Zrozum ideę social media
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na promocję w SM (social media). Co zrobić, aby osiągnąć sukces na tej płaszczyźnie? Sądzę, że u podstaw zrozumienia portali społecznościowych leży zmiana sposobu myślenia o e-komunikacji. Przekaz przestał być jednostronnym komunikatem nadawcy do anonimowego odbiorcy. Internet nastawiony jest na dialog, a sam klient otrzymał możliwość uczestniczenia w działaniach firmy - może publicznie wyrazić aprobatę lub stać się przyczyną kryzysu firmy.
Ponad 25.000 użytkowników Facebooka wyraziło sprzeciw wobec działań marketingowych Media Expert: https://www.facebook.com/stopreklamiezlisowska?fref=ts
Zasada “klient nasz pan” zyskała nowe znaczenie. Odpowiedzialność za składane obietnice wzrosła, a kłamstwa i nadużycia w ofercie firmy stały się niezwykle ryzykowne.
Otwarcie na dialog sprawiło również, że słowo umocniło swoją pozycję jako narzędzie marketingowe i stało się wizytówką firmy, dlatego należy dbać, by nie było okaleczone i ubogie.
Promowanie rozpocznij... wczoraj!
Jeśli planujesz wystartować z biznesem, masz już w garści produkt oraz fundusze, cóż bardziej oczywistego od wprowadzenia go na rynek i rozpoczęcia promocji? Jednak nigdy nie powinieneś robić tego w tej kolejności.
„Rzeczywistość toczy się równolegle – musisz pojawić się na rynku i wybudować swoją reputację za jednym zamachem!”
– mówi Kawasaki.
Zaznacza, iż budowanie wizerunku w sieci powinno rozpocząć się w momencie, w którym decydujesz, że chcesz coś sprzedać - niezależnie od tego, czy proces sprzedaży ma rozpocząć się jutro, czy za pół roku. Zanim osiągniesz efekt marketingowy minie trochę czasu. Dlatego nie czekaj i rozpocznij działania promocyjne już teraz!
Dopasuj treści do platformy
Najpierw wybierz odpowiednią platformę społecznościową dla swojej marki. Masz do wyboru Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Linkedln, Instagram i wiele innych, niekoniecznie równie popularnych.
Każde medium stawia akcent w innym miejscu:
- Twitter stwarza możliwość zamieszczania krótkich informacji, a co za tym stoi - szybkiego przekazywania konkretnego komunikatu.
- Google+ zrzesza ludzi, którzy mają podobne pasje.
- Fanpage na Facebooku to miejsce spotkań osób sympatyzujących z daną marką.
- Na LinkedInie unikaj publikowania prywatnych treści - skup się na sprawach związanych z firmą i szerzej - branżą, w której działasz.
Warto zdobyć się na oryginalność, bo dla pokolenia Millenialsów ważny jest element zaskoczenia, poczucie wkręcenia w grę, dzięki której można coś zdobyć. Np. na Facebooku popularną formą przyciągania fanów jest tworzenie konkursów, w których użytkownicy mogą wykazać się kreatywnością i wygrać coś unikatowego – najlepiej z limitowanej kolekcji.
Konkurs marki odzieżowej Cropp na własny wzór na koszulce pozwolił zaangażować społeczność fanpage’a
Zawsze pamiętaj, że zdobycie “followersów” (śledzących) to jedno, a utrzymanie ich zainteresowania i satysfakcji – drugie.
Nowe trendy - otwórz oczy!
Dobrym ruchem na zapewnienie sobie bezkonkurencyjności jest przewidywanie trendów. Spokojnie, nie ma to nic wspólnego z wróżeniem z fusów czy magicznej kuli. Skarbnicą wiedzy jest blogosfera, która już dawno przestała oznaczać jedynie internetowe pamiętniki. Dzisiejsze blogi to narzędzie kreowania świata sztuki, kultury i mody.
Stwórz grę miejską lub performance z użyciem przedmiotów czy idei, które promujesz – niech to, co chcesz sprzedać, obrośnie w wartość sentymentalną, o której pokolenie Y będzie opowiadać swoim znajomym, udostępniać linki, nagrania i zdjęcia.
Rewelacyjnym przykładem takich działań jest akcja piwnej marki Antarctiva „The Beer turnstile”, która podbiła serca konsumentów: pusta puszka po piwie stała się biletem do metra. Dzięki temu w okresie trwania karnawału w Rio de Janeiro liczba nietrzeźwych kierowców zmniejszyła się znacznie na rzecz świetnej zabawy i grupowego recyclingu:
Marketing partyzancki
Jeśli do dziś marketing partyzancki kojarzył Ci się wyłącznie z pisaniem sprayem na murach, to czas zmienić przekonania. Użycie mediów społecznościowych niekoniecznie oznacza postrzeganie ich jako pewnego rodzaju narzędzi – sięgaj dalej, przekształcając je w partyzancką broń marketingową pozwalającą przedsiębiorcom wyrównać szanse w rozgrywkach branżowych.
Do wyboru masz:
- działania na forach (np. forumowisko.pl, fora.pl, forum.interia.pl),
- portale z artykułami (Ithink.pl),
- mekkę marketingowych partyzantów, jaką jest Wykop.pl,
- lub też YouTube - być może najłatwiejsza forma przyswajania informacji:
Marketing partyzancki w wydaniu Nike
Gdy wybierzesz miejsce publikacji, potrzebna jest już tylko odrobina kreatywności. Powodzenia!
Nowa era mediów społecznościowych
Napisz do nas
Era mediów społecznościowych przyniosła ogromne zmiany w krajobrazie marketingowym. Misternie utkane reklamy czy sprytne kampanie public relations przestały wystarczać.
Osoby kreatywne, dobrze rozumiejące ideę SM, wytrąciły pałeczkę pierwszeństwa z rąk wielkich korporacji, a stosując łatwe i darmowe narzędzia zyskały sympatię tysięcy ludzi. Żyjemy w czasach, w których ciekawe idee rozprzestrzeniają się jak wirusy.
Jeśli nie boisz się eksperymentować, wychodzić poza utarte szlaki, intrygować niecodziennymi rozwiązaniami i wedle tego przepisu zbudujesz kampanię, szanse na powodzenie masz ogromne, a treść odbije się echem w całym Internecie.
=======================
* "Biznes w internecie", Tomasz Bonek, Marta Smaga: www.interaktywnie.com/download/51
** "Talking to Strangers…": http://resources.bazaarvoice.com/rs/bazaarvoice/images/201202_Millennials_whitepaper.pdf