Fundusze Europejskie - dofinansowania na rozwój centrów wiedzy o dostępności przy uczelniach

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłosiło nowy konkurs, którego celem jest wspieranie tworzenia oraz rozwoju centrów wiedzy o dostępności przy uczelniach wyższych. Inicjatywa ta jest realizowana w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, a głównym zadaniem centrów będzie propagowanie wiedzy na temat dostępności, projektowania uniwersalnego oraz współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Pexels / Pixabay

2024-10-08 10:35
7 minut czytania

Cele centrów wiedzy o dostępności. Główne założenia konkursu

Centra wiedzy o dostępności to jednostki, które mają na celu podnoszenie świadomości na temat dostępności przestrzeni, obiektów, produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Konkurs ogłoszony przez NCBR skupia się na rozwoju takich ośrodków przy uczelniach, które będą promować projektowanie uniwersalne. Projektowanie to zakłada, że produkty i usługi powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników, bez konieczności dostosowywania lub adaptacji, co ma na celu eliminację barier i włączenie wszystkich grup społecznych.

Centra mają nie tylko wypracowywać standardy produktów i usług, ale również pełnić funkcję doradczą w zakresie dostępności: 

Dalszą część artykułu przeczytasz poniżej - pod formularzem.

Umów się na darmową konsultację

Rola centrów wiedzy o dostępności w edukacji i rozwoju społeczno-gospodarczym

Centra wiedzy o dostępności powinny być integralną częścią uczelni, która współpracuje z innymi jednostkami akademickimi, ale także z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Taka współpraca ma na celu włączanie dostępności i projektowania uniwersalnego w różne dziedziny życia codziennego i działalności gospodarczej, od architektury, przez cyfryzację, po przedmioty codziennego użytku.

Projektowanie uniwersalne, będące podstawą działań centrów, opiera się na zasadzie, że projektowane produkty i usługi są od razu dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od ich fizycznych, sensorycznych czy kognitywnych ograniczeń. Jest to koncepcja, która dąży do stworzenia środowiska przyjaznego i dostępnego dla wszystkich użytkowników. Centra mają zatem kluczową rolę w edukowaniu studentów, pracowników uczelni oraz współpracujących podmiotów o znaczeniu dostępności w projektowaniu, a także w realizacji badań w tej dziedzinie.

Centra będą prowadzić również analizy w obszarze dostępności, zajmować się doradztwem oraz tworzyć punkty informacyjno-konsultacyjne. Ich celem jest wspieranie podmiotów zewnętrznych – od firm po organizacje pozarządowe – w rozwijaniu usług i produktów, które spełniają wymagania dostępności.

Interdyscyplinarność i partnerstwo z otoczeniem społeczno-gospodarczym

Kluczowym aspektem działania centrów będzie współpraca z partnerami spoza uczelni, co ma zapewnić interdyscyplinarność oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy i doświadczenia tych podmiotów. Wnioskodawcy, czyli uczelnie wyższe, będą zobowiązani do realizacji projektów w partnerstwie z przynajmniej jednym podmiotem z otoczenia społeczno-gospodarczego. Partnerstwa te mają na celu tworzenie innowacyjnych rozwiązań dostosowanych do zmieniających się potrzeb społecznych i rynkowych.

Jednym z najważniejszych elementów konkursu jest wymóg realizacji projektów w partnerstwie z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Uczelnie, które zdecydują się na udział w konkursie, muszą nawiązać współpracę z co najmniej jednym partnerem z sektora gospodarczego lub publicznego. Taka współpraca ma na celu stworzenie interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań.

Partnerstwo ma służyć nie tylko wymianie wiedzy i doświadczeń, ale także praktycznemu wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań i technologii, które mają pomóc w rozwijaniu dostępności. Interdyscyplinarność oznacza także łączenie różnych dziedzin nauki, od technologii po nauki społeczne, w celu opracowania kompleksowych rozwiązań, które będą odpowiadać na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Finansowanie i zasady konkursu

Budżet całego konkursu wynosi 100 mln zł, a maksymalna wartość jednego projektu może sięgać 5 mln zł. Czas realizacji projektów nie może przekroczyć 36 miesięcy, co daje uczelniom wystarczająco dużo czasu na opracowanie i wdrożenie swoich projektów. Nabór wniosków rozpocznie się 1 października i potrwa do 13 grudnia br., a do konkursu mogą przystąpić uczelnie, które nie znajdują się w procesie likwidacji.

Każda uczelnia może złożyć tylko jeden projekt, co zmusza jednostki akademickie do starannego przemyślenia swoich działań i wyboru najbardziej obiecującego kierunku rozwoju. Dodatkowo obowiązkowym wymogiem jest nawiązanie partnerstwa z co najmniej jednym podmiotem z otoczenia społeczno-gospodarczego, co ma na celu zwiększenie efektywności działań oraz zapewnienie praktycznego wdrożenia wyników projektów.

Kontynuacja sprawdzonych wzorców

Nowy konkurs NCBR nie jest pierwszą inicjatywą mającą na celu wspieranie dostępności i projektowania uniwersalnego w Polsce. W 2020 roku, w ramach programu Wiedza Edukacja Rozwój, NCBR przeprowadziło pilotażowy konkurs na utworzenie centrów wiedzy o dostępności. Projekty były realizowane w pięciu kluczowych obszarach: architektura, transport i mobilność, cyfryzacja i komunikacja, design przedmiotów codziennego użytku oraz zdrowie.

W wyniku tego pilotażu dofinansowanie otrzymały cztery projekty: Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Szczecińskiego, Politechniki Opolskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej. Ewaluacja tego konkursu wykazała, że istnieje zapotrzebowanie na jeszcze większe wsparcie w obszarze dostępności, co przyczyniło się do lepszego dostosowania obecnych działań NCBR do realnych potrzeb rynku.

Znaczenie centrów wiedzy o dostępności w przyszłości

Tworzenie i rozwój centrów wiedzy o dostępności to krok w stronę budowania bardziej inkluzywnego społeczeństwa. Propagowanie projektowania uniwersalnego i włączanie zasad dostępności w różne dziedziny życia codziennego jest nie tylko odpowiedzią na wyzwania związane z rosnącą świadomością społeczną, ale także obowiązkiem prawnym, wynikającym z międzynarodowych standardów, takich jak Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.

Wspieranie uczelni w tworzeniu centrów wiedzy o dostępności daje możliwość kształtowania przyszłych specjalistów, którzy będą mieli świadomość, jak ważne jest projektowanie z myślą o wszystkich użytkownikach. Działania te nie tylko poprawią jakość życia osób z niepełnosprawnościami, ale również przyczynią się do innowacyjności polskich uczelni i gospodarki.

Zakres działań w ramach projektów

Projekty realizowane przez centra będą obejmować:

  • Tworzenie nowych lub rozwijanie istniejących centrów wiedzy o dostępności.
  • Prowadzenie badań i analiz związanych z dostępnością oraz projektowaniem uniwersalnym.
  • Udzielanie konsultacji i doradztwa w zakresie dostępności dla podmiotów zewnętrznych.
  • Upowszechnianie wiedzy o projektowaniu uniwersalnym wśród studentów i pracowników uczelni oraz w społeczeństwie.

Warunki udziału w konkursie

Konkurs rozpoczyna się 1 października i potrwa do 13 grudnia 2024 r. Uczelnie zainteresowane udziałem mogą złożyć jeden wniosek projektowy, a każdy projekt musi być realizowany w partnerstwie z zewnętrznym podmiotem. Całkowity budżet konkursu wynosi 100 mln zł, a maksymalna wartość jednego projektu może sięgać 5 mln zł. Projekty mogą trwać do 36 miesięcy.

Kontynuacja poprzednich działań

NCBR kontynuuje dobre wzorce z poprzednich inicjatyw. W 2020 roku w ramach programu Wiedza Edukacja Rozwój zorganizowano pilotażowy konkurs na utworzenie centrów wiedzy o dostępności w takich dziedzinach jak architektura, transport czy zdrowie. Efektem tych działań było stworzenie centrów przy czterech uczelniach, m.in. Politechnice Krakowskiej i Uniwersytecie Szczecińskim. Obecny nabór jest odpowiedzią na potrzeby rynku i umożliwia bardziej precyzyjne dostosowanie projektów do rzeczywistych wyzwań w zakresie dostępności.

Konkurs „Centra wiedzy o dostępności” to szansa dla uczelni na zwiększenie swojej roli w propagowaniu dostępności i tworzeniu bardziej inkluzyjnych rozwiązań, które będą miały realny wpływ na życie osób z niepełnosprawnościami oraz innych osób ze szczególnymi potrzebami.

Podsumowanie

Konkurs na tworzenie i rozwój centrów wiedzy o dostępności przy uczelniach to znaczący krok w stronę zwiększenia dostępności przestrzeni publicznej, produktów i usług dla wszystkich grup społecznych. Dzięki środkom z Funduszy Europejskich uczelnie mogą nie tylko poszerzyć swoją ofertę dydaktyczną i badawczą, ale także realnie wpłynąć na poprawę jakości życia osób z niepełnosprawnościami oraz innych osób ze szczególnymi potrzebami. Partnerstwa z podmiotami zewnętrznymi oraz interdyscyplinarność działań mają na celu stworzenie innowacyjnych rozwiązań, które w przyszłości mogą stać się standardem w projektowaniu uniwersalnym.

Jak Krakweb i ICEberg CMS 5 mogą pomóc?

Krakweb i ICEberg CMS 5 mogą odegrać kluczową rolę w rozwoju i wdrażaniu centrów wiedzy o dostępności, szczególnie w kontekście projektowania uniwersalnego oraz poprawy dostępności przestrzeni cyfrowej. Oto jak te narzędzia mogą przyczynić się do realizacji tych celów:

Tworzenie dostępnych stron internetowych

ICEberg CMS 5 to platforma zarządzania treścią, która umożliwia tworzenie responsywnych i intuicyjnych stron internetowych. W kontekście centrów wiedzy o dostępności, Krakweb, wykorzystując ICEberg CMS, może wspierać uczelnie w budowie witryn spełniających najwyższe standardy dostępności cyfrowej, zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi, takimi jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).

Przykładowe korzyści:

  • Responsywność: Strony tworzone na ICEberg CMS 5 są automatycznie dostosowane do różnych urządzeń i ekranów, co ułatwia dostęp użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnych czy technologii asystujących.
  • Łatwość nawigacji: Dzięki intuicyjnej strukturze i możliwościach personalizacji, Krakweb może pomóc w zaprojektowaniu stron łatwych w obsłudze dla osób z różnymi potrzebami (np. dla osób niedowidzących, z problemami motorycznymi).
  • Wsparcie dla tłumaczeń: ICEberg CMS 5 wspiera tworzenie wielojęzycznych stron, co jest istotne w zapewnieniu dostępności treści dla osób posługujących się różnymi językami, w tym migowym.

Ułatwienie komunikacji i współpracy z partnerami zewnętrznymi

Centra wiedzy o dostępności mają współpracować z różnymi partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Krakweb, wykorzystując ICEberg CMS 5, może pomóc w budowaniu platform komunikacyjnych, które ułatwią współpracę i wymianę informacji między uczelniami a ich partnerami. Może to być zrealizowane poprzez:

  • Tworzenie intranetów lub dedykowanych przestrzeni dla partnerów, gdzie mogą oni uzyskiwać dostęp do informacji, raportów, analiz i rekomendacji dotyczących dostępności.
  • Integrację narzędzi do zarządzania projektami i komunikacji online, co ułatwi koordynację działań między uczelniami a sektorem gospodarczym.

Upowszechnianie wiedzy o dostępności

Jednym z głównych celów centrów wiedzy o dostępności jest szerzenie wiedzy na temat projektowania uniwersalnego i dostępności. ICEberg CMS 5 może być doskonałym narzędziem do tworzenia platform edukacyjnych, które uczelnie mogą wykorzystać do:

  • Publikacji artykułów, raportów, tutoriali i e-learningowych materiałów edukacyjnych, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników, bez barier związanych z ich dostępnością.
  • Organizacji webinariów, kursów online i seminariów w formie dostępnych transmisji online lub materiałów na żądanie.
  • Tworzenia zasobów w formatach dostępnych dla różnych grup użytkowników, takich jak napisy, transkrypcje czy tłumaczenia na język migowy.

Automatyzacja i prostota zarządzania treścią

Centra wiedzy o dostępności będą musiały dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby rynku i społeczeństwa. ICEberg CMS 5 pozwala na łatwe zarządzanie treścią bez potrzeby zaawansowanej wiedzy technicznej, co umożliwia:

  • Szybką aktualizację informacji o projektach, wynikach badań czy nowych rozwiązaniach technologicznych w zakresie dostępności.
  • Tworzenie blogów, newsletterów i treści skierowanych do różnych grup użytkowników, np. studentów, badaczy, firm czy organizacji pozarządowych.
  • Automatyczne optymalizowanie treści pod kątem dostępności i SEO, co zwiększa zasięg i widoczność informacji o działaniach centrum.

Integracja z narzędziami zewnętrznymi

Krakweb i ICEberg CMS 5 mogą wspierać centra wiedzy o dostępności poprzez integrację z narzędziami zewnętrznymi, które ułatwią gromadzenie i analizę danych dotyczących dostępności. Przykłady to:

  • Narzędzia do monitorowania dostępności stron internetowych i aplikacji.
  • Platformy analityczne do badania dostępności przestrzeni publicznych i infrastruktury.
  • Systemy CRM (Customer Relationship Management), które pozwalają na efektywne zarządzanie kontaktami z partnerami i beneficjentami działań centrów.

Wsparcie w kampaniach informacyjnych

ICEberg CMS 5 umożliwia także realizację kampanii promujących dostępność. Krakweb może pomóc centrom wiedzy w realizacji strategii marketingowych, takich jak:

  • Kampanie w mediach społecznościowych promujące idee projektowania uniwersalnego.
  • Landing page i formularze zgłoszeniowe na wydarzenia związane z edukacją i konsultacjami w zakresie dostępności.
  • Analiza skuteczności kampanii poprzez zintegrowane narzędzia analityczne.

Podsumowanie

Krakweb i ICEberg CMS 5 mogą znacząco wspomóc centra wiedzy o dostępności w realizacji ich misji. Oferujemy wsparcie w tworzeniu dostępnych stron internetowych, umożliwiamy efektywną współpracę z partnerami, ułatwiamy zarządzanie treściami edukacyjnymi i kampaniami informacyjnymi, a także zapewniamy integrację z zewnętrznymi narzędziami. Dzięki nam, uczelnie i inne instytucje mogą skutecznie propagować zasady projektowania uniwersalnego oraz tworzyć dostępne, inkluzywne przestrzenie w świecie cyfrowym i fizycznym.

Wybierz plik
 

Zapisz się na nasz newsletter


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe