Remarketing: standardowy, dynamiczny, RLSA, wideo, mobilny (pierwsze kroki)

Porzucone koszyki, wyjścia bez konwersji, zakupy u konkurencji... Jeżeli te problemy spędzają Ci sen z powiek, to jest na to lekarstwo! Remarketing da Ci szansę na kolejny kontakt z użytkownikiem, który opuścił już Twoją stronę. Przypomnij mu o porzuconym koszyku, przeglądanych produktach, pokaż inne produkty z interesującej go kategorii, a zwiększysz szanse na sprzedaż przy kolejnym kontakcie.
2016-04-06 09:52
4 minuty czytania

Co to jest remarketing?

Remarketing to kampania reklamowa (np. w Google AdWords) skierowana do konkretnej grupy osób, która wykonała konkretną czynność na Twojej stronie (np. weszła na konkretną podstronę) lub jej nie wykonała (nie przeszła do koszyka mimo dodania do niego przedmiotów). Czynności te definiuje się w grupach remarketingowych - w których to zapisujesz odbiorców w celu bardziej dokładnego kierowania reklam (targetowania).

Pierwsze kroki z remarketingiem

Musisz się dobrze zastanowić, jakie reklamy chcesz stworzyć i komu je wyświetlić. Przytoczę jeszcze raz przykład sklepu z butami. Wyobraź sobie klienta, który już kupił buty w Twoim sklepie. Twoja kampania remarketingowe jest skonfigurowana tak, że każdy kto przeglądał te buty widzi reklamę z rabatem 15% (to jeden z najpopularniejszych sposobów wykorzystania remarketingu). Wyobraź sobie jego reakcję, gdy po zakupie produktu widzi reklamę z rabatem dotyczącym kupionego właśnie produktu. Czuje się oszukany, dostając rabat już po zakupie. To przykład źle skonfigurowanej kampanii remarketingowej.

Jak zrobić remarketing dobrze? Wystarczy, że zmienisz nieco komunikat.
Komunikat: “15% rabatu na buty, które przeglądałeś” jest dobry w momencie gdy klient nie dokonał zakupu. Jeżeli jednak zrealizował zakup, to może to być rabat na kolejną transakcję.

Reklama:
Skuteczne kampanie AdWords

5 rodzajów kampanii remarketingowych

Remarketing standardowy

Jest to kampania reklamowa kierowana do osób, które odwiedziły Twoją stronę www, ale nie dokonały konwersji. Załóżmy na chwilę, że celem Twojej strony www jest, aby Twoi użytkownicy wypróbowali Twoje narzędzie biznesowe. Internauta wchodzi na stronę, ale nie wypróbowuje narzędzia (nie zostawia swoich danych w formularzu zapisu na bezpłatne demo) i wychodzi. Wtedy reklamy wyświetlające mu się na banerach mogą np. zachęcić go do powrotu na stronę i ściągnięcia pliku.

zrzut ekranu z youtube.com

Remarketing dynamiczny

Czyli reklamy skierowane do osób przeglądających na Twojej stronie konkretny produkt lub usługę. Pewnie niejeden raz po przeglądaniu konkretnej grupy produktów w przeglądarce wyświetlały ci się reklamy tych produktów. To właśnie jest dynamiczny remarketing. Swoim użytkownikom w reklamach możesz wyświetlać np. produkty które już przeglądali, lub produkty pasujące do ich zakupów. Kupiłeś niebieską kurtkę? Niebieskie buty będą do niej idealnie pasowały!

 

RLSA (Remarketing List for Search Ads)

RLSA to remarketing dla sieci wyszukiwania. Oznacza to, że Twoje reklamy pojawiają się (użytkownikom zapisanym do Twojej listy remarketingowej) w wynikach wyszukiwania na promowanych pozycjach. Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ powracający użytkownicy znacznie lepiej konwertują.

Znów przyjmijmy na chwilę, że Twój sklep sprzedaje buty. Użytkownik przegląda Twoje produkty i opuszcza stronę. Po kilku dniach decyduje się kupić wymarzone buty, wpisuje w wyszukiwarkę “buty nike” i na promowanej pozycji pojawia się Twoja strona. Strona, którą zna i już wcześniej przeglądał.

Remarketing Adwords

zrzut ekranu z google.pl

Remarketing wideo

Listy do remarketingu wideo można tworzyć po połączeniu konta AdWords z kontem na Youtube. Dzięki temu Twoje reklamy mogą wyświetlać się osobom, które:

  • obejrzały dowolny Twój film,
  • wykonały działanie (polubienie, kliknięcie przycisku „Nie podoba mi się”, skomentowanie lub udostępnienie) powiązane z którymś z Twoich filmów,
  • obejrzały Twój film jako reklamę wideo TrueView,
  • odwiedziły lub subskrybują Twój kanał YouTube.

Filmy zwracają uwagę dużo silniej niż tekst. Youtube to miliony użytkowników dziennie. Warto o nich pomyśleć przy planowaniu strategii marketingowej.

Remarketing wideo

zrzut ekranu z Youtube.pl

Remarketing w aplikacjach mobilnych

Czyli remarketing skierowany do osób, które odwiedziły naszą mobilną witrynę lub skorzystały z konkretnej aplikacji. Tacy użytkownicy będą otrzymywali reklamy podczas przeglądania innych treści mobilnych oraz korzystania z innych aplikacji. Daje to możliwości lepszego targetowania reklam poprzez dostosowanie treści i designu do urządzeń mobilnych.

remarketing mobilny

screen z aplikacji Water Drink Reminder

Dlaczego warto inwestować w remarketing?

Większość użytkowników opuszcza strony bez konwersji (dokonania transakcji, rejestracji lub zostawienia w formularzu danych osobowych). Remarketing pozwala przyciągnąć ich na stronę po raz kolejny, co w efekcie daje drugą szansę na wykonanie konwersji. Za drugim razem użytkownik jest zwykle bardziej zdecydowany na zakup. Wg przeprowadzonych badań koszt pozyskania klienta (CPA) dzięki remarketingowi spada aż o 60%!

dane: digitrio.com.sg

Listy remarketingowe

Listy remarketingowe stworzysz w panelu Google AdWords lub w panelu Google Analytics. Zostaną do nich zapisani użytkownicy, którzy w swojej przeglądarce mają zapisany plik cookie. Zapisuje się on tam dzięki tagowi remarketingowemu z Google AdWords, który wkleisz w kodzie strony. Po odwiedzeniu konkretnej strony, kategorii produktów, obejrzeniu filmiku itp. wysyła on ciasteczko do przeglądarki użytkownika i automatycznie dopisuje go do konkretnej listy remarketingowej. Warto się dobrze zastanowić, jakie działanie użytkownik musi wykonać, żeby dostać naszego cookies’a. Listy remarketingowe mają wartość jedynie wtedy, kiedy zbierzemy w nich co najmniej 1000 osób dla reklam w wyszukiwarce i 100 dla reklam w sieci reklamowej Google. Bez tego nie można z nich korzystać i są praktycznie bezużyteczne.

 

 

Napisz do nas

Wybierz plik

W tym miejscu warto wspomnieć, że listy marketingowe nie są wieczne. Długość “życia” plików cookie w przeglądarkach naszych użytkowników możemy ustawić, jednak nie mogą być one dłuższe niż 540 dni. W przypadku gdy naszą kampanię reklamową chcemy kierować na sieci wyszukiwania (RLSA), to nasze ciasteczka mogą być aktywne jedynie 180 dni. Czas “życia” plików cookie powinien jednak zależeć od konwersji, jaką użytkownik ma wykonać. Jeżeli porzucił koszyk, to powinno mu się o tym przypominać przez kilka dni, a nie przez kilka miesięcy. Warto zwrócić uwagę również na długość decyzji zakupowej użytkowników naszych produktów. Pomoże nam to odpowiednio dopasować czas “życia” plików cookies.

Remarketing to dużo bardziej złożony proces niż to, co udało mi się przekazać w tym artykule. Jednak mam nadzieję, że pomogło Ci to poznać podstawy i będzie idealnym fundamentem do zdobywania szerszej wiedzy na ten temat. Warto się tym tematem głębiej zainteresować - kamoanie remarketingowe przynoszą i będą przynosić spore zyski oraz będą idealnym uzupełnieniem zwykłych kampanii reklamowych. 

Chcesz żeby twoimi kampaniami remarketingowymi zajmowali się specjaliści? Sprawdź naszą ofertę na www.krakweb.pl

Jeżeli masz dodatkowe pytania - zapraszam Cię do kontaktu i zachęcam do komentowania poniżej.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe