Dynamiczny rozwój reklamy w internecie

W ciągu ostatniego roku liczba polskich internautów wzrosła o kolejne kilkaset tysięcy. Według danych z badań prowadzonych przez firmę Gemius...
2010-12-30 13:00
2 minuty czytania

Coraz więcej internautów...

W ciągu ostatniego roku liczba polskich internautów wzrosła o kolejne kilkaset tysięcy. Według danych z badań prowadzonych przez firmę Gemius, obecnie w naszym kraju z Internetu korzysta ponad 18 milionów osób powyżej 7 roku życia. Mimo iż z roku na roku liczba ta znacząco wzrasta, wciąż pozostajemy daleko w tyle za innymi europejskimi krajami. Odsetek osób w wieku od 16 do 74 lat, korzystających z sieci przynajmniej raz na trzy miesiące jest u nas aż o 11% procent niższy od średniej europejskiej i wynosi 59%. Liderami pod tym względem są Szwecja, Holandia i Luksemburg - tam z Internetu korzysta aż 90-91% obywateli z tej grupy wiekowej. 

 

… i coraz bardziej dynamiczny rozwój reklamy w sieci

Większa liczba użytkowników przekłada się na ilość pieniędzy wydanych nie tylko na zakupy za pośrednictwem Internetu (według szacunków kwota ta wyniesie w Polsce w 2010 roku prawie 15,5 mld zł), ale także na reklamę w nim (niemal 1,7 mld zł, co oznacza 18-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim; źródło danych: Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego). Choć nie są to sumy porównywalne do tych wydawanych obecnie w innych krajach, warto zauważyć, że pod względem dynamiki rozwoju reklamy w Internecie należymy do europejskiej czołówki. Nieznacznie wyprzedza nas jedynie Hiszpania, która odnotowała 20% wzrost wydatków na reklamę w 2010 roku.

Wartość rynku E-commerce w Polsce

 

Wyszukana reklama

Rosną także wydatki małych firm na marketing w wyszukiwarkach. Według badań, wzrost ten wyniósł (między II kwartałem 2009 a II kwartałem roku obecnego) w Polsce około 30% (źródło danych: Agencja Interaktywna Artefakt). To wciąż niewiele w porównaniu z Zachodem - w Stanach Zjednoczonych w tym samym czasie wydatki wzrosły aż o 159%. Warto zaznaczyć,  że wzrost ten idzie on w parze z większą skutecznością tego typu działań. W ciągu roku współczynnik konwersji wzrósł z 31,1% do 43% jeśli chodzi o podejmowane na stronie akcje oraz z 4,3% do 6,9% w zakresie wykonanych rozmów telefonicznych (źródło danych: WebVisible). Fakt, że ten typ reklamy trafia bezpośrednio do klientów poszukujących w danym momencie możliwości zakupu promowanych towarów i usług, sprawia że jest ona jedną z bardziej wartościowych form promocji w Internecie.

Wydatki na reklamę w polskim Internecie w roku 2010

Różnorodne cele - większa ilość konwersji

Wzrost ilości konwersji wiąże ze zwiększeniem różnorodności zakładanych celów. Coraz więcej działań klientów na stronie jest weryfikowanych. Firmy skupiają się już nie tylko na tradycyjnych wskaźnikach (jak na przykład ilość wypełnionych formularzy zamówień), ale też takiej aktywności odbiorców jak drukowanie materiałów ze strony czy odtwarzanie plików multimedialnych na niej zamieszczonych.

Warto dodać, że o 38% wzrosła także liczba pozycjonowanych słów.

 

Dla kogo?

Z reklamy w wyszukiwarkach korzystają przedstawiciele bardzo różnych branż. Co ciekawe, występują dość znaczące różnice w tej materii pomiędzy Polską a innymi krajami. Przykładowo, w USA z tej formy promocji najczęściej korzystają prawnicy, firmy budowlane oraz dentyści, w Polsce - głównie szkoły językowe, gabinety dentystyczne, biura księgowe czy kancelarie adwokackie, a branża budowlana w wyszukiwarkach reklamuje się słabo.

Marketing w wyszukiwarkach to jednak tylko jedna z opcji. Internet daje bardzo szerokie możliwości promocji, a ich wachlarz ciągle się zwiększa - stąd także wzrost wartości rynku reklamy w sieci. Według ekspertów z firmy PwC, do końca 2014 roku powinna ona osiągnąć równowartość aż 717 milionów dolarów.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe