Jakie efekty daje pozycjonowanie?
Efektem pozycjonowania może być:
- zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania (czyli liczby fraz, na które strona zajmuje pozycję w Top 3 / Top 10 / Top 50)
- wzrost pozycji słów kluczowych
- wzrost ruchu z wyszukiwarki, czyli większa liczba użytkowników odwiedzających stronę po wyszukaniu i kliknięciu w organiczne wyniki wyszukiwania
- wzrost liczby leadów, czyli liczby zapytań o usługę ze strony potencjalnych klientów
- wzrost sprzedaży
Efektem pozycjonowania może być jeden lub wiele z powyższych. ważne jednak żeby jeden z nich postawić jako główny cel kampanii monitorowany i analizowany.
Punkt wyjściowy kampanii SEO
W momencie startu kampanii, rozmawiając ze specjalistą i z agencją SEO bazujesz na pewnym punkcie wyjścia. Jest nim aktualna widoczność aktualna pozycja aktualny ruch z wyszukiwarki do strony internetowej, która ma być pozycjonowana. warto określić sobie realistyczne cele liczbowe jak ta widoczność ten ruch ma wzrosnąć w czasie. i do tego oczekiwanego celu dostosować budżet i działania.
Harmonogram kampanii SEO
Harmonogram wyświetlania wyników działań SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek) może się różnić w zależności od kilku czynników.
Oto kilka czynników mających wpływ na to kiedy zobaczymy wyniki SEO:
Wiek strony
Wyniki w nowych stronach zwykle wymagają więcej czasu w porównaniu ze starszymi, uznanymi stronami. Wyszukiwarki potrzebują czasu na przeszukanie i zaindeksowanie nowej treści. Nowe strony nie posiadają również autorytetu i są przez Google często traktowana po macoszemu. Pomóc może regularna publikacja wartościowych treści i zdobywanie linków.
Konkurencja w niszy
Poziom konkurencji w Twojej branży lub niszy ma wpływ na szybkość uzyskania wyników pozycjonowania. Jeśli jest bardzo konkurencyjna, uzyskanie wysokich pozycji w rankingu dla niektórych słów kluczowych może zająć więcej czasu.
Jakość treści
Wysokiej jakości, trafne i unikalne treści zwykle osiągają lepsze wyniki. Jeśli Twoje treści odpowiadają intencjom użytkowników i zapewniają wartość, może to pozytywnie wpłynąć na Twoje SEO. Często wystarczy jedna wysokiej jakości treści, która pozyska rozgłos i linki przychodzące, żeby nadać ranking całej domenie i całemu serwisowi.
Treści wartościowe dla użytkowników
Rozbudowany serwis internetowy posiada treści dla użytkownika na każdym etapie jego procesu decyzji. Pamiętaj więc o tym, że nie wystarczy strona oferta, o nas i przedstawienie firmy oraz kontakt. Standardem aktualnie jest wprowadzenie bloga, który opisuje zastosowania produktów i usług, case study, zalety, doświadczenie, przekazuje wiedzę, uczy klientów, opowiada o produkcie / usłudze. Standardem staje się tworzenie nie jednego ogólnego Landing Page dla usługi, ale raczej budowanie wielu Landing Pages dla różnych grup docelowych, Landing pages przedstawiających różne cechy korzyści i zastosowania produktów i usług. W efekcie pod strony te mogą być pozycjonowane na wiele słów kluczowych.
W pozycjonowaniu nie pomogą również treści powielone ze strony producenta czy partnera, z którym współpracujemy.
Inwestycja w unikalne, wysokiej jakości treści zwraca się z nawiązką.
Strony z niewielką liczbą ubogich treści wymagają sporo pracy, bez której ciężko im będzie konkurować z serwisami posiadającymi bogate treści.
Wybór słowa kluczowego
Kierowanie działań pozycjonowania na wysoce konkurencyjne słowa kluczowe może wymagać więcej czasu do zobaczenia wyników. Słowa kluczowe z długiego ogona i terminy specyficzne dla niszy dają zwykle szybsze efekty.
Techniczne czynniki SEO
Właściwa optymalizacja aspektów technicznych, takich jak struktura strony, metatagi i przyjazność dla urządzeń mobilnych, może przyczynić się do szybszych rankingów.
Profil linków
Budowanie naturalnego i zróżnicowanego profilu linków zwrotnych do serwisu ma kluczowe znaczenie dla SEO. Wysokiej jakości linki zwrotne z wiarygodnych stron mogą przyspieszyć proces uzyskiwania wysokich pozycji w rankingu.
Konsekwencja w działaniu
SEO to proces ciągły. Konsekwentne tworzenie wartościowych treści, optymalizacja elementów na stronie i budowanie z czasem silnego profilu linków zwrotnych przyczyniają się do lepszych wyników.
Aktualizacje algorytmów
Wyszukiwarki regularnie aktualizują swoje algorytmy. Czasami zmiany w rankingach mogą wynikać z tych aktualizacji. Bycie na bieżąco ze zmianami jest niezbędne do tego, żeby lepiej rozumieć czynniki i działania potrzebne do uzyskania wysokich pozycji. Ważne jest też ciągłe eksperymentowanie. Jest ono podstawą działań w zakresie pozycjonowania.
SEO lokalne a globalne
Lokalne firmy mogą szybciej uzyskać rezultaty, zwłaszcza jeśli skoncentrują się na lokalnych strategiach SEO. Kierowanie globalne może potrwać dłużej ze względu na zwiększoną konkurencję.
Analityka i korekty
Analityka monitorująca jest kluczowa. Jeśli zauważysz obszary wymagające poprawy, szybkie wprowadzenie zmian może pozytywnie wpłynąć na wydajność SEO.
Wielkość strony
Wielkość serwisu ma wpływ na szybkość uzyskania wyników pozycjonowania. Google preferuje większy serwisy wypełnione treścią. Mają one bowiem większe szanse na spełnienie oczekiwań użytkowników - udzielania odpowiedzi na ich pytania, dostarczenie produktów, którego szuka użytkownik. Oczywiście liczy się również jakość treści, czyli lepiej mieć mniej wartościowych rozbudowanych treści niż dużo treści o bardzo niskiej jakości.
Szybciej uzyskać można wyniki wyszukiwania większego serwisu. Należy jednak pamiętać, że optymalizacja tego serwisu wymaga większego nakładu pracy i większego budżetu.
Budżet kampanii SEO
Wysokość budżetu przeznaczonego na działania agencji SEO na kluczowych wpływ na szybkość uzyskania wyników. Oczywiste jest, że dwa razy większy budżet daje większe możliwości, bo przekłada się na większą ilość czasu pracy specjalistów i większe zasoby, które można zatem budżet kupić. Dużymi wydatkami w zakresie pozycjonowania są tworzenie treści optymalizacja zakup linków. Myśli więc o budżecie realistycznie i niech koresponduje on z oczekiwanymi przez ciebie wynikami kampanii SEO.
Warto czekać na wyniki kampanii SEO
Warto czekać tak długo na efekty pozycjonowania - między innymi dlatego, że w przeciwieństwie to kampanii linków sponsorowanych wyniki te są długofalowe. Po uzyskaniu pewnego poziomu ruchu można oczekiwać, że w kolejnych krokach kampanii ten ruch będzie stale rósł. W kampanii linków płatnych uzyskiwane efekty są zawsze proporcjonalne do budżetu. Można kampanię Ads optymalizować natomiast nie jest to ciągły wzrost. W SEO natomiast kolejne miesiące i kwartały współpracy powodują stały wzrost widoczności - coraz to nowe frazy, na które strona jest widoczna.
Podsumowanie
Początkowa poprawa pozycji w trakcie trwania kampanii pozycjonowania jest często widoczna w ciągu kilku miesięcy, ale znaczące rezultaty mogą zająć od sześciu miesięcy do roku lub nawet dłużej. Wiele zależy od branży i niszy i konkurencji w niej. SEO to strategia długoterminowa, która wymaga cierpliwości i konsekwencji w działaniach. Ważne jest, aby ustalić realistyczne oczekiwania i stale dostosowywać swoją strategię w oparciu o wyniki i zmiany dokonujące się w wyszukiwarce, jej algorytmie i na stronach wyników wyszukiwania.