Katalog produktów - co to jest i jak działa?

2017-03-02 13:07
5 minut czytania

Katalog produktów

Katalog produktów jest to moduł, który służy do tworzenia serwisów zawierających katalogi ofertowe, wyszukiwarki produktów. Poza możliwością prezentacji produktów, list produktów i ich wyszukiwania pozwala też na tworzenie powiązań pomiędzy produktami a np. artykułami na blogu, przepisami czy aktualnościami i promocjami.
Znajduje zastosowanie przy budowie firmowych stron internetowych producentów i dystrybutorów.
Moduł ten jest też podstawą konstruowania sklepów internetowych. Dziś zaprezentuję te możliwości na przykładzie jednej z realizacji Krakweb.

Katalog produktów

Katalog produktów jest to moduł treściowy. Oznacza to, że pozwala on stworzyć w serwisie podstronę (innymi słowy zawartość / element) typu “produkt”. Taką podstronę, tworzy się tak samo jak w przypadku treści takich jak artykuły czy galerie. Najpierw musisz więc założyć w strukturze kategorię, w której będziesz dodawać produkty. W tym przypadku taką kategorią będą “Delikatesy”. Wewnątrz tej kategorii, możemy zobaczyć dodane juz wcześniej produkty.

Ręczne dodawanie pojedynczych produktów

Produkty będziesz dodawać w taki sam sposób jak inne zawartości. W oknie „Dodaj zawartość”, które znajduje się po prawej stronie, wpisz nazwę nowego produktu i kliknij „dodaj element”. Jeżeli dodajesz treść do nowo utworzonej kategorii, to przed dodaniem elementu, z listy rozwijanej „Typ” wybierz “katalog produktów”  Dodana treść pojawi się wtedy w wybranym wcześniej przez Ciebie folderze.
Teraz na przykładowym produkcie omówię karty oraz parametry produktu.
Jak możesz zauważyć, produkt:

  • jest przypisany do jednego producenta  
  • jest przypisany do jednej kategorii produktów
  • ma dodany rodzaj
  • posiada jedno, dodatkowe pole rozwijane
  • ma przypisaną konkretną wartość podatku VAT (w tym wypadku 0%)

Prezentowany moduł, pozwoli Ci wprowadzać produkty pojedynczo lub masowo, według przygotowanego wcześniej schematu. Domyślną kartę produktu możesz zdefiniować w ustawieniach. Dzięki temu ustalisz, jakie pola i parametry będą opisywać produkty, oraz czy będą posiadać one wartości liczbowe czy tekstowe, a także czy są to pola rozwijane. By tego dokonać, należy wejść w zakładkę Moduły i w polu “Katalog produktów” zdefiniować słownik dostępnych wartości danych pól. Ustawienia modułu przedstawię natomiast w dalszej części filmu. Teraz skoncentrujemy się na ustawieniach pojedynczych produktów.

Dane produktu

W pierwszej zakładce masz możliwość zarządzania polami opisującymi produkt. Na starcie domyślnie wprowadzone są 3 takie stałe, zdefiniowane pola, których możesz użyć. Są to pola: producent, kategoria i rodzaj. Obecnie możesz tu tylko dodać wartości tych pól. Dodanie tych pól z góry, ułatwia i przyspiesza ręczne wprowadzanie nowych produktów. Zamiast wpisywać nazwę producenta wystarczy, że wybierzesz go z listy rozwijanej. Tak samo wygląda to z polami: kategoria i rodzaj.

Pliki

Dzięki zakładce pliki możesz wysłać przykładowo zdjęcia lub innego typu załączniki do danego produktu. Najczęściej  ta opcja wykorzystywana jest do stworzenia galerii zdjęć i wskazania głównego zdjęcia produktu. Żeby wskazać spośród wielu zdjęć zdjęcie główne,  kliknij w ikonę wykrzyknika. W przypadku kiedy jest tylko jedno zdjęcie, domyślnie wczyta się ono na głównym miejscu galerii. W zakładce pliki możesz ładować nie tylko pliki graficzne, ale też pliki muzyczne, wideo bądź pliki tekstowe. Wgrane przez Ciebie materiały mogą być wykorzystywane jako pliki wyświetlane na karcie produktu lub pliki do pobrania, związane z tym produktem. Możesz w ten sposób stworzyć multimedialną kartę Twojego produktu.

Dodatkowe pola

W tym miejscu możesz zdefiniować niestandardowe pola dla jednego, wybranego produktu. Przydaje się to w momencie, gdy posiadasz wiele różnych kategorii produktów i w każdej z nich niewielką liczbę produktów. Ciężko jest wtedy znaleźć jeden wspólny mianownik dla wszystkich produktów. W związku z tym na karcie produktu możesz zdefiniować dodatkowe pola.

Podobne strony

W zakładce podobne strony możesz powiązać pomiędzy sobą elementy serwisu, to znaczy podlinkować inne produkty lub inną stronę w tym serwisie.

Opisy

W zakładce opisy, możesz przede wszystkim włączyć i uzupełnić opis krótki, opis długi, oraz jedno dodatkowe pole, które w tym serwisie nazywa się “kontakt”. Te trzy pola tekstowe, są od siebie niezależnie, co oznacza, że w zależności od Twoich potrzeb możesz wykorzystać tylko te pola, które akurat potrzebujesz.
Każde z pól możesz włączyć w ten sam sposób - zaznaczając checkbox nad edytorem danego opisu.
Pole “opis krótki” jest wykorzystywane zwykle na listach produktów (np. na liście produktów w kategorii lub w boksie z produktami na stronie głównej) i może pomieścić do ok. 150 znaków. Najczęściej jest to opis inny od opisu długiego.
Opis długi wykorzystywany jest na karcie produktu. Każde z tych pól posiada edytor tekstowy. W związku z tym, możesz wprowadzać do niego nie tylko tekst, ale także formatować go, wstawiać do niego obrazki, czy tabele.
W przypadku opisu krótkiego warto zaniechać tego formatowania. Tam zwykle potrzebne są krótkie, zwięzłe, niesformatowane teksty.

Moduł katalog (ustawienia)

Producenci

W tym miejscu, możesz dodawać producentów. By to zrobić, powinieneś podać nazwę, oraz wgrać logo producenta. Te dwie wartości mogą być wykorzystywane później na karcie produktu oraz do stworzenia listy produktów danego producenta. Chcąc dodać nowego producenta nadaj mu nazwę oraz wybierz z odpowiedniego folderu na serwerze logotyp tego producenta. W momencie kliknięcia ikony wyboru logo producenta otworzy się Tobie znany eksplorator- menadżer plików. Dobrze w takiej sytuacji stworzyć w repozytorium nowy, osobny folder z logotypami producentów.
W pokazywanym serwisie jest to po prostu folder producenci. Ułatwi to później znalezienie logotypów. Producentów na tej liście możesz kasować, zmieniać ich nazwę, zmieniać logotypy.
W polu adresu mogą być wykorzystywane zmienne - domain (ta zmienna sprawia że po przeniesieniu serwisu nie trzeba będzie zmieniać w bazie danych adresów. Oznacza to, że po podpięciu dodatkowej domeny, obrazki odwołują się w źródle strony do aktualnie wykorzystywanej domeny.

Ustawienia katalogu produktów

Z najważniejszych ustaleń grupy produktów, można wymienić na przykład wartość podatku VAT, czyli domyślną wartość podatku stosowaną przy wszystkich produktach.
Możesz tu też włączyć takie opcje jak używanie ceny netto - automatyczny przelicznik ceny.
Jeżeli użyjesz tej możliwości wpisując przy ręcznym dodawaniu jedną z cen: netto czy brutto, to ta druga przeliczy się automatycznie. Spośród pozostałych opcji warto wymienić także możliwość włączenia / wyłączenia obrazków produktów oraz włączenia poszczególnych kategorii.
Określisz tu też, 3 główne kategorie produktów. W tym wypadku są to Kategoria, Rodzaj i Edycje specjalne. Możesz także włączyć wykorzystanie tych pól, na karcie produktu w panelu administracyjnym. Te pola pokazują się administratorowi. Tak samo możesz włączać używanie producentów, waluty i pozostałych elementów. Jeżeli wyłączysz producenta, to na karcie produktu w CMSie nie będziesz widział tego pola.

Ustawienia wielkości obrazków

W tym miejscu możesz zdefiniować maksymalną rozdzielczość obrazów wykorzystywaną na poszczególnych miejscach w serwisie:

  • na liście produktów
  • na karcie produktów
  • w miniaturze
  • na karcie produktów w głównym zdjęciu
  • w miniaturze kategorii.

To właśnie tutaj ustawisz rozdzielczość - szerokość i wysokość maksymalną obrazów oraz zdefiniujesz czy zdjęcia mają być pomniejszone, czy przycinane.

Lista produktów

Pierwsza możliwość dostania się do edycji produktu w CMSie to nawigacja przez strukturę katalogów istniejącą na stronie, czyli znalezienie w strukturze katalogu, w którym umieszczony jest produkt.
Lista produktów jest natomiast dodatkowym sposobem na łatwy dostęp do produktów i ich edycji. Znajduje się ona w zakładce „Moduły / Katalog produktów”. W zakładce „lista produktów” masz dostęp do wykazu wszystkich produktów dostępnych w systemie.
Przejrzysty format umożliwi Ci łatwe odszukanie po nazwie lub po kategorii produktu. Widok listy pozwala zobaczyć zarówno miniaturę produktu, nazwę, datę dodania oraz cenę. Możesz tu też masowo zaznaczać produkty i wykonywać na nich różne akcje. Przykładowo, tak jak w strukturze, możesz edytować zawartość, zmienić nazwę czy adres podstrony.
Ikony po prawej stronie, są ikonami akcji. Umożliwiają one wykonanie dostępnych w systemie akcji na danym produkcie. Produkty możesz z tego miejsca włączać / wyłączać, a także kasować. Możesz to robić zarówno pojedynczo, jak i masowo.

Filtrowanie listy produktów

Lista produktów wyposażona jest w wyszukiwarkę, która posiada autouzupełnianie, aktywujące się już po dwóch znakach. Możesz w ten sposób wskazać konkretny produkt - klikając go w momencie, gdy pojawi się w autouzupełnianiu. Możesz też wyszukiwać produkt po słowie kluczowym. Pomoże to Tobie w momencie, gdy będziesz chciał ogłosić promocję na dany produkt, zmienić jego zdjęcie, czy szybko zdjąć go z serwisu.

Kategorie (produktów)

W zakładce kategorie definiujemy domyślne kategorie produktów, możesz je dodawać, usuwać, edytować, dodawać miniaturę czy okładkę. Są to te opcje, o których wspominałem w pierwszej połowie filmu.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe