Jak pisać teksty SEO

Podstawowe wytyczne do tworzenia treści SEO-friendly Poniżej prezentujemy wytyczne do tworzenia tekstów SEO (ang. Search Engine Optimization - optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) – tekstów, które nie muszą mieć dużej wartości użytkowej dla potencjalnego klienta odwiedzającego stronę, lecz służą budowaniu pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych. Wytyczne te powinny być także stosowane przy tworzeniu pozostałych artykułów, lecz tak, aby nie traciły one swoich walorów użytkowych.
2011-11-14 13:00
4 minuty czytania

Treść

Wytyczne powinny w pewnym zakresie być stosowane także przy zamieszczaniu pozostałych tekstów, lecz tak, aby nie zmniejszały ich wartości użytkowej (nie mogą wpływać negatywnie na styl, klarowność informacji). Celem tego typu tekstów jest wsparcie pozycjonowania. Pozycjonowanie odbywa się zawsze pod kątem pewnych, charakterystycznych dla danej strony fraz lub wyrażeń, czyli tzw. słów kluczowych (mogą to być pojedyncze słowa lub dłuższe sfromułowania). Dobrze napisane teksty SEO pomagają robotom Google przyporządkowywać odpowiednie słowa kluczowe do optymalizowanej witryny. Celem optymalizacji SEO jest zatem ułatwienie robotom namierzanie tych fraz, na których nam zależy (na które chcemy pojawiać się w wynikach wyszukiwania w Google). Ponizej przygotowane zalecenia zostały opracowane na przykładzie strony producenta okien.

Najważniejsze elementy SEO:

    • Używanie znacznika  (w CMS-ie jest to po prostu pogrubienie - przycisk "B" w edytorze tekstu) dla najważniejszych fraz.

    • Wstawianie nagłówków między akapitami (nagłówki powinny informować o czym jest akapit i zawierać jakieś słowo kluczowe)

    • Częste używanie słów kluczowych w tekście – w różnych odmianach (jednak dane słowo kluczowe nie powinno stanowić więcej niż 3-5% objętości tekstu).

    • Przykładowe słowa kluczowe dla strony producenta okien z Krakowa: 

sklep z oknami w Krakowie, w sklepie z oknami w Krakowie, sklepem z oknami w Krakowie

       etc.
    • Używanie pytań (najlepiej w tytułach lub nagłówkach), które mogłyby być zapytaniami z wyszukiwarki.

    • Na przykład: 

Gdzie kupić dobre okna w Krakowie? Jakie okna są energooszczędne?

    • Stosowanie atrybutu "alt" – przy wstawianiu grafiki należy dodać do niej opis zawierający odpowiednie słowo kluczowe. W CMS-ie sprowadza się to do wypełnienia pola "opis" przy wstawianiu grafiki.

    • Dedykowanie tekstów pod konkretne frazy – nie warto pisać tekstów, które będą poświęcone wszystkim słowom kluczowym (oczywiście w róznych formach gramatycznych).

    • Na przykład: Artykuł o oknach energooszczędnych; dobrze dobrane słowa kluczowe:

 okna energooszczędne, dom energooszczędny, ekologia, termoizolacja, okna pcv, okna pasywne, domy pasywne.

       Artykuł o roletach; słowa kluczowe:

 rolety RKS, rolety naokienne, rolety zewnętrzne, napędy do rolet. 

    Mniej skuteczne będzie pisanie tekstów o wszystkich produktach lub usługach.
  • Unikanie duplicate content, czyli tekstów, które pojawiły się gdzieś w sieci. Każdy tekst SEO powinien być unikatowy i zamieszczony tylko na jednej podstronie.

  • Linkowanie wewnętrzne – w tekstach wewnątrz serwisu warto linkować do innych podstron (ale nie poza serwis!). Jednocześnie należy odpowiednio dobierać "tekst kotwicy", czyli frazę wyświetlaną jako link.

      Przykładowo chcemy wstawić linka do podstrony o oknach PCV.Zły sposób:

 Chcesz się dowiedzieć więcej na temat okien PCV? Kliknij tutaj.

       Dobry sposób:

 Dowiedz się więcej na temat okien PCV.

       Lub:

 Więcej na ten temat w dziale okna PCV.

Oczywiście teksty SEO też powinny być pisane zgodnie z wymogami języka polskiego, muszą sprawiać wrażenie normalnych tekstów użytkowych – skierowanych do człowieka, a nie maszyny.

Wytyczne do tworzenia meta tagów

Meta tagi to specjalne znaczniki, takie jak: title, description, keywords (w CMS-ie widoczne jako tytuł strony, opis, słowa kluczowe). Poniżej znajduje się opis poszczególnych meta tagów.

TITLE

 

 

 

Na powyższym rysunku czerwoną ramką zaznaczona jest treść znacznika title. Ma on duże znaczenie dla robota Google, ale również istotny jest dla użytkownika. Pierwszy aspekt ma wpływ na to, czy strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Drugi – na to, czy użytkownik kliknie w dany wynik. Zatem znacznik title powinien mieć zarówno wartość SEO (zawierać słowo kluczowe) jak i dużą wartość informacyjną – mówić użytkownikowi, co to za strona. Oczywiście tytuł strony nie może być za długi (wyświetla się do 75 znaków). Żeby zawrzeć więcej informacji należy skorzystać ze znacznika description, czyli opis.

DESCRIPTION

 

 

Na powyższym screenshocie zaznaczona została czerwoną ramką treść znacznika description. Zawartość tego tagu nie ma dużego wpływu na pozycjonowanie, lecz ma duży wpływ na kliknięcia. Tworząc opis danej podstrony należy się zatem skupić na potrzebach użytkownika. Tutaj powinny znaleźć się informacje, które ciężko umieścić w tytule. Należy pamiętać, że opis nie może być za długi. Wyświetlana przez wyszukiwarkę treść to maksymalnie 150 znaków.

Opis warto konstruować według (mniej więcej) schematu: Nazwa firmy + krótki opis działalności + persfazyjne CTA (ang. Call To Action – element zachęcający do działania). Na przykład:

  • dla strony głównej: Firma XYZ – produkcja energooszczędnych okien pcv. Sprawdź, jak zastosowanie naszych okien Ci się opłaci. Zapraszamy! (115 znaków)

  • dla podstrony "punkty sprzedaży": Firma XYZ – produkcja energooszczędnch okien pcv – Punkty sprzedaży. Dowiedz się, gdzie znaleźć nasze okna. Znajdź punkt sprzedaży blisko Twojego domu. (149 znaków)

KEYWORDS

Znacznik ten powinien po prostu zawierać słowa kluczowe charakterystyczne dla danej podstrony. Każda strona powinna mieć nieco inne słowa kluczowe – wypełnianie wszystkich podstron identycznym zestawem fraz jest błędne i nieskuteczne. Może wręcz przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. 

PODSUMOWANIE

Należy zapamiętać przede wszystkim, że w SEO najważniejsze jest przekazanie informacji (robotom wyszukiwarek w zrozumiały dla nich sposób) oraz unikalność treści. Te informacje przekazywane są głównie za pomocą słów kluczowych, które powinno się zamieszczać w unikalnych artykułach oraz meta tagach podstron.
Teksty zamieszczane na stronie nie mogą się powtarzać (na przykład na wielu podstronach). Stworzonych na stronie tekstów nie należy również udostępniać do publikacji w innych miejscach w sieci. Należy także unikać linkowania "na zewnątrz". Wszystkie podstrony powinny mieć wypełnione znaczniki description (dedykowane, unikalne i użyteczne dla użytkownika). W serwisie nie może być pustych stron – każda podstrona powinna mieć jakąś treść. Nawet jeśli dana strona służy do nawigacji i posiada tylko listę linków, to powinien się znaleźć na niej także wstęp/komentarz (na przykład: Kliknij w któryś z poniższych odnośników, aby zapoznać się ze szczegółami naszej oferty dotyczącej okien i rolet itp.).

Mamy nadzieję, że powyżej przedstawione rady okażą się dla Państwa przydatne i pozwolą tworzyć skuteczne i wartościowe teksty SEO. W razie wątpliwości lub pytań prosimy o kontakt. Jeśli są Państwo zainteresowani dalszym poszerzaniem swojej wiedzy w zakresie SEO i marketingu internetowego (oraz innych dziedzin związanych z siecią i stronami internetowymi) zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą szkoleniową.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe