ICEberg CMS 5 jako Pledge Manager — możliwości i funkcjonalności + instrukcja na podstawie szkolenia

Zastanawiasz się, jak skutecznie zarządzać projektem crowdfundingowym? ICEberg CMS 5 jako Pledge Manager oferuje szereg funkcjonalności, które to umożliwiają! Poznaj jego możliwości oraz szczegółową instrukcję przygotowaną przez ekspertów Krakweb. Przeczytaj teraz!

Unsplash / Diego PH

2025-06-06 12:21
8 minut czytania

Spis treści

ICEberg CMS 5 w roli Pledge Managera (PM) wykorzystywanego np. po kampanii Kickstarter służy m.in. do:

  • obsługi użytkowników wspierających kampanię
  • zbierania i zarządzania adresami do wysyłki nagród
  • obsługi dodatkowych zakupów (tzw. add-ons)
  • zarządzania newsletterami i komunikacją z użytkownikami
  • kontrolowania zgód marketingowych i prawnych
  • zarządzania zamówieniami i fakturami
  • obsługi własnych płatności ratalnych

Dalszą część artykułu przeczytasz poniżej - pod formularzem.

Umów się na darmową konsultację

Kluczowe funkcje w ICEberg CMS 5 jako Pledge Manager:

Import użytkowników z kampanii (np. Kickstarter)

  • Dane subskrybentów/import zamówień z Kickstartera można załadować do CMS-a.
  • Podczas importu można od razu przypisać ich do grupy subskrybentów newslettera.

Ważne: przy imporcie mail musi być unikalny i poprawny, bo jest loginem do systemu.


Moduł Newslettera

  • Umożliwia tworzenie grup subskrybentów (np. „Backerzy z Kickstartera”).
  • Możliwość importu maili z zewnętrznego źródła lub przypisania użytkowników po imporcie zamówień.
  • Każda grupa może mieć własne treści zgód marketingowych.
  • Zgody można:

    • dodawać i edytować w dowolnym momencie
    • zmieniać treść, co wymaga ponownej akceptacji przez użytkownika przy kolejnym logowaniu.
  • W każdej chwili można sprawdzić, kto jakie zgody zaakceptował i kiedy.

Wymuszanie uzupełnienia adresu po pierwszym logowaniu

  • Po pierwszym logowaniu (ustawieniu hasła przez użytkownika) — system przekierowuje do formularza adresowego.
  • Bez wypełnienia adresu użytkownik nie może:

    • zarządzać zamówieniem
    • usuwać/addować add-ons
    • mieć wystawionej faktury.

Obsługa maili i komunikacji

  • Pierwszy mail informacyjny można wysłać z poziomu newslettera do całej grupy.
  • Następne wiadomości wymagają już osobnej zgody w systemie Pledge Managera.
  • Obsługuje sytuacje problematyczne z mailami typu Apple Private Relay:

    • możliwość podmiany maila użytkownika w panelu admina
    • umożliwienie przypomnienia hasła na nowy, prawidłowy mail.

Obsługa zgód marketingowych i regulaminów

  • Treści zgód można edytować w module Newsletter / Opcje.
  • Przy imporcie nie można automatycznie zaznaczać zgód użytkownikom — muszą je zaakceptować przy logowaniu.
  • W przypadku zmiany treści zgody — użytkownik przy kolejnym logowaniu musi ją ponownie zaakceptować.

Obsługa zamówień i adresów (billing & shipping)

  • System pozwala wprowadzać adres wysyłki i adres do faktury.
  • Użytkownik nie może pominąć wpisania maila — jest on niezbędny do logowania.
  • Dane adresowe są wymagane dla:

    • obsługi zamówień
    • wystawienia faktur
    • wysyłki produktów

Tworzenie podstrony kampanii

  • Podstrona kampanii powiązana jest z wpisem w module kampanii i autorem.
  • Na stronie można konfigurować:

    • tytuł, opis, media (galerie, slider, filmy),
    • stretch goale (w formie sekcji),
    • dodatkowe sekcje tekstowe lub graficzne.

Zarządzanie sekcjami treści

  • Automatyczne sekcje mają możliwość edycji nazwy.
  • Dodatkowe sekcje tworzy się przyciskiem „dodaj sekcję”.
  • W edycji dodatkowej sekcji jest dostępny edytor tekstu z opcją wstawiania:

    • tekstów,
    • obrazków,
    • widgetów (np. galeria zdjęć z projektu).

Jak wstawić galerię:
W edytorze wybierasz przycisk „Wstaw widget”, na końcu listy wybierasz „galeria zdjęć”, a następnie gotowe galerie lub własną.


Zmiana rozmiaru obrazków

  • Domyślnie obrazki w galerii rozciągają się na pełną szerokość wiersza.
  • Możesz:

    • zmienić ilość miniaturek w wierszu,
    • nadać maksymalną szerokość (max-width) dla obrazka poprzez wpisanie stylu CSS bezpośrednio w edytorze, np.:
  • Obrazki można też środkować np. przez dodanie klasy CSS lub wrappera z wyśrodkowaniem.

Dodawanie stretch goali

  • Stretch goale to sekcje dodawane ręcznie lub w formie wbudowanych widżetów.
  • Można je włączyć/wyłączyć i edytować zawartość.

Dodawanie i zarządzanie widgetami

  • Widgety, np.:

    • galeria zdjęć,
    • slider (przewijane obrazki),
    • film z YouTube lub Vimeo,
    • Project Info.

Wstawianie: przez przycisk „Wstaw widget” w edytorze sekcji.


Konfiguracja układu strony i responsywności

  • Możliwość ustalenia szerokości kolumn i breakpointów.
  • Na przykład:

    • zmiana szerokości kolumny tekstowej,
    • dostosowanie układu dla mobilnych rozdzielczości.

Kolekcje i tagi

  • System obsługuje kolekcje (gatunki) oraz tagi.
  • Kolekcje definiujesz w zakładce „Kolekcje”, przypisując do nich kolor i ikonkę.
  • Tagi zarządzasz w „Taksonomie”.
  • Treści można potem grupować według kolekcji lub tagów.

Dostępność (WCAG)

  • CMS ma wbudowane widgety poprawiające dostępność:

    • możliwość wyłączenia obrazków,
    • zwiększenia czytelności tekstów.
  • Warto pamiętać, że przy wyłączonych obrazkach opisy na grafikach znikają — dlatego rekomendowane jest umieszczanie najważniejszych informacji również w formie tekstowej.

Strefy dostawy (Shipping Zones)

  • Strefy dostaw w ICEberg CMS 5 to zgrupowania krajów, wykorzystywane przy definiowaniu kosztów dostawy w kampanii.
  • Na chwilę obecną są one potrzebne głównie do przypisania kosztów wysyłki, ale pojawiła się sugestia rozbudowy o możliwość filtrowania zamówień wg stref (np. dla eksportów do partnerów logistycznych).
  • Na ten moment strefy dostaw = strefy kosztów dostawy.
  • Możesz:

    • Przypisać kraje do strefy dostawy.
    • Ustawić koszty dostawy dla danej strefy.
    • Później wykorzystać te strefy do eksportu danych dla logistyki (po ewentualnym rozbudowaniu systemu).

Grupy użytkowników (User Groups)

  • Umożliwiają przypisywanie zamówień do konkretnych grup czasowych, np. Early Bird.
  • W grupie ustawiasz:

    • Daty i godziny aktywności – od kiedy do kiedy zamówienia mają być przypisane do grupy.
  • Dzięki temu możesz:

    • Nadawać specjalne ceny dla produktów dla użytkowników z danej grupy.
    • Ułatwić segmentację zamówień (np. Early Bird, Late Pledge).

Cele dodatkowe (Stretch Goals)

  • System posiada moduł Stretch Goals z możliwością dodania celów kampanii.
  • Wyjściowo:

    • Są one zapisane w systemie i wyliczane, ale nie są jeszcze aktywnie prezentowane na stronie kampanii.
    • Możesz wprowadzać ich liczbę, próg i status ręcznie.
  • Planowana jest możliwość podpięcia ich pod system kampanii w przyszłości.

Dodatki i nagrody (Add-ons i Rewards)

  • Dodatki (Add-ons): proste produkty powiązane z produktem z katalogu.
  • Nagrody (Rewards): zgrupowane produkty (mogą składać się z jednego lub kilku elementów).

    Dodawanie / Edycja:

    • W module kampanii przypisujesz produkty z katalogu.
    • Możesz edytować:

      • Cenę kampanijną (różną od sklepowej).
      • Opis krótki – widoczny na kafelku (czysty tekst, bez formatowania).
      • Opis długi i dodatkowy opis – widoczne na stronie szczegółów (z edytorem treści).
      • Kategorie – produkt musi być przypisany do odpowiedniej kategorii, by pojawił się na liście wyboru w kampanii.
      • Atrybuty — aktualnie nieużywane w kampanii.
      • Tagi, kolekcje, etykiety — do standardowej organizacji katalogu.
      • Stan magazynowy — niewykorzystywany w kampanii, ważny dopiero w sklepie.
      • Identyfikatory zewnętrzne, EAN-y — nie wykorzystywane w kampanii, opcjonalne.

Import i eksport danych

  • Możliwość eksportu danych z kampanii dla partnerów logistycznych.
  • Zakładka Logistyka służąca do łatwego eksportu zamówień wg stref lub grup.
  • Przy imporcie zamówień możesz przypisywać je do grup na podstawie czasu złożenia zamówienia.

Ceny i stany magazynowe

  • Ceny w kampanii są niezależne od cen w katalogu sklepu — możesz je nadpisywać.
  • Stan magazynowy produktów nie ma znaczenia w kampanii crowdfundingowej (zero w magazynie nie blokuje sprzedaży).
  • W sklepie po kampanii obowiązują standardowe ceny i stany.

Zarządzanie nagrodami i addonami

  • Produkty (nagrody i dodatki) mogą mieć ustawione:

    • Cenę dla kampanii crowdfundingowej
    • Cenę końcową w PLN (po kampanii)
    • Daty dostępności – system wyświetli je tylko w określonych przedziałach czasowych (np. od 15 lutego).
    • Widoczność na stronie – niezależnie od dostępności (np. produkt widoczny tylko jako część zestawu).
  • Możliwość przypisania addonów do konkretnych nagród, z przypisaną falą wysyłki i kosztami dostawy.

Zaawansowane zarządzanie dostępnością produktów

  • Produkty mogą być:

    • Dostępne w określonym czasie (np. limitowane edycje)
    • Ukryte na stronie, ale technicznie aktywne (np. addon tylko w zestawie)
    • Zaplanowane do automatycznego pojawienia się w przyszłości

Obsługa użytkowników frontendowych (Bakerów)

  • Możliwość rejestracji i logowania użytkowników
  • Tworzenie kont przez administratorów z przypisaniem hasła
  • Rejestracja może być włączona lub wyłączona (np. na czas testów)
  • Użytkownicy mogą dodawać nagrody i dodatki do koszyka, edytować zamówienia i realizować płatności

Obsługa koszyka, płatności i podsumowań

  • Możliwość dodawania/usuwania nagród i addonów
  • Dynamiczne podsumowanie zamówienia (stałe po prawej stronie ekranu)
  • Kolorowe oznaczenia (np. czerwony nagłówek, gdy są nieopłacone zamówienia)
  • Przycisk do płatności dostępny z podsumowania

Import danych z kampanii crowdfundingowej

  • Import:

    • Kont użytkowników
    • Ich zamówień
    • Przypisanych nagród i addonów
  • Import wymaga wcześniej poprawnie skonfigurowanych:

    • Cen
    • Podatków
    • Kosztów wysyłki
    • Zgód i danych adresowych

Jak zrobić konkretne rzeczy w ICEberg CMS 5 (wg szkolenia)

Utworzenie grupy subskrybentów:

  1. Wejdź w Newsletter → Grupy subskrybentów.
  2. Kliknij Dodaj grupę.
  3. Nazwij grupę (np. „Kickstarter Backers”).
  4. Zapisz.

Import użytkowników do grupy:

  1. Wejdź w Newsletter → Import.
  2. Wybierz plik z mailami lub zamówieniami.
  3. Wybierz grupę docelową.
  4. Zaznacz opcję, czy mają trafić do tej grupy automatycznie.
  5. Zatwierdź.

Ustawienie i edycja zgód:

  1. Wejdź w Newsletter → Opcje.
  2. Przejdź do sekcji Zgody.
  3. Dodaj nową zgodę (np. na przetwarzanie danych, zgodę marketingową).
  4. Zapisz.
  5. Przy zmianie treści — użytkownicy muszą zaakceptować ją ponownie przy następnym logowaniu.

Wysłanie pierwszego maila do grupy:

  1. Wejdź w Newsletter → Wiadomości.
  2. Kliknij Nowa wiadomość.
  3. Wybierz grupę (np. „Kickstarter Backers”).
  4. Wpisz temat i treść.
  5. Wyślij.

Wymuszenie uzupełnienia adresów:

  • W CMS-ie ustaw regułę, aby po pierwszym logowaniu użytkownik był przekierowany do formularza z adresami:

    • Użytkownik → Edycja profilu → Adresy
    • Jeśli brak danych — system nie pozwala na dalsze działania w Pledge Managerze.

Podmiana maila użytkownika:

  1. Wejdź w Użytkownicy.
  2. Wyszukaj użytkownika po imieniu, nazwisku lub mailu.
  3. Edytuj konto.
  4. Podmień adres e-mail.
  5. Zapisz zmiany.
  6. Użytkownik może odzyskać hasło na nowego maila.

Dodatkowe kwestie:

  • Problemy z Apple Private Relay — monitorować takich użytkowników i mieć możliwość zmiany ich maila na kontaktowy.
  • Zakup na firmę — w Pledge Managerze ICEberg CMS 5 dostępne będą osobno billing address i shipping address.
  • Lista nieaktywnych kont — można generować raport maili, które nie potwierdziły konta lub nie uzupełniły danych.

Przykładowy workflow przygotowania kampanii w ICEberg CMS 5:

  1. Dodajesz nową kampanię w module kampanii.
  2. Tworzysz powiązaną podstronę kampanii.
  3. Dodajesz lub edytujesz sekcje:

    • opis,
    • stretch goale,
    • galeria (widget),
    • slider lub film.
  4. Wstawiasz widgety przez przycisk „Wstaw widget” w edytorze.
  5. Konfigurujesz szerokość obrazków przez max-width lub ilość w wierszu.
  6. Dodajesz kolekcje w zakładce Kolekcje i przypisujesz je kampanii.
  7. Opcjonalnie tworzysz tagi w Taksonomii i przypinasz do treści.
  8. Dostosowujesz układ i responsywność ustawiając breakpointy dla mobilnych i desktopowych rozdzielczości.
  9. Testujesz stronę z włączonym widgetem WCAG i poprawiasz treści pod kątem dostępności.
Co chcesz zrobić Gdzie / Jak
Ustawić strefy dostawy W module Strefy dostaw przypisz kraje do danej strefy. Strefy są używane przy kosztach dostawy.
Dodać lub zmienić grupę użytkowników (np. Early Bird) W module Grupy użytkowników ustaw datę i godzinę obowiązywania grupy.
Dodać Stretch Goal W module Cele dodatkowe wpisz nazwę celu, próg i status (opcjonalnie licznik z kampanii).
Dodać dodatek lub nagrodę Przejdź do kampanii → Dodatki lub Nagrody → Dodaj nowy → Wybierz produkt z katalogu.
Edytować opis produktu W katalogu produktów edytuj opis krótki (tekstowy), opis długi i opis dodatkowy (w edytorze).
Nadpisać cenę produktu w kampanii W module kampanii przy dodatku lub nagrodzie wpisz cenę kampanijną.
Przypisać produkt do kategorii kampanii W katalogu produktów wybierz odpowiednią kategorię kampanii.
Przygotować eksport zamówień do logistyki

Na ten moment ręcznie z eksportu zamówień + grupy + strefy. Planowana zakładka Logistyka

Dodanie nowego produktu (nagrody lub addona)

  1. Wejdź w panel administracyjny → zakładka z produktami.
  2. Ustaw:

    • Nazwę, opis
    • Cenę kampanii oraz cenę końcową (PLN)
    • Dostępność (Dostępne od / Dostępne do)
    • Widoczność na stronie (checkbox)
  3. (Opcjonalnie) Przypisz addon do konkretnej nagrody lub zestawu.

Konfiguracja addonów i fal wysyłki

  1. Przejdź do edycji danego addona.
  2. Ustaw:

    • Fala wysyłki (np. fala 1, fala 2)
    • Koszt dostawy
  3. Nie trzeba ustawiać tych danych w nagrodach – są dziedziczone z addonów.

Zarządzanie użytkownikami (Bakerami)

Opcja 1 – automatyczna rejestracja (frontend):

  • Użytkownicy tworzą konto na stronie rejestracji (np. adres-strony/reg).
  • Podają e-mail, imię, nazwisko, hasło.

Opcja 2 – ręczne dodanie przez administratora:

  • Przejdź do „Użytkownicy” → „Dodaj użytkownika”.
  • Wpisz dane użytkownika.
  • Kliknij na jego konto i ustaw mu hasło.

Testowanie koszyka i płatności

  • Po stronie frontend:

    • Dodaj produkty do koszyka
    • Usuń je
    • Sprawdź podsumowanie zamówienia z prawej strony
    • Przetestuj działanie przycisku płatności

Przygotowanie importu danych z kampanii

  1. Zweryfikuj:

    • Ceny produktów
    • Podatki
    • Koszty dostawy
    • Zgody i dane adresowe użytkowników
  2. Po potwierdzeniu poprawności – zgłoś gotowość do importu 

Etapy pracy z Pledge Managerem ICEberg CMS 5

Etap Działanie
🔄 Konfiguracja wstępna Tworzenie nagród, addonów, ustawienie cen i dostępności
👥 Użytkownicy Rejestracja frontendowa lub dodanie przez administratora
🧪 Testy Dodawanie/usuwanie z koszyka, płatności, wygląd
📥 Import Import zamówień z kampanii crowdfundingowej
📧 Komunikacja Wysyłka powiadomień e-mail do zarejestrowanych użytkowników

Dodatkowe uwagi:

  • W systemie są dostępne dwa typy produktów: prosty i zgrupowany.
  • W przyszłości mają dojść: produkty wirtualne, dostępy, produkty z wariantami.
  • W kampanii nie są używane:

    • Atrybuty (parametry typu ilość kart, wymiary)
    • Stan magazynowy
    • Identyfikatory zewnętrzne (EAN itp.)

ICEberg CMS 5 jako Pledge Manager zapewnia pełną obsługę użytkowników po kampanii crowdfundingowej — od importu danych, przez zarządzanie zamówieniami i adresami, po kontrolę zgód marketingowych i komunikację mailową. System wymusza uzupełnienie adresów po logowaniu i pozwala na elastyczne zarządzanie grupami subskrybentów i zgód.

ICEberg CMS 5 w roli Pledge Managera daje możliwość obsługi:

  • Kampanii crowdfundingowej z dodatkami, nagrodami i stretch goalami.

  • Grup użytkowników i przypisywania zamówień wg dat.

  • Stref kosztów dostawy z możliwością rozbudowy pod eksport logistyczny.

  • Elastycznego nadpisywania cen w kampanii niezależnie od katalogu sklepu.

  • Edycji treści produktowych w systemie kampanii i katalogu.

Wybierz plik
 

Zapisz się na nasz newsletter


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe