Strony internetowe województw

Czy władze województw przywiązują wagę do tego, jak ich regiony prezentują się w sieci? Czy wizytówki, jakimi są portale województw, odpowiadają oczekiwaniom użytkowników? Sprawdźmy to!
2016-10-02 00:00
4 minuty czytania

Treść

Największą jednostką podziału terytorialnego w naszym kraju jest województwo. Przyjrzyjmy się, jak największe obszary administracyjne w Polsce prezentują się w Internecie.

  • Województwo mazowieckie - http://www.mazovia.pl/

Minimalistyczna strona podzielona jest na segmenty tematyczne. Mieszkańcy znajdą tu informacje na bieżące tematy (newsy i informacje z regionu), turyści - przewodniki i informacje o atrakcjach turystycznych, a przedsiębiorcy - informacje o rynku. Strona przygotowana jest także w języku angielskim, co jest dobrym rozwiązaniem ze względu na zagranicznych turystów czy inwestorów.

 zrzut ekranu portalu mazovia.pl

Zrzut ze strony: http://www.mazovia.pl/

  •  Województwo śląskie - www.slaskie.pl

Przy projektowaniu strony województwa śląskiego wykorzystano flat design. Strona przeznaczona jest dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Kreacja jest minimalistyczna, przyjemna dla oka i umożliwiająca szybkie i łatwe namierzenie potrzebnych informacji, zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Strona w orientacji poziomej wykorzystuje piktografiki. Ważną funkcjonalnością jest także podlinkowanie kont województwa w mediach społecznościowych - czego na przykład na stronie województwa mazowieckiego brakuje.

zrzut portalu slaskie.pl

Zrzut ze strony:  www.slaskie.pl 

  •  Województwo podkarpackie - http://www.wrotapodkarpackie.pl/ 

Strona województwa podkarpackiego jest zdecydowanie za mało czytelna. Mimo umieszczenia wszystkich potrzebnych informacji panuje na niej przesyt banerów, które utrudniają odbiór istotnych komunikatów. Przejrzystość strony mogłoby poprawić na przykład wydzielenie osobnej, poziomej sekcji dla graficznych odnośników. Strona ma wersję mobilną, dzięki czemu można z niej swobodnie korzystać na tabletach czy smartfonach.

zrzut portalu wrotapodkarpackie.pl

Zrzut ze strony: http://www.wrotapodkarpackie.pl/   

  •  Województwo lubuskie - http://lubuskie.pl/ 

Graficznie strona województwa lubuskiego nie zachwyca. Widać, że autorzy kierowali się panującymi trendami w projektowaniu stron, jednak mimo dobrego zamysłu, strona wygląda na archaiczną. Podzielenie strony na poziome segmenty, powiązanie kolorów na stronie z kolorami loga i użycie  piktogramów nie wystarczyło - strona mimo to wizualnie jest nieatrakcyjna. Zdecydowanym plusem natomiast, jest wyraźny podział informacji (regionalne, turystyczne, dla przedsiębiorców). Niestety strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

zrzut portalu lubuskie.pl

Zrzut ze strony:  http://lubuskie.pl/

  • Województwo małopolskie - http://www.malopolska.pl/

Na pierwszy rzut oka strona jest atrakcyjna. Dobre rozmieszczenie tekstów i grafik powoduje, że jest czytelna. Przyczynia się do tego także wyraźny podział na informacje dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Problem zaczyna się w momencie, gdy próbujemy z niej korzystać na tabletach, smartfonach i tym podobnych. Strona jest niestety nieresponsywna. Mimo wielu zalet, w obecnych czasach, brak dostosowania kreacji do urządzeń mobilnych jest dużym utrudnieniem.

zrzut portalu malopolska.pl

Zrzut ze strony:  http://www.malopolska.pl/   

  • Województwo lubelskie - http://www.lubelskie.pl/

Łatwy dostęp do informacji i ich segregacja to chyba jedyne plusy portalu województwa lubelskiego. Kolorystycznie strona jest mdła, zaprojektowana w orientacji pionowej i nie wykorzystuje rozwiązań flat design. Korzystanie z niej na urządzeniach mobilnych jest utrudnione z racji braku responsywności.

zrzut portalu lubelskie.pl

Zrzut ze strony:  http://www.lubelskie.pl/

  • Województwo łódzkie - http://www.lodzkie.pl/

Jeden z najlepszych portali wojewódzkich, o ile nie najlepszy. Autorzy strony dostosowali się do obecnych wymogów i zaprojektowali ją w flat designie. Strona wykorzystuje wiele kolorów, dzięki którym można odróżniać tematy treści, różne rozmiary czcionek i piktogramy. Dodatkowo strona jest responsywna. Można traktować ją jako wzorzec do tworzenia stron o podobnej tematyce.

zrzut portalu lodzkie.pl

Zrzut ze strony:  http://www.lodzkie.pl/

  • Województwo pomorskie - http://pomorskie.eu/

Strona przyjemna dla oka i czytelna, ale tylko na urządzeniach stacjonarnych. Brak responsywności utrudnia korzystanie z niej na urządzeniach mobilnych. Nie dostosowanie się do obecnych wymagań flat designu prowadzi do tego, że strona może wydawać się przestarzała pod kątem technologicznym.

zrzut portalu pomorski.pl

Zrzut ze strony:  http://pomorskie.eu/

  • Województwo świętokrzyskie - https://www.wrota-swietokrzyskie.pl/

Portal województwa świętokrzyskiego niestety do najnowocześniejszych technologicznie nie należy. Na darmo w pionowej orientacji strony szukać śladów flat designu i nie ma co oczekiwać od niej responsywności. Na korzyść strony przemawiać mogą takie funkcjonalności jak: kalendarz, wyszukiwarka, podlinkowanie do facebooka i klarownie posegregowane zakładki, w których znajdziemy informacje przeznaczone zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów.

zrzut portalu wrota-swietokrzyskie.pl

Zrzut ze strony:  https://www.wrota-swietokrzyskie.pl/

  • Województwo kujawsko-pomorskie - http://www.kujawsko-pomorskie.pl/

Strona została wykonana profesjonalnie i zgodnie z panującymi trendami w dobie urządzeń mobilnych. Jest klarowna i przejrzysta. Bijący z niej minimalizm jest przyjemny dla oka odwiedzającego stronę, a z racji dużej ilości informacji odwiedzającym może być zarówno mieszkaniec województwa, jak i turysta, a także przedsiębiorca. Oczywistym plusem jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.

zrzut portalu kujawsko-pomorskie.pl

Zrzut ze strony: http://www.kujawsko-pomorskie.pl/

  • Województwo warmińsko-mazurskie - https://wrota.warmia.mazury.pl/

Portal Warmii i Mazur jest portalem odpowiadającym na potrzeby użytkowników zarówno urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych. Strona jest przejrzysta, a tematy są posegregowane w przejrzysty sposób. Jeżeli chodzi o kwestie graficzne, to została zastosowana tu zasada identyfikacji wizualnej marki. Na stroni, informacje dla siebie znajdą mieszkańcy, turyści, a także i przedsiębiorcy.   

zrzut portalu wrota.warmia.mazury.pl

Zrzut ze strony: https://wrota.warmia.mazury.pl    

  • Województwo podlaskie - https://www.wrotapodlasia.pl/

Po stronie startowej portalu województwa podlaskiego od razu widać, że władze Podlasia przywiązują dużą wagę do promocji w Internecie. Strona jest responsywna, a do jej tworzenia zostały wykorzystane wszystkie zasady projektowania flat design. Cała architektura strony oparta jest o różnokolorowe kafelki, które ułatwiają nawigację, oraz korzystanie ze strony na urządzeniach dotykowych. Artykuły pogrupowane są tematycznie, co umożliwia użytkownikowi szybkie odnalezienie potrzebnych mu informacji, a dzięki Facebook’owej wtyczce z prawej strony, można polubić fanpage województwa.

zrzut portalu wrotapodlasia.pl

Zrzut ze strony:  https://www.wrotapodlasia.pl/

Województwa: opolskie, dolnośląskie, wielkopolskie oraz zachodnio-pomorskie - nie posiadają serwisów internetowych.   

Podsumowanie

Tak jak każde województwo różni się od pozostałych wielkością, ukształtowaniem terenu czy zabytkami, tak poszczególne z nich odróżniają się od siebie także zaangażowaniem w jakość swoich portali internetowych. Jedne województwa takowych nie posiadają, inne założyły portale jakiś czas temu i technologicznie utkwiły w epoce przed-smartfonowej, a jeszcze inne poszły z duchem czasu i postanowiły zainwestować w nowoczesne rozwiązanie łatwe w użytku. Zdecydowanie trzeba brać przykład z tych ostatnich;)


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe