Funkcje systemu CMS (Systemu Zarządzania Treścią)

Pexels / Andrea Piacquadio

2023-01-12 22:50
5 minut czytania

Co to jest CMS? - definicja

System zarządzania treścią służy do tworzenia, zarządzania i edycji samej treści oraz zarządzania jej publikacją.

CMS to aplikacja, która umożliwia użytkownikom systemu (redaktorom i administratorom) współpracę przy tworzeniu, edytowaniu i produkcji treści cyfrowych: stron internetowych, postów na blogach, serwisów treściowych z artykułami itp. 

Niemal każdy system CMS pozwala wykonywać pakiet standardowych czynności: dodawać treści, formatować je,  dodawać nagłówki i obrazy oraz wykonywać różnorodne działania wokół nich - m.in. optymalizować je dla wyszukiwarek (SEO), udostępniać w mediach społecznościowych, optymalizować konwersję (CRO), wysyłać mailem itp. 

Żyjemy jednak w czasach wielu urządzeń, setek rozdzielczości. Marketing internetowy i projektowanie serwisów internetowych ewoluowały, skupiając się bardziej na doświadczeniach użytkowników. W efekcie do serwisu internetowego, a zarazem do CMSa połączone zostały aplikacje mobilne, systemy zarządzania, a nawet urządzenia smart (Internet rzeczy). Zarządzanie treścią do wszystkich tych miejsc zaczyna się i skupia się w systemie CMS. 

Nowoczesny system CMS nie tylko oddziela zarządzanie treścią od prezentacji treści, ale też komunikuje się z potencjalnie każdą aplikacją, każdym urządzeniem dzięki potężnemu, bezpiecznemu i łatwemu w użyciu API. 

Co to jest WCM / WCMS?

WCMS, czyli Web Content Management System oznacza system zarządzania treścią internetową - treścią strony internetowej.

W praktyce terminy „system zarządzania treścią” i „system zarządzania treścią internetową” są używane zamiennie.

CMS zazwyczaj oznacza tworzenie, edytowanie i zarządzanie treścią, podczas gdy WCM/WCMS oznacza to wszystko, plus zarządzanie samymi stronami internetowymi. 

W zasadzie wszystkie systemy CMS posiadają aktualnie poza samym zarządzaniem treścią również zarządzanie ustawieniami serwisu internetowego. 

Można by też traktować sformułowaine WCMS jako zarządzanie treścią tylko stron internetowych, a CMS jako zarządzenie wszelkiego rodzaju treściami - w tym np. dokumentami w firmie, materiałami (np. promocyjnymi) w firmowym Intranecie itp. itd. Stąd wydaje mi się, że łatwiejsze jest stosowanie jednego sformulowania - CMS, ze zrozumieniem jednak jego wielu zastosowań i rodzajów. 

 

13 Kluczowych funkcji systemu CMS

Do najważniejszych i najpopularniejszych funkcji systemów zarządzania treścią należą: 

Zarządzanie treścią

Podstawowym celem wdrożenia i korzystania z systemu CMS jest ułatwienie tworzenia, edycji, publikacji, zarządzania treścią serwisu internetowego i jego podstron oraz innych powiązanych elementów. Treściami są nie tylko teksty, ale też obrazy, multimedia (w szczególności filmy i dźwięki). CMSy to nie tylko panele administracyjne stron firmowych i blogów, ale też aplikacje pozwalające na publikację postów na Facebooku czy muzyki w serwisie streamingowym. System CMS powinien posiadać więc repozytorium plików wraz z możliwością sprawnego zarządzania i łatwego umieszczania w tworzonych treściach takich jak podstrony, artykuły, wpisy blogowe, czy Landing Page.  

Wiele typów treści i komponentów

 System CMS dzięki swoim podstawowym funkcjonalnościom oraz modułom powinien umożliwiać tworzenie treści wielu typów.  Podstawowe typy treści to strony (podstrony), wpisy blogowe, artykuły, Landing Page, produkty. Są to podstrony naszego serwisu internetowego.  Poza podstronami mamy też w serwisie internetowym elementy treściowe wstawiane w różnorodne miejsce tego serwisu -  nazywane są najczęściej komponentami. Dojrzałe funkcjonalne systemy CMS posiadają zazwyczaj co najmniej kilkanaście modułów oraz wiele typów komponentów.  kluczowa jest łatwość tworzenia treści i nawigacji po panelu administracyjnym, oraz wstawiania istniejących komponentów do istniejących treści.   

Prezentacja treści

Przykładowo Iceberg CMS pozwala na łatwe wstawianie Widgetów komponentów w treści nowo tworzonych podstron poprzez kliknięcie w jedną ikony Widgetów na pasku narzędzi edytora treści. 

System szablonów. Użytkownicy korzystają z różnorodnych urządzeń. Często odwiedzają ten sam serwis wpierw na laptopie, aby następnie wejść do niego na smartfonie. W związku z tym rolą systemu CMS jest automatyzacja optymalizacji treści dodawanej do serwisu dla każdego typu urządzenia i każdej rozdzielczości.  Treści takie jak posty blogowe, strony ofertowe, galerie itp. tworzymy raz, a CMS dzięki technice RWD (Responsive Web Design) automatyzuje prezentację, dopasowując ją do każdego urządzenia.

W Iceberg CMS wykorzystujemy twig oraz Bootstrap do tworzenia stron responsywnych dostosowanych do każdej rozdzielczości urządzenia.

Integracja

Każdy system nawet najbardziej rozbudowany powinien być otwarty na integrację, czyli posiadać API. Nie istnieje bowiem system posiadający, a nawet mogący potencjalnie posiadać każdą potrzebną dowolnemu jego użytkownikowi funkcję. API systemu CMS pozwala więc na łączenie systemu z innymi aplikacjami, takimi jak np. systemy CRM i ERP, oraz z kluczowymi platformami zewnętrznymi, takimi jak np. Allegro, Facebook.  

 

Dzięki API ICEberg CMS 4 stworzyliśmy m.in. aplikację mobilną TQMsoft na Androida i iOS, która korzysta z bazy tysięcy szkoleń przechowywanych w bazie danych ICEberg CMS, który z kolei poprzez API pobiera te szkolenia z systemu CRM. W Krakweb posiadamy wiedzę, wieloletnie doświadczenie i pomysły na tworzenie serwisów zintegrowanych dostosowanych do potrzeb naszych klientów z różnych branż.  

Sprzedaż internetowa

System CMS powinien posiadać moduły katalogu produktów, koszyka, płatności elektronicznych, wyszukiwarki oraz szereg modułów towarzyszących pozwalających na stworzenie serwisu e-commerce. Kluczową integracją jest możliwość połączenia z systemami e-commerce i marketplace. Są to elementy niezbędne w przypadku firm sprzedających w internecie lub planujących taką sprzedaż. W przypadku pozostałych firm jest to zabezpieczenie na przyszłość. Wiele firm usługowych w perspektywie kilku lat rozpoczyna sprzedaż w internecie. Zaczyna sprzedawać produkty będące uzupełnieniem usługi (np. barber sprzedaje kosmetyki i akcesoria).  

ICEberg CMS posiada kilkanaście modułów e-commerce (m.in. katalog produktów, koszyk, płatności elektroniczne, użytkownicy, logowanie), szereg modułów uzupełniających - filtry, listy produktów np. wg tagu, konfigurator oraz wiele modułów będących elementami składowymi serwisu firmowego / korporacyjnego (slajder, menu, popup, landing page, formularze, artykuły itp.). W efekcie ich połączenia powstaje serwis e-commerce, który jednocześnie posiada wszystkie potrzebne funkcje sklepu internetowego i rozbudowanej strony firmowej.  

Personalizacja

CMS powinien mieć możliwość dostosowywania treści do użytkowników i kierowania odpowiednich treści do odpowiednich użytkowników, biorąc pod uwagę takie parametry jak lokalizacja, wcześniejsze interakcje na stronie, wiek, zainteresowania, oznaczone preferencje. 

Analityka

CMS powinien posiadać lub co najmniej wspierać popularne narzędzia analityczne. Monitorować powinniśmy takie parametry jak efektywność, współczynniki konwersji, statystyki ruchu - liczba odwiedzających, czas spędzony na stronie, liczba odwiedzonych podstron. Ważne jest śledzenie najpopularniejszych podstron, drogi użytkownika na stronie. 

Zarządzanie treścią i jej publikacją

CMS powinien umożliwiać łatwe znalezienie treści w panelu administracyjnym oraz w serwisie, kontrolować status publikacji. CMS powinien posiadać wersjonowanie treści - umożliwiać kontrolę wersji treści, czyli historię edycji wraz z możliwością powrotu do poszczególnych archiwalnych wersji. 

Wielojęzyczność

Możliwość łatwego i sprawnego przetłumaczenia strony internetowej - jej treści - na każdy język i posiadania łatwej w obsłudze strony wielojęzycznej.  

Skalowalność, Wydajność, Stabilność

System CMS musi być niezawodny technologicznie, działać wydajnie, mieć możliwość wzrostu wraz z Twoją firmą i jej potrzebami.   

Częste aktualizacje

Stała praca nad rozwojem systemu i częste aktualizacje są gwarancją wysokiej jakości wdrożonego systemu.
ICEberg CMS wydawany jest regularnie w cyklu 1-2 aktualizacji miesięcznie.  

Szkolenie, wsparcie, gwarancja, aktualizacje.

Systemy CMS są coraz bardziej rozbudowane i dają coraz większe możliwości. W efekcie większość zespołów potrzebuje pomocy, aby wykorzystać ich pełne możliwości i efektywnie korzystać z nich w codziennej pracy.

Automatyzacja

Każde powtarzalne zadanie należy próbować zamieniać w procedurę i automatyzować dla oszczędności czasu, pieniędzy i uniknięcia pomyłek ludzkich.

Podsumowanie

W ICEberg CMS zautomatyzowane mogą być takie czynności jak np. tworzenie sitemap, synchronizacja stanów magazynowych, cen, zdjęć produktów, archiwizowanie m.in. wydarzeń, wysyłka maili transakcyjnych, wysyłka komunikatów do administratorów i redaktorów i wiele innych. 

A Ty jakie funkcje systemu CMS uważasz za krytyczne, jakie za niezbędne, a których brakuje Ci w Twoim CMSie?


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe