Krakweb

Konfiguratory produktów jako sposób na generowanie leadów marketingowych i sprzedażowych oraz wzrost świadomości marki

Konfiguratory produktów jako sposób na generowanie leadów marketingowych i sprzedażowych oraz wzrost świadomości marki

Czy możliwość stworzenia własnego produktu, rękami producenta jest możliwa? Jakie pomysły na kustomizację mają polskie i zagraniczne firmy? Czy konfiguratory samochodów to szczytowe osiągnięcia w tym zakresie. Dowiedz się jakie możliwości dają konfiguratory produktów w e-commerce.
Poprzedni artykuł
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 5 minut
Tylko dla orłów

Tylko dla orłów ;)


Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów Krakweb. Żeby czytać dalej podaj Twój biznesowy adres mail. Nie martw się - nie spamujemy ;) Wysyłamy wartościowe materiały i zawsze możesz się wypisać! Jeżeli jesteś już subskrybentem - podaj mail, a uzyskasz dostęp do artykułu.

PS. Podaj proszę Twój istniejący adres mail. Podanie nieistniejącej skrzynki niestety nie wystarczy do uzyskania dostępu - potrzebne jest potwierdzenie subskrypcji :).


Zapisz się na newsletter

PS. Ty też możesz zbierać leady dzięki technologii dostarczanej przez Krakweb

Ten artykuł to praca grupowa zespołu: Maciej Chmielowski, Justyna Woszczyna, Dominik Rogala.

Na co dzień zaopatrujemy się w produkty masowej produkcji (artykuły spożywcze, odzież, prasa itp.), jednak towarzyszy nam chęć wyróżnienia się od tłumu, wejścia w posiadanie przedmiotu unikatowego. Często chcemy lub jesteśmy zmuszeni kupić coś niestandardowego (meble na wymiar, garnitury). Chęć skonfigurowania sobie kupowanego roduktu występuje szczególnie często przy produktach drogich, nabywanych raz na dłuższy czas - samochodach, czy projektach domów. Jeszcze do niedawna było to możliwe tylko w salonach firmowych lub u rzemieślników - na specjalistycznych aplikacjach branżowych. Obecnie można tego dokonać w rosmącej liczbie sklepów internetowych, stron firmowych producentów. Konfiguratory nie są już niszowe, zaczynają być trendem. 

Zacznijmy jednak od wyjaśnienia pojęcia kreatora produktów.

Co to jest kreator produktu?

Kreator produktu to narzędzie umieszczane głównie w sklepach internetowych i na stronach producentów, umożliwiające użytkownikom, stworzenie dostosowanie produktu do swoich potrzeb, z użyciem udostępnionych przez plaftormę elementów i opcji oraz jego dostosowanie za pomocą dostępnych parametrów.

W przypadku obuwia, na przykład, w konkretnym modelu wybrać można m.in. takie elementy jak kolory wybranej części buta, materiał, kolor sznurówek, wzór. Na złożenie własnego roweru w kreatorze rowerów składać może się wybór rodzajów części (typ i model ramy, kierownicy, kół, siodełka), a także ich kolor. Klient dostaje więc zestaw możliwości, który pozwala mu na stworzenie produktu zgodnie ze swoimi preferencjami kolorystycznymi i dostosowane ergonomią do jego sylwetki. Często kreator podzielony jest na etapy, gdzie każdy z nich odpowiedzialny jest za jeden element produktu. Kustomizowanie produktu, można porównać do układania modelu z klocków, które na koniec możesz pokolorować.

Opcje konfiguratora produktów - przykłady, pomysły i inspiracje

Powyżej charakteryzując konfigurator, jako narzędzie, zdradziliśmy już jego niektóre spośród wielu możliwych opcji (dla branży obuwniczej i rowerowej). Spójrzmy jednak na szerszą, bardziej uniwersalną listę możliwości konfiguratora.

    1. Wybór części/elementów z dostępnej listy. 
    2. Zmiana koloru elementów - podstawowa, wspomniana powyżej funkcja. Wybierasz elementy, których kolor klient będzie mógł zmienić. Oczywiście to do Ciebie należy też, jakie kolory udostępnisz do wyboru. 
    3. Zmiana wzoru / wzorów. Poszczególne elementy produktu mogą mieć nie tylko jeden kolor. Uatrakcyjnić je mogą też wzory. Wzory te mogą pochodzić z dostępnego (wgranego do aplikacji) zbioru lub tworzone przez klienta. 
    4. Zmiana kształtu elementu. Jest to stosunkowo skomplikowana, rzadko spotykana funkcja. Wynika to z tego, że sposób produkcji produktów fizycznych (produkowanych masowo) nie daje takich możliwości. 
    5. Zmiana materiału. Zmianę materiału z bawełny na len, czy też tylko zmianę składu materiału ciężko jest zobaczyć na ekranie. Czasem można to zasygnalizować fakturą materiału, czy realnym zdjęciem. Pokazanie zmiany materiału w konfiguratorze jest jednak wyzwaniem. 
    6. Zmiana wymiarów - dostępne technologie dają możliwości takie jak elastyczne wymiarowanie. 
    7. Mapowanie produktów - czyli wgrywanie przez moderatora strony pliku i samodzielne definiowanie przestrzeni, które będą np. zmieniały kolor. Technika popularna szczególnie w serwisach www dla branży nieruchomości, gdzie mapowane są mieszkania lub budynki, żeby ułatwić wizualizację konkretnych produktów na zdjęciu lub makiecie. W przypadku konfiguratorów może być wykorzystana np. do zaznaczania na produkcie elementów, których parametry mogą być zmieniane - w przypadkach gdy zmiany te nie wiążą się ze zmianą wyglądu produktu. Czyli np. zmieniamy moc silnika kosiarki, rodzaje komponentów myjki ciśnieniowej, albo rodzaj zawieszenia w samochodzie.
    8. Grupy parametrów -  np. elementy garderoby. To ciekawy sposób na połączenie ze sobą podobnych parametrów . W ten sposób możemy zdefiniować grupy cech. Np. parametry techniczne, parametry wizualne, oprogramowanie w przypadku urządzeń elektronicznych. 
    9. Wgrywanie tła - zmiana tła, pomaga w wobrażeniu sobie, osobie korzystającej z kreatora jak dana rzecz bedzie się prezentować w danym otoczeniu (przydatne np. przy zakupie mebli). Funkcja ta spotykana jest szczególnie w przypadku konfiguratorów tworzonych przez producentów farb i elementów wyposażenia wnętrz - np. mebli. Ciekawym pomysłem jest np. wgranie swojego wnętrza, nastepnie zaznaczenie na nim ścian i mebli, a następnie podmiana kolorów ścian na wybrane z konfiguratora. 
    10. Zapisywanie konfiguracji na koncie użytkownika, wysyłka swojego zestawu na maila, zapisanie go jako PDF, wydruk, wysłanie zapytania o niego. To tylko wybrane pomysły na zachowanie na później, dla siebie potomności lub znajomych swojego pomysłu. Korzyść dla producenta jest olbrzymia. To niezwykła szansa na wciągnięcie klienta w dłuższą interakcję z marką. 
    11. Baza stworzonych już konfiguracji - miejsce, do którego użytkownicy, mogą dodawać zcustomizowane przez siebie produkty. Moze się to dziać automatycznie, bądź np. po oznaczeniu kreacji jaku “Publiczna”
    12. Konfiguracja losowa - pomoże zainspirować najbardziej leniwych użytkowników, którzy oczekują czegoś więcej od produktu, niż tylko wersji podstawowej. 
    13. Wizualny wybór modelu - ostatni element w tym zestawieniu, ale w praktyce zwykle pierwszych kroków konfiguracji. Pierwszym krokiem nawigacji po konfiguratorze powinien być wybór modelu produktu - wybór spośród jednej z dostępnych "większych" opcji - rodziny, typu, modelu. Na tym etapie wybieramy zwykle zewnętrzne parametry związane z kształtem, technologią, platformą - parametry, których nie możemy później łatwo i elastycznie zmieniać na etapie konfiguracji.

Technologie w których wykonywane są aktualnie konfiguratory produktów to: HTML+CSS+JS+SVG. Technologia Flash jest w odwrocie - przestaje być wspierana przez przeglądarki, nie jest rozwijana przez autorów - firmę Adobe.

Przykłady konfiguratorów produktów

Kreator wózka dziecięcego - Bugaboo

W tym sklepie internetowym, przy pomocy kreatora, możesz wybrać sobie kolor i model wózka dziecięcego. Za pomocą kół z kolorami, możesz skomponować wózek, zgodnie z zasadami Twojej estetyki. Dodatkowo obraz wózka można przybliżyć, a także obracać.

Źródło: https://www.bugaboo.com/NL/en_NL/strollers/create?sId=CAM3STD

Konfigurator zegarka - Bruggler

Zegarek to ważny element garderoby. W czasach smartfonów dla większości z nas, sprowadza się do roli biżuterii. Na stronie bruggler.com, możesz dopasować zegarek do swoich potrzeb. Zaczynając od wyboru koloru kamieni, przez materiał i kolor paska, aż do koloru tarczy. W sumie użytkownik może zmodyfikować aż 14 elementów.

Źródło: http://bruggler.com/en/watch-creator/ul-terazije/

Konfigurator butów Converse

Converse to znana marka obuwia, która na swojej stronie pozwala klientom stworzyć własne trampki. Gdy już wybierzesz model buta, później możesz nadać każdej jego części inny kolor. W spersonalizowanym obuwiu chodzi się o wiele wygodniej ;)

Źródło: http://www.converse.com/dk/en/dyo/converse-custom-one-star-suede-low-top/158639C12.html?lang=en_DK 

Konfigurator roweru - Singlebikes.com

Jedną z rzeczy, jakie można spersonalizować przy pomocy kreatora produktów, jest rower. Wybierając elementy i ich kolor klient jest w stanie stworzyć swój wymarzony pojazd. Jedną z takich możliwości daje singlebikes.

Źródło: http://singlebikes.com/build-your-own

Kreator mebli Living Spaces

Dzięki kreatorowi na tej stronie klient ma możliwość na modyfikacje mebli. Możliwości nie jest dużo. Oprócz samego produktu można także spróbować odwzorować pomieszczenie, w którym dane mebel miałby stać.

Źródło: http://www.livingspaces.com/productconfigure.aspx

Kreator skarpetek - SkarpetyDerby.pl

Kreator skarpet stworzyliśmy dla naszego klienta - Derby. Dzięki temu prostemu narzędziu, w łatwy sposób można spersonalizować skarpety. 5 etapów, a w każdym z nich po 24 kolory, co daje wiele możliwości, i małe ryzyko tego, że ktoś inny stworzył identyczny produkt..

Źródło: http://www.skarpetyderby.pl/avangarda-a 

Podsumowanie

Jak więc możesz zobaczyć, kreator to świetne rozwiązanie, które pozwoli urozmaicić Twój sklep internetowy. Jest to wartość dodana dla Ciebie oraz dla twoich klientów, którzy będą mogli spersonalizować produkty, które chcą kupić.

Dyskusja

Zamknij

Nie znalazłeś tego, czego potrzebujesz? Zadzwonimy do Ciebie za darmo, jak wrócimy do biura!

KrakwebTwój nr telefonu będzie wykorzystany tylko jednorazowo, jeżeli nie wyrazisz zgody to nie zadzwonimy więcej do Ciebie.

Odebranych telefonów dzisiaj: 1

We will call you