge graph miejsca kraków

Google Answer Box - odpowiedzi

Ludzie są leniwi. Nie chce im się przeglądać kilku stron w poszukiwaniu odpowiedzi. Chcą ją tu i teraz. Google oczywiście próbuje sprostać tym wymaganiom i dlatego powstał answer box. Answer box to szybka odpowiedź na pytanie zadane w wyszukiwarce. Oczywiście nie wszystkie odpowiedzi uzyskamy od razu. Jak na razie są to jedynie (albo aż...) pytania o konkretne fakty. Chcesz się dowiedzieć ile metrów ma najwyższy budynek na świecie? Jakie jest najgłębsze jezioro? A może ile zarobił Robert Lewandowski w 2015 roku? Nic prostszego. Zapytaj swoją ulubioną wyszukiwarkę.

Knowledge Card

Najgłębsze i najstarsze jezioro na świecie? Proszę bardzo. Zdjęcie, krótki opis i informacja której szukasz. Wszystko to w jednym miejscu i bez wchodzenia na inne strony. Co ciekawe w tym przykładzie informacja wcale nie jest pobierana z Wikipedii (1 miejsce w wynikach wyszukiwania), a z huffingtopost.com które jest na 5 miejscu w wynikach wyszukiwania.
 knowledge card

W Polsce jak narazie najwięcej wyników jest zaciąganych z Wikipedii. Na przykład na zapytanie "Co to jest content marketing?" dostaniemy odpowiedź, którą wczesniej moglismy znaleźć w Wikipedii. W naszym kraju ten typ odpowiedzi jeszcze tak naprawdę raczkuje, ale już teraz warto zacząć o nim mysleć.

Co to jest content marketing?

Knowledge Card LIVE

Wyobraź sobie, że masz tylko chwilkę wolnego i chcesz poznać wyniki meczu, który właśnie się odbywa. Wpisujesz w wyszukiwarce “Liverpool Borussia Wynik”. Nie masz czasu przedzierać się przez długo ładujące się strony na których nie zawsze jest to czego szukasz. I tu z pomocą przychodzi ci Google. Wynik na takie zapytanie wygląda tak jak poniżej. Rzut oka na pierwszą pozycję i już wiesz, czy twoja ulubiona drużyna wygrała.
 knowledge card live

To tylko przykład. Tak samo wyszukiwarka Google zareaguje na zapytania o pogodę, czy notowania giełdowe.

Inne przykłady odpowiedzi w wyszukiwarce

Kalkulator, przelicznik walut, daty świąt, teksty piosenek czy duże wideo w odpowiedzi. To wszystko jesteś w stanie zobaczyć w wyszukiwarce jeżeli tylko zadasz jej dobre pytanie. Google takim działaniem stara się ograniczyć wyjścia ze swojej wyszukiwarki na inne strony.

inne przykłady odpowiedzi google

Jak dostać się do Rich Answer?

Jak widać na przykładzie jeziora Bajkał przedstawionego powyżej, nie tylko wpisy na Wikipedii mają szansę znaleźć się w szybkich odpowiedziach Google. Aby się tam dostać musimy pamiętać o kilku bardzo ważnych rzeczach. Niestety nie jest to przepis na sukces, ponieważ to dalej algorytm odpowiada za to gdzie pojawia się nasza strona. Jednak aby osiągnąć sukces należy mu troszkę pomóc i pokazać robocikom przeczesującym twoją stronę, że to właśnie ona zasługuje na wyróżnienie.  

Rel Autor

Podobno Google odchodzi już od przypisywania treści do konkretnych użytkowników. A jednak nowe wyniki wyszukiwania pokazują co innego. Może nie będzie już jak kiedyś zdjęcia danego autora, ale widać w nich linki do podobnych artykułów które napisał autor. Jak na razie artykuły są “podczepiane” do konta przez profil na Google+. Jednak od dawna słychać już pogłoski, że G+ ma zniknąć. Wtedy prawdopodobnie autor przypisywany będzie tylko do adresu e-mail (gmail), czyli głównego konta na Google.

Spis treści z kotwicami

Spis treści z kotwicami pomagał będzie robocikom Googla szybko zweryfikować o czym jest dany artykuł i co zawiera. Dodatkowo ten spis treści będzie mógł się zassać do boxa z szybką odpowiedzą. Musisz pamiętać, że najlepiej będzie jeżeli tytuł będzie pytaniem, a kolejne akapity krótkimi odpowiedziami.
 knowledge graph lista

Mikroformaty

To rozszerzenia dzięki którym twoja strona w wynikach wyszukiwania zawierała będzie więcej informacji. Wszystkie mikroformaty znajdziesz na stronie: https://developers.google.com/structured-data/?rd=1 
Mikroformatem, który bardzo często pojawia się w wyszukiwarce jest np. ocena przepisu (w postaci gwiazdek).

mikroformat przepisy

Odpowiedzi dopasowane do wyszukiwarki

Skonstruuj nagłówek z użyciem pytań rozpoczynających się od słów takich jak: gdzie, co, jak. W ten sposób zasugerujesz wyszukiwarce, że w Twoim tekście zawarta jest odpowiedź na dane pytanie. 

Google Rich Answer - szansa czy zagrożenie?

Wiele ludzi twierdzi, że nowe wyniki wyszukiwania zabiją SEO - pozbawiając właścicieli ruchu z wyszukiwarki. Moim zdaniem nie do końca. Boxy z odpowiedziami zajmują co prawda sporo miejsca w wyszukiwarce i spychają nawet najwyższe wyniki sporo niżej na stronę, ale z drugiej strony przecież to nasze strony mogą znaleźć się w tych odpowiedziach.
Nie mamy raczej co liczyć na pojawienie się w knowledge card live, no chyba że Google wprowadzi tam kiedyś reklamy lub skonstruujemy serwis, który Google uzna za wartoścowe źródło do czerpania informacji na żywo (np. serwis z wynikami trwających aktualnie meczów). Jednak znowu posłużę się przykładem jeziora Bajkał przedstawianego powyżej. Nawet na takie zapytanie, które od razu powinno zaciągnąć się z Wikipedii, jest szansa wskoczenia do Direct Answers z 5 miejsca.
Dodatkowo dużą szansą jest to, że te odpowiedzi są skrótowe i nie wszystkich użytkowników usatysfakcjonują. Dzięki temu użytkownicy potrzebujący pełnych informacji będą odwiedzać Twoją stronę, żeby zdobyć więcej informacji. I tutaj widzę bardzo dużą szansę. Jak być może wiesz z "wszystko-wiedzącą" i promowaną przez wyszukiwarkę Wikipedią ciężko będzie walczyć o pozycję. Jednak jak pokazuje przykład widać światełko w tunelu. Trzeba jak najszybciej przystosować się do nowych zmian i czekać na następne, które wywrócą wszystko do góry nogami.

 

Napisz do nas

Wybierz plik

Większość przykładów pochodzi z Amerykańskiej wersji wyszukiwarki (żeby sprwadzić jak to działa wpisz w przeglądarce w zakładce incognito: www.google.com/ncr). Tam takie wyniki wyszukiwania to już nic dziwnego. W Polsce z racji tego, że te formaty dopiero zaczynają być wprowadzanie ciężko znaleźć aktualnie przykład. Jednak nie znaczy to, że tak pozostanie. Z miesiąca na miesiąc procentowy udział takich wyszukiwań rośnie. Nie dajcie się zaskoczyć.

Jeżeli chcesz oddać swoje SEO w ręce specjalistów zapraszam na www.krakweb.pl.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszam do kontaktu, komentowania i przesyłania ciekawych wyników wyszukiwania z polskiej wersji przeglądarki. Dzięki temu będę mógł aktualizować ten artykuł na bieżąco.


Podobał ci się artykuł? Odwdzięcz się chociaż lajkiem ;)  

Napisz do nas

Wybierz plik

Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe