ICEberg CMS - tutorial

2016-11-10 00:00
7 minut czytania

Logowanie do systemu ICEberg CMS

Aby zalogować się do panelu administracyjnego strony wprowadź własny login oraz hasło. Aby to uczynić wejdź na adres www. nazwa strony ukośnik admin.

Nazwę użytkownika oraz hasło może stworzyć dla każdego pracownika administrator strony w specjalnie przygotowanym do tego panelu. Domyślnie, na starcie wraz z wdrożeniem systemu otrzymujesz jeden login i jedno hasło stworzone przez osobę instalującą.

W panelu logowania poza polami do wypełnienia możesz także skorzystać z funkcji resetowania hasła.

Reset hasła użytkownika

Aby wygenerować samodzielnie nowe hasło logowania do systemu Ice Berg CMS na skutek zapomnienia należy kliknąć TEN przycisk. Resetowanie hasła przebiega dwustopniowo - system automatycznie poprosi Cię o podanie swojego loginu, a następnie na podanego przy rejestrowaniu użytkownika maila wyśle link do zresetowania hasła. Link należy otworzyć, a następnie wprowadzić nowe hasło oraz zatwierdzić zmiany.

Widgety startowe na tablicy

W panelu startowym - może się tak zdarzyć, że po zalogowaniu do systemu nie zobaczysz aktywnych widżetów czyli boksów ze skrótami do modułów.

Po instalacji systemu domyślnie panel startowy jest pusty, a każdy z użytkowników Ice Berg CMS może go skonfigurować wedle własnych upodobań wchodząc w swój profil i zakładkę widżety startowe, gdzie do Twojego wyboru pozostanie szereg funkcjonalności odpowiadających poszczególnym modułom.

Wrócę na moment do panelu głównego. W widżecie o nazwie start możesz sprawdzić wersję naszego CMSa, techniczne parametry bazy danych, dane dotyczące serwera czy adresu IP.

Widżet Artykuły

Widżet Artykuły z kolei pozwala Ci na zrobienie dwóch rzeczy - jest listą najnowszych artykułów w serwisie wraz z datą i autorem, a także pozwala szybko przejść do edycji danej treści. Dodatkowo przycisk "dodaj artykuł" umożliwia Ci szybkie dodanie artykułu wraz z przypisaniem go do określonej kategorii. To najszybszy sposób na stworzenie nowego artykułu - dwa kliknięcia, nadanie nazwy i edytujesz nowy artykuł.

Widżet newsletter

Widżet newsletter da Ci podgląd ostatnich adresów mailowych zapisanych do bazy subskrybentów oraz poinformuje o liczbie subskrybentów.

Mały komputer w tej części to wizualizacja strony głównej, która pokazuje jak wygląda Twoja strona główna.

Widżet Instant Articles to mały boks, który służy do aktualizacji listy artykułów zgłoszonych do Facebooka jako Artykuły ekspresowe.

Widżet lista redaktorów

Lista redaktorów pokazuje ostatnią aktywność osób z dostępem do systemu oraz ich daty logowania. Obejmuje 5 ostatnich pozycji.

Widżety mają charakter informacyjny i pozwalają na łatwe i szybkie wykonanie najczęstszych akcji w systemie - między innymi takie jak dodanie nowego artykułu czy redaktora.

System Ice Berg CMS jest narzędziem intuicyjnym, prostym i przyjemnym do pracy. Poznanie jego funkcji nie będzie dla Ciebie problemem. W razie potrzeby zawsze możesz skorzystać z innych przygotowanych przez nas filmów instruktażowych, lub skontaktować się z nami, aby uzyskać fachową pomoc.

Opcje - Redaktorzy

Aby wejść do sekcji Opcje - redaktorzy możesz skorzystać także ze skrótu znajdującego się w panelu głównym, zaraz po zalogowaniu.

W tej zakładce znajdziesz listę wszystkich redaktorów dodanych do serwisu - wraz z ich loginem oraz danym - imieniem i nazwiskiem jeśli je wypełnili w profilu. Dobrą praktyką jest dodawanie tych danych ze względu na łatwiejszą identyfikację poszczególnych osób, a także na możliwość określenia autorstwa w publikowanych treściach. Wśród danych redaktora są między innymi takie informacje jak linki do jego profili w serwisach społecznościowych, adres strony www, opis, avatar czyli zdjęcie użytkownika. Dzięki tym danym profil autora będzie wyglądał bardziej profesjonalnie.

Dodawanie nowego redaktora

Aby stworzyć nowego redaktora w systemie uzupełnij pola obowiązkowe - podaj jego login, hasło, adres email i zatwierdź przyciskiem “dodaj”. Poza polami wymaganymi możesz dodać też kilka informacji opcjonalnych, które jednak warto wypełnić: imię i nazwisko redaktora.

Jest to czynność jednorazowa i możliwa jedynie na początku tworzenia użytkownika serwisu. Po dodaniu użytkownika edycja danych osobowych będzie możliwa jedynie w jego własnym zakresie. Rola administratora ograniczać się będzie do możliwości resetu hasła.

Uprawnienia nowego redaktora

W następnej kolejności nowo stworzonemu redaktorowi możesz przypisać uprawnienia w systemie - możesz stworzyć je indywidualnie bądź przypisać redaktora do grupy, która będzie określała wspólny dla wielu osób poziom uprawnień. Aby stworzyć uprawnienia indywidualne kliknij w użytkownika i z listy pól zaznaczanych wybierz uprawnienia które chcesz mu nadać. Możesz zaznaczać każdą z opcji pojedynczo lub wybrać automatycznie wszystkie z danej grupy. U dołu listy masz także możliwość przypisać redaktorowi uprawnienia do edycji poszczególnych modułów, a także uprawnienia do tworzenia nowych kategorii.

Grupy uprawnień użytkowników

Grupy uprawnień użytkowników pozwalają na stworzenie profili uprawnień dla grup użytkowników np. redaktorzy, admini - jest to spore ułatwienia w przypadku stron, których redakcją zajmuje się wiele osób. Nadawanie uprawnień przebiega w tym przypadku o wiele szybciej i prościej dzięki wcześniej zdefiniowanym profilom. Aby stworzyć nową grupę użytkowników wpisz jej nazwę w oknie pod tabelą ze wszystkimi dotychczasowymi użytkownikami, a następnie podobnie jak w przypadku zaznaczania poszczególnych opcji dla indywidualnego użytkownika zaznać je dla grupy. Gotowe! Twoja grupa jest już aktywna i pojawia się w rozwijanym menu.

Dobrą praktyką w serwisach wyróżniających administratorów jak i redaktorów jest oddzielenie grubą kreską uprawnień użytkowników. Wymagana jest w tym celu prawidłowa konfiguracja uprawnień.

Kasowanie użytkownika i odbieranie mu uprawnień

Aby skasować użytkownika z systemu naciśnij krzyżyk. Takie działanie nie jest jednak zalecane zwłaszcza jeśli dany użytkownik stworzył w serwisie treści, które opatrzone są jego imieniem i nazwiskiem. Lepszym w tym przypadku wyjściem jest odebranie użytkownikowi wszelkich uprawnień - w takim przypadku redaktor może zalogować się do systemu, jednak profil jego przywilejów jest zerowy, w związku z czym nie może on wykonać w systemie żadnego działania. Jeżeli nie chcesz, żeby mógł się nawet zalogować - poza zmianą uprawnień zmień też jego hasło.

Opcje serwisu

Zakładka opcje odpowiada za ustawienia globalne serwisu. Jej konfiguracja jest potrzebna na samym początku tworzenia strony. Większość z tych ustawień jest zwykle wypełniana w momencie instalacji systemu. Warto jednak mieć nad nimi kontrolę i wiedzieć jak wpływają na przykład na widoczność strony w wyszukiwarce Google.

Tytuł strony

Tytuł strony to nazwa serwisu, jest tym co wyświetla się w wyszukiwarce za tytułem każdej podstrony, a w przypadku strony głównej pokazuje się jako jej nagłówek w wynikach wyszukiwania. Warto aby nazwa serwisu była krótka i zwięzła oraz określała z góry tematykę i branżę serwisu.

Opis serwisu

Opis, czyli description mówi o tym, co znajduje się na danej stronie, jest zachętą dla przeglądających wyszukiwarkę do wejścia na nasz serwis. Jest to całego serwisu, a nie poszczególnych podstron. Opisy podstron możesz edytować w ustawieniach SEO każdej z nich.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe marginalnie wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce. Warto jednak określić 2-5 keywordów, które definiują naszą stronę.

Stopka

Stopka to miejsce na dole strony internetowej, w którym umieszcza się dodatkowe informacje - takie jak rok produkcji strony, nazwę firmy, linki do regulaminu i polityki prywatności. Czasem w rozbudowanych serwisach stopka ma kilka kolumn i zawiera pogrupowane w nich linki do najważniejszych podstron serwisu. W przypadku naszej strony jest ona tabelką podzieloną na 4 kolumny w jednym polu tekstowym. W najnowszej wersji systemu dodaliśmy w tym miejscu po prostu 3 lub 4 pola - każde odpowiedzialne za jedną z kolumn stopki, tak aby jeszcze bardziej ułatwić jej edycję.

 

Kod Google Analytics

Wklejenie kodu Google Analitics - to miejsce w którym powinienieś wkleić kod - tak zwany UA, służący do standardowej implementacji statystyk. To łatwy i szybki sposób włączenia statystyk na Twojej stronie. Jeżeli jednak potrzebujesz bardziej zaawansowanej integracji - na przykład korzystasz z Tag Managera - nie wystarczy do tego to proste pole. O integracji Google Tag manager możesz jednak przeczytać w naszym serwisie Marketing101 w jednym z artykułów Michała.

 

Indeksowanie serwisu

Pamiętaj, aby po publikacji serwisu włączyć też jego indeksowanie,w przeciwnym razie strony nie będą indeksowane, a to oznacza, że nie będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.

Automatyczna publikacja

Automatycznie opublikuj treść  to opcja, która sprawia, że wprowadzony tekst będzie widoczny na stronie zaraz po edycji.

Każdą zmianę dokonaną w systemie zapisuj przyciskiem “zapisz zmianę”. Pamiętaj, że każda edytowalna sekcja ma przypisany osoby przycisk zapisywania. Zwróć szczególną uwagę na to, gdzie umiejscowiony jest przycisk zachowujące wprowadzony przez nas zmiany. Przykładowo - przycisk do tej sekcji znajduje się w TYM miejscu.

Licencja

Przechodząc do klucza licencji - jest to ciąg cyfr i literdzięki, któremu system działa. Wprowadzony zostaje przy instalacji przez konfiguratora systemu.

Tryb roboczy

Tryb roboczy to szybki sposób na włącznie i wyłączenie całego serwisu. Jeśli zajdzie potrzeba natychmiastowego wyłączenia Twojej strony ze względu na jakąś kryzysową sytuację możesz dokonać tego właśnie dzięki temu przyciskowi.

Ustawienia systemowe

SMTP - to zakładka służąca do konfiguracji zagadnień technicznych, a konkretnie ustawień konta pocztowego umożliwiającego wysyłkę maili systemowych. Ustawienia konfiguruje na początku osoba instalująca stronę. Nie ma więc potrzeby przydzielania dostępu do niej redaktorom i reszcie użytkowników. Zmiana prawidłowo skonfigurowanego SMTP nie jest zalecana.

 

Pliki

PLIKI to zakładka posiadająca podobną funkcjonalność jak menedżer plików, choć nieco bardziej okrojoną. To miejsce zawiera wszystkie katalogi plików w strukturze serwisu - nie tylko folder uploads. Pozwala to między innymi osobom znającym język HTML na szybki dostęp do plików szablonu strony odpowiedzialnych za wygląd serwisu. Zakładka służy najczęściej do edycji kodu html bez dostępu do FTP.

 

Logi

LOGI - odnotowują kto, co i kiedy zrobił w systemie. Rejestruje wszystkie działania użytkowników. Dzięki temu możesz wyfiltrować konkretne osoby, zakres czasowy czy nazwę akcji.

 

Klucze

KLUCZE - to zakładka z listą kluczy wymaganych przez aplikacje i zewnętrznie wykorzystywane na stronie systemy np. ReCaptcha (rekapcza) której użycie jest możliwe dopiero po  rejestracji na zewnętrznej stronie stronie oraz uzyskaniu klucza - licencji. Administrator instalujący system na samym początku wprowadza potrzebne klucze nie ma więc zwykle potrzeby modyfikacji tej zakładki samodzielnie

 

Cache

CAcHe czyli pamięć podręczna. Cache to miejsce w bazie danych gdzie przechowywane są niektóre informacje po to, żeby dostęp do nich był szybszy. Funkcja ta ma na celu zmniejszenie obciążenia serwera - zastąpienie generowania części danych w sposób dynamiczny.

Maile

MAILE - tu znajdziesz szablony maili wysyłanych automatycznie z systemu dotyczących np potwierdzenia subskrybcji na newsletter. Edycja tych wiadomości ma sens jeśli chcesz skierować wiadomość dedykowaną konkretnej osobie. Możesz w sporym zakresie zmodyfikować jej treść i tytuł oraz kilka dodatkowych parametrów. W tytule i treści wiadomości możesz użyć kilku zmiennych - takich jak na przykład imię subskrybenta. W ten sposób możesz się do niego lub do niej zwrócić bezpośrednio po imieniu. Personalizacja zwiększa skuteczność e-mail marketingu. Zgodzisz się chyba, że bardziej zwróci Twoją uwagę tytuł mailingu: “Cześć Maciek, dziękuję za rejestrację” niż “Potwierdzenie rejestracji”. Stosuj ją jednak z wyczuciem, ponieważ część użytkowników jest uczulona na tego typu działania, bo nieumiejętnie stosowane wyglądają one sztucznie i odnoszą skutek odwrotny do oczekiwanego.

 

Przekierowania

PRZEKIEROWANIE - to funkcja która polega na przeniesieniu użytkownika na inny adres. Możesz tu stworzyć przekierowanie ręczne, w których podasz stronę z której przekierowujesz na adres nowej. W tym przypadku nie zmieni się nazwa całej strony, a jedynie końcówka po sleshu. Inną możliwością jest skorzystanie z tzw. przekierowania systemowego - czyli  automatycznego przenoszenia na inny adres w przypadku zmiany całej nazwy strony.

Przekierowanie te są przyjazne dla SEO czyli informują wyszukiwarkę Google o przeniesieniu  Twoich treści.

Błąd 404

Aby zdefiniować stronę błędu 404 wybierz tło o odpowiednich parametrach, dodaj logotyp swojej marki - najlepiej w rozszerzeniu .png. Następnie w polu tekstowym dodaj tekst, który pojawi się podczas wpisywania przez użytkownika złego adresu, a także podaj linki do stron na którą chcesz przekierować użytkownika. Jeśli chcesz sprawdzić jak wygląda Twoja strona błędu wpisz po sleszu dowolną frazę która nie istnieje na Twojej stronie - jakikolwiek nieistniejący w serwisie adres podstrony.

 


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe