E-commerce = e-szansa?

E-commerce czyli handel elektroniczny to wszystkie procedury wykorzystujące środki i urządzenia elektroniczne takie, jak: telefon stacjonarny i komórkowy, faks, Internet czy telewizję w celu zawarcia transakcji handlowej. Najbardziej popularną metodą handlu elektronicznego jest handel internetowy, a w nim prym wiodą sklepy internetowe. Termin e-commerce wszedł do powszechnego użytku w 1997 roku dzięki firmie IBM.
2011-02-25 13:00
4 minuty czytania

Formy handlu elektronicznego

Handel elektroniczny możemy podzielić ze względu na przebieg procesu sprzedażowego lub biorących udział w transakcji aktorów.
Ze względu na przebieg transakcji e-commerce dzieli się na:

  • bezpośredni – gdzie cały proces od momentu złożenia zamówienia do realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez internet;
  • pośredni – w internecie kupujący poszukuje towarów, usług, nowych kontrahentów, przesyła dokumenty i płaci, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny sposób;
  • hybrydowy – stosuje się czasowo różne formy z powodu niedostatków w rozwoju sieci lub usług telekomunikacyjnych.

Ze względu na biorących udział w transakcji aktorów handel elektroniczny dzieli się na:

  • B2B (business-to-business) - handel elektroniczny pomiędzy firmami - jest to wymiana handlowa między przedsiębiorstwami dotycząca nie tylko transakcji handlowych, ale również poszukiwania partnerów, budowaniu sieci dostawców i odbiorców, poszukiwanie informacji handlowych i innych usług.
  • B2C (business-to-consumer) - handel elektroniczny pomiędzy firmą a konsumentem  – to wszelka sprzedaż towarów i usług pojedynczym klientom za pośrednictwem sieci. Charakterystyczne dla tej formy handlu elektronicznego są wszelkiego rodzaju sklepy internetowe i aukcje drobnotowarowe.
  • C2C (consumer-to-consumer) - handel elektroniczny pomiędzy konsumentami.
  • C2B (consumer-to-business) - handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a firmą.

Światowy rynek e-commerce

 

Niekwestionowanym liderem na światowym rynku handlu elektronicznego są Stany Zjednoczone. Tylko w czwartym kwartale 2010 roku amerykanie wydali ponad 43 miliardy dolarów. Cały rynek e-commerce wart był w tym roku ponad 140 miliardów dolarów. Zyski tylko z czwartego kwartału były o 11% większe niż w tym samym okresie w ubiegłym roku i aż o 35% większe w porównaniu z kwartałem trzecim. Taka tendencja ma się utrzymać w dalszych latach. A w jakiej kondycji jest rynek europejski? Również rozkwita. Lider rynku - Wielka Brytania - wydała na zakupy on-line ponad 52 miliardy euro. Dalsze prognozy są optymistyczne. Do 2012 roku wartość zakupów on-line ma wzrosnąć o 12 miliardów dolarów.

Rodzimy handel elektroniczny

Z szacunków Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego wynika, że w 2010 roku polski rynek e-commerce wart był 15,5 miliarda złotych. Jego wartość wrosła o 17% w porównaniu z rokiem 2009. Jednak Polska ciągle zajmuje jedno z ostatnich miejsc wśród państw europejskich. Pod względem ilości kupionych produktów i ich średniej ceny jesteśmy na ostatnim miejscu. Statystyczny Polak wydaje na zakupy on-line niecałe 88 euro, podczas gdy Brytyjczyk 862 euro, Norweg 852, a Duńczyk 817 euro. Słaba pozycja Polski spowodowana jest stosunkowo młodym rynkiem e-commerce. Zakupy on-line to nowość i nie wszyscy są do nich przekonani. Jednak prognozy są pocieszające. W Polsce, w ciągu ostatnich dwóch, lat rynek handlu elektronicznego wzrósł o 35%. Jest to wzrost najwyższy w regionie, a tendencja taka ma się utrzymywać.
Teraz w polskim internecie działa prawie 10 tysięcy sklepów. 85% nastolatków kupuje w sieci, głównie w serwisie Allegro.pl. Ponadto aż 85% internautów deklaruje, że prezenty na święta kupi właśnie w internecie.  Najpopularniejsze produkty kupowane on-line to RTV i AGD, książki, czasopisma i multimedia, komputery i sprzęt elektroniczny oraz wszelkiego rodzaju oprogramowania komputerowe.

E-korzyści

Korzyści wynikających z robienia zakupów przez sieć jest wiele, zarówno dla klienta, jak i przedsiębiorcy. Najważniejszymi zaletami dla kupującego są:

  • oszczędność czasu i wygoda, dzięki łatwemu i szybkiemu dostępowi do informacji,
  • możliwość porównywania konkurencyjnych ofert,
  • możliwość lepszego zapoznania się z ofertą (brak ograniczeń czasowych i  szczegółowe opisy produktów),
  • dostęp do zdecydowanie szerszego asortymentu towarów (nie tylko krajowych, ale i zagranicznych),
  • pewne towary, które można otrzymać bezpośrednio przez sieć, są znacznie tańsze.

Natomiast przedsiębiorca skorzysta na:

  • możliwości oszczędności i redukcji kosztów – zakupy on-line pozwalają ominąć pośredników, nie trzeba również wydawać pieniędzy na utrzymanie punktów sprzedaży detalicznej, a duże oszczędności wynikną z niskiego kosztu dotarcia do wysokiej liczby potencjalnych klientów,
  • elastyczności – ponieważ na bieżąco może aktualizować oferty,
  • przyspieszeniu procesów biznesowych,
  • dostępu do rynku światowego.

To tylko najważniejsze spośród licznych korzyści, jakie daje kontrahentom korzystanie z elektronicznego handlu. O plusach zakupów on-line świadczy coraz szybciej rosnąca liczba sklepów i filii on-line oraz coraz chętniej kupujący w nich klienci.

Efekt ROPO

 

Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) związany jest ze zmianą procesu podejmowania decyzji zakupowych oraz wzajemnym przenikaniem się sfery on-line i off-line.
Według najnowszych badań większość klientów korzysta z Internetu przed podjęciem decyzji o zakupie. Szukają tam produktów, usług i najlepszej oferty. Z badań przeprowadzonych  przez TNS OBOP we współpracy z Google i Media Saturn Holding wynika, że liczba takich internautów dochodzi do 74%. Poniższy rysunek graficznie przedstawia preferencje internautów podejmujących decyzję o zakupie.

 

 

Wykres ten jasno pokazuje, że większość klientów przed zakupem szuka informacji w internecie. Najwięcej, bo aż 51% internautów po wybraniu produktu preferuje jednak zakupy off-line. Wynik ten jest na tyle duży, że powinien skłonić właścicieli każdej firmy handlowo-usługowej do posiadania swojej strony z katalogiem produktów w internecie, aby szybko i bez problemów mogła ona zdobyć ogromną liczbę klientów i znacząco zwiększyć osiągane zyski.


Blog Artykuły
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe