LinkedIn - jak napisać nowoczesne CV

Kilka wskazówek, jak kierować swoją karierą zawodową przy pomocy LinkedIn
2017-12-28 09:48
3 minuty czytania

LinkedIn - „Facebook dla profesjonalistów”

Przeżywamy prawdziwy rozkwit mediów społecznościowych. Niewątpliwy prym wiedzie tu Facebook - według danych agencji We are social ze stycznia 2017 liczba użytkowników serwisu wynosiła 1,871 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. Liczba użytkowników serwisu LinkedIn wypada przy tej liczbie dość blado -  to „jedynie” 106 mln unikalnych użytkowników logujących się do portalu w skali miesiąca, natomiast ogółem jest to nieco ponad 500 mln założonych kont. Pamiętajmy jednak, że mowa o drugim po Facebooku najszybciej rozwijającym się portalu społecznościowym, wobec czego te dane w krótkim czasie wzrosną znacząco. W ostatnich 3 latach LI rośnie w tempie 50 mln użytkowników rocznie. Posiadanie konta w LinkedIn powoli staje się standardem dla osób dbających o swoją karierę zawodową. Jeśli Ty również zamierzasz utworzyć tam konto - a według mnie zdecydowanie musisz to rozważyć ;) - poniższe porady mogą Ci się przydać. 

 

 

Strona rejestracji do LinkedIn

Zdjęcie profilowe

Pamiętając o tym, że LinkedIn to serwis służący rozwojowi zawodowemu, wybierz swoje zdjęcie profilowe. Oczywiście powinno ono być jak najbardziej profesjonalne. Proponuję Ci wykorzystanie w LinkedIn tej samej fotografii której używasz w CV oraz innych miejscach w Internecie gdzie wypowiadasz się jako specjalista. Ułatwi to rekruterom „identyfikację” Twojej osoby. Poza zdjęciem profilowym pamiętaj też o ustawieniu zdjęcia w tle (analogiczną opcję na pewno znasz dobrze z Facebooka). Zadbaj o to, by nawiązywało ono do branży, w której się rozwijasz bądź w której jesteś specjalistą.

Nagłówek i podsumowanie wypełnione w 100%

Nagłówek

Kolejnym krokiem, którego nie możesz pominąć, tworząc swój profil w LinkedIn, jest opracowanie interesującego nagłówka. Dodaj krótką informację na temat swojego wykształcenia, a następnie w kilku słowach opisz, czym zajmujesz się zawodowo - podaj nazwę swojego aktualnego stanowiska i branży. Na te informacje możesz poświęcić maksymalnie 120 znaków. W podsumowaniu sekcji napisz więcej o swoim nastawieniu do pracy, pasjach i umiejętnościach (aż do 2000 znaków). Nie lej jednak wody. Pamiętaj o tym, że publikowane przez Ciebie treści powinny mieć jak największy związek z Twoim życiem zawodowym.

Wygląd informacji o wykształceniu i doświadczeniu zawodowym

LinkedIn automatycznie umieści w tym miejscu Twoje aktualne stanowisko oraz nazwę firmy, w której pracujesz. Możesz jednak wykorzystać tę sekcję do wstawienia krótkiego zwracającego uwagę zwrotu do rekrutera, pracownika lub potencjalnego partnera biznesowego. Ja np. często piszę w tym miejscu o tym, kogo aktualnie rekrutuję, a jeżeli nie rekrutuję, zamieszczam informację o mojej specjalizacji lub nagłówek mówiący o tym, w jaki sposób mogę pomóc potencjalnym klientom.

Maciej Chmielowski, CEO Krakweb, konsultant mar-tech, certyfikowany trener, prowadzi szkolenia m.in. z tematyki LinkedIn.

Pasek postępu wypełnienia profilu

Profil wypełniony w 100%. Brawo!

Uzupełnij wszystkie sekcje

Poza sekcją szczegółowo opisującą Twoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe, ważnym elementem profilu na LinkedIn są informacje o Twoich umiejętnościach. Dobrze, gdy są one potwierdzone przez co najmniej kilka osób - inaczej  mogą wydać się mało wiarygodne.

Widoczność umiejętności z ich potwierdzeniami

Poza potwierdzeniem Twoich umiejętności dobrze, żebyś uzyskał kilka rekomendacji. Udzielić ich mogą Twoi byli lub aktualni przełożeni, mentorzy, klienci, a nawet koledzy i koleżanki ze studiów. Prosząc o rekomendację, musisz określić swój stopień relacji biznesowej z daną osobą.

 

Prośba o rekomendację

Przykładowa rekomendacja

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że rekomendacji można udzielać również z własnej inicjatywy, nie będąc o to poproszonym. Istnieje również opcja prośby o poprawienie udzielonej rekomendacji i ukrycia widoczności danego wpisu. Wykorzystaj te funkcjonalności i zadbaj o to, by rekomendacje widoczne w Twoim profilu były wartościowe dla ewentualnych przyszłych pracodawców. Łatwo się domyślić, że opinia wydana przez byłego szefa będzie ceniona wyżej niż opinia kolegi ze studiów.

Najistotniejsze elementy profilu na LinkedIn

Główny cel - budowanie sieci zawodowej

Jak każdy serwis społecznościowy, LinkedIn służy nawiązywaniu i podtrzymywaniu więzi, w tym przypadku - więzi zawodowych. Nie bez powodu serwis ten nazywa się „Facebookiem dla profesjonalistów”. Nazwa ta sugeruje, że użytkownicy, chcąc korzystać z możliwości LinkedIn w pełni, powinni być aktywni, nie ograniczać się zaś do dodania CV do serwisu. Udostępniając ciekawe treści, lajkując i komentując artykuły, budujesz rozpoznawalność marki osobistej i zwiększasz prawdopodobieństwo znalezienia przez rekruterów. Poza wymienionymi już aktywnościami możesz zapraszać rekruterów do własnej sieci zawodowej - to świetny sposób na przykucie ich uwagi. Zaproszenie możesz spersonalizować, dodając kilka słów o tym, dlaczego zależy Ci na nawiązaniu kontaktu z daną osobą. Opcja ta dostępna jest po kliknięciu w listę rozwijaną pod przyciskiem „Nawiąż kontakt”. Poza tym LinkedIn stwarza możliwość nawiązania relacji biznesowych - właściciele firm mogą zapraszać innych przedstawicieli branży do nawiązania współpracy poprzez np. oferowanie im swoich usług. Oczywiście nie zapominaj o byciu aktywnym - zamieszczenie CV i uzupełnienie swojego profilu w 100% to tylko początek możliwości, jakie daje Ci serwis. Warto skorzystać ze wszystkich - niech nie ominie Cię żadna okazja biznesowa! ;)

Przykładowy profil na LinkedIn

4 kroki do sukcesu na LinkedIn by Krakweb


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe