1 2 SPIS TREŚCI 1. PO CO ROBIĆ KONKURSY W SOCIAL MEDIA? 2. LANDING PAGE KONKURSOWY, DEDYKOWANA APLIKACJA FACEBOOKOWA, CZY WYNAJĘTA APLIKACJA? 2.1. KONKURS NA FACEBOOKU - NA OSI CZASU 2.2. APLIKACJA KONKURSOWA 2.3. APLIKACJE DEDYKOWANE 2.4. INDYWIDUALNY LANDING PAGE KONKURSOWY 3. KREACJA KONKURSOWA, CZYLI PIĘKNY PROJEKT GRAFICZNY 4. GŁOSOWANIE FANÓW CZY WYBÓR JURY? 5. KONKURS FOTOGRAFICZNY CZY TEKSTOWY? 6. WIELE DROBNYCH NAGRÓD, CZY JEDNA BARDZIEJ WARTOŚCIOWA? 7. JAK I GDZIE PROMOWAĆ KONKURS? 8. 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW W KONKURSACH W SOCIAL MEDIA 8.1. PUBLIKACJA KONKURSU W PIĄTEK 8.2. DUŻO... ZA DUŻO WYMAGAŃ WOBEC UCZESTNIKÓW 8.3. BRAK KOMUNIKACJI 8.4. NIEZROZUMIAŁY REGULAMIN KONKURSU 8.5. PROBLEMY TECHNICZNE 3 PO CO ROBIĆ KONKURSYW SOCIAL MEDIA? 4 PO CO ROBIĆ W SOCIAL MEDIA? Konkursy w social media są niewątpliwie modne i popularne. Ale zastanówmy się chwilę na początek nad ich celem biznesowym. Celem konkursu interne- towego może być np. budowanie wizerunku marki przez nowego na rynku producenta smartfonów, sezonowe podniesienie sprzedaży butów, zwiększenie zasięgu - liczby osób do których firma usługowa dociera co\ tydzień, zgroma- dzenie subskrybentów / fanów. Dzięki organizacji konkursu możesz osiągnąć spore korzyści, ale możesz też (nieumiejętnie go prowadząc) wi\ ele stracić. Powodzenie konkursu zależy nie tylko od budżetu, którym dysponujesz, ale przede wszystkim od przyjętej strategii i pomysłu na konkurs, formuły konkursu, regulaminu, a nawet od takich detali jak tryb wyłaniania zwy\ cięzcy. Zapraszam do lektury :) - Maciej Chmielowski, założyciel Krakweb - agencji dostarczając\ ej kreacje i silniki serwisów konkursowych 5 LANDING PAGE KONKURSOWY, DEDYKOWANA APLIKACJA FACEBOOKOWA, CZY WYNAJĘTA APLIKACJA? 6 Jedynym sposobem, aby zgodnie z regulaminem portalu i lokalnym prawem o ochronie danych osobowych, pozyskać leady – są aplikacje fb. Ponieważ Facebook prowadzi politykę zakła- dającą, że to zewnętrzne firmy i aplikacje pozy- skują bazy danych z Facebooka! Warunkiem jest zamieszczenie informacji, że promocja i akcja nie jest współorganizowana przez Facebooka oraz nienagradzanie użytkowników w zamian za używanie natywnych funkcjonalności portalu. Treści, banery, grafiki, strony o charakterze sperso- nalizowanym w przypadku organizacji konkursów na ogół wyglądają lepiej i bardziej fachowo. Czy osoba wchodząca na profil dużej, wartościowej marki z zamiarem wzięcia udziału w konkursie faktycznie weźmie w nim udział, kiedy zobaczy nędzną aplikację opatrzoną dodatkowo logiem firmy zewnętrznej? Niekoniecznie… Od dużych marek klienci odbiorcy oczekują kampanii szytych na miarę, z polotem, dużą dawka kreatywności. Jeśli nie jesteś dyrektorem marketingu dużej firmy i Twój budżet jest niewielki możesz korzystać z prostych i tanich aplikacji (to koszt rzędu 100 - 300 zł za szablonową aplikację, która wystarczy do przeprowadzenie prostego miesięcz- nego konkursu). Ale zacznijmy od początku. Jak działają konkursy na Facebooku? Do wyboru masz kilka opcji. KONKURS NA FACEBOOKU - NA OSI CZASU Pierwsza w oczywisty sposób nasuwająca się opcja to konkurs na “wallu” - ścianie / tablicy, zwanej też od pewnego czasu timeline, czyli osią czasu. Cieszące się popularnością wśród organizatorów losowania, w świetle prawa traktowane są jednak jako gra hazardowa, a przeprowadzenie tego typu konkursu bez zezwolenia Izby Celnej stanowi przestępstwo skarbowe i naraża Ciebie, a dokład- niej firmę - wskazaną jako organizator konkursu - na poważne konsekwencje - głównie wysokie kary pieniężne . Konkurs przeprowadzony na wallu nie wymaga polubień strony, jest prosty do prze- prowadzenia, choć trudno na bieżąco weryfikować jego rezultaty np. kiedy jego zasady opierają się na zasadach “kto pierwszy, ten lepszy” Facebook lubi wariować i na różnych kontach wyświetlać inną kolejność zgłoszeń, co może spowodować niezado- wolenie i roszczenia uczestników. LANDING PAGE KONKURSOWY, DEDYKOWANA APLIKACJA FACEBOOKOWA, CZY WYNAJĘTA APLIKACJA? - Rahim Blak, założyciel click apps. 7 APLIKACJA KONKURSOWA Druga moż li wość to apli ka cja kon kur so wa, którą wy naj mu jesz na kon kret ny okres czasu (naj czę ściej mie siąc) i uzu peł niasz po trzeb ny mi da ny mi. Można ją w łatwy spo sób za in sta lo wać na Fan Pa ge’u swo jej marki i skon fi gu ro wać w za kre sie na jaki po zwa la autor apli ka cji. Przy kła do wo go to wa wer sja apli- ka cji Clic kapps po zwa la Ci na do sto so wa nie swo jej wła snej gra fi ki, uzu peł nie nie zasad kon kur su, za pi- sa nie po trzeb nych usta wień tech nicz nych, jak np. ile razy jeden użyt kow nik może za gło so wać w ciągu dnia lub całej edy cji kon kur su. LANDING PAGE KONKURSOWY, DEDYKOWANA APLIKACJA FACEBOOKOWA, CZY WYNAJĘTA APLIKACJA? Naszym celem jest dostarczenie aplikacji, któ- re umożliwiają takie działania na Facebooku. Agencje mogą zaproponować nasze rozwiązania zarówno klientom zainteresowanym usługą social media, jak i klientom zainteresowanym samym po- zyskaniem leadów, niezależnie od narzędzia, które zostanie użyte, a aplikacje fb są jedynym na to sposobem. - Michał Blak twórca start up’u click apps. 8 nych zasad i re gu la mi nu. Stan dar do we opcje ofe ro- wa ne przez go to we apli ka cje mogą więc w tej sy tu acji nie wy star czyć. Przy kła do wo jeśli oprócz tra dy cyj- ne go do da wa nia zdję cia do apli ka cji, chciał byś aby apli ka cja ge ne ro wa ła dla uczest ni ka kod ra ba to wy lub wy sy ła ła po dzię ko wa nie z kodem na jego adres e-ma il. Czę sto też zda rza ją się kon kur sy wie lo eta- APLIKACJE DEDYKOWANE Trze cia opcja to stwo rze nie de dy ko wa nej apli ka cji, skro jo nej na miarę Two jej pro mo cji, do pa so wa nej pod każ dym wzglę dem do re pre zen to wa nej przez Cie bie marki - gra fik, czcion ki czy nawet in dy wi du al- LANDING PAGE KONKURSOWY, DEDYKOWANA APLIKACJA FACEBOOKOWA, CZY WYNAJĘTA APLIKACJA? po we, które nie są do stęp ne w wer sji stan dar do wej. W takim kon kur sie, każda edy cja wy ma ga zro bie nia cze goś in ne go, a apli ka cja eli mi nu je uczest ni ków któ rzy nie prze szli dalej, do rundy fi na ło wej. Takie apli ka cje wy ma ga ją do dat ko wej mo dy fi ka cji pro gra- mi sty, jed nak stają się przez to uni kal ne i bar dziej atrak cyj ne dla fanów. 9 INDYWIDUANY LANDING PAGE KONKURSOWY Jeśli mie rzysz wyżej - za in we stuj w sper so na li zo- wa ny wy gląd, kon kurs de dy ko wa ny Two jej marce - np. wła sny lan ding kon kur so wy cał ko wi cie spój ny z tym, co sobą re pre zen tu jesz jako marka. To opcja zde cy do wa nie bar dziej kosz tow na, jed nak przy no- szą ca o wiele wię cej ko rzy ści, szcze gól nie wi ze- run ko wych. Po zwa la na do sto so wa nie każ de go Konkursy internetowe to nie tylko konkursy na Facebooku. Jednak konkursy poza Facebookiem muszą być z nim zintegrowane, bo jest to najlep- sza metoda na wirusową promocję i zwiększenie zasięgu konkursu. Możliwości integracji dedykowa- nej strony konkursowej z Facebookiem jest wiele. Podstawowe to oczywiście lubienie i udostępnianie pojedynczych zdjęć. Jako administrator konkursu możesz zdecydować, czy sugerować użytkowniko- wi podzielenie się informacją o konkursie zaraz po dodaniu pracy, czy może wymuszać tą aktywność jeszcze przed dodaniem pracy. Dobrze zaprojek - towane User experience (UX) strony lub aplikacji sprawi, że to użytkownik sam będzie chciał zrobić to, czego oczekuje organizator. Trendy w projek - towaniu AD 2015 pokazują jasną drogę: zachęcaj, dawaj możliwości, nagradzaj, tak, aby użytkownik sam wykonał oczekiwane przez Ciebie akcje, nie wymuszaj, a przede wszystkim: nie publikuj bez zgody i wiedzy użytkownika. z ele men tów do wi ze run ku marki, może być zu peł nie in no wa cyj na - szo ko wać, in try go wać i jesz cze bar- dziej za chę cać do wzię cia udzia łu w kon kur sie. Stwo rze nie nie sza blo no wych gra fik do kon kur su po zwo li marce wy róż nić się i na dłu żej po zo stać w świa do mo ści klien tów i uczest ni ków Two je go kon kur su. Możesz także połączyć funkcjonalności Facebooka z dedykowaną stroną. Wystarczy, że stworzysz prosty, konkursowy landing page wyko- rzystujący system głosowania przez Facebooka, Google+ czy email. LANDING PAGE KONKURSOWY, DEDYKOWANA APLIKACJA FACEBOOKOWA, CZY WYNAJĘTA APLIKACJA? - Maciej Chmielowski z Krakweb. 10 KREACJA KONKURSOWA, CZYLI PIĘKNY PROJEKT GRAFICZNY 11 KREACJA KONKURSOWA, CZYLI PIĘKNY PROJEKT GRAFICZNY Jaki powinien być projekt graficzny, aby dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych Twoim konkursem i “zatrzymać” ich na stronie, a potem skłonić do wzięcia udziału? W obecnej chwili największym trendem jest minimalizm. Jeśli orga-nizujesz konkurs zadbaj o to, aby publikowane treści były przejrzyste, schludne, proste. Spójność to słowo klucz. Czy uważasz, że Milka mogłaby wykreować swój konkurs (stronę konkursową, przy- ciski, banery i inne) w kolorze innym niż fioletowy? Coca Cola nagle zrezygnowała z czerwieni? Musisz być konsekwentny w swoich działaniach i sprawić, że tożsamość Twojej marki będzie odpowiadała jej wizerunkowi. 12 GŁOSOWANIE FANÓW CZY WYBÓR JURY? 13 Lead” dla jednych tajemnicze stwierdzenie, dla innych słowo klucz, które wpływa na decyzję o zorganizowaniu konkursu. Dlaczego? Wyjaśnia- my. Lead rozumiemy jako zainteresowanie użyt- kownika ofertą i jego zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Do klienta trafia adres e-mail, wiek, płeć, lokaliza- cja, kategorie zainteresowań, opcjonalnie numer telefonu i wszystkie dane behawioralne, które pozwalają użytkownika na bieżąco kategoryzo- wać, analizować, a nawet monitorować. Mając już 600k użytkowników click apps ’a systematycznie dyskwalifikujemy fejki, nieuczciwych graczy i tzw. “konkursowiczów” – te informacje przekazujemy przyszłym organizatorom akcji konkursowych. Lead Generator na Facebooku jest najtańszą z metod pozyskiwania leadów, a leady będą jednymi z najlepszych, ponieważ e-mail, przez który użyt- kownik loguje się na fb, jest aktywny. To jedna z najbardziej kontrowersyjnych kwestii poruszanych przy okazji organizacji konkursu. Z jednej strony konkursy na głosy pozwalają zbudować duży zasięg, angażują niekiedy całe rodziny, paczki przyjaciół wprowadzając naturalną konkurencję i współpracę uczestników z drugiej przyciagają tzw. zawodowych konkrusowiczów, którzy biorą udział w konkursach głównie w celach zarobkowych - taka osoba nie jest Twoim targetem. Pojawia się, wygrywa, znika i nigdy nie powraca. Konkursowicze skupieni są w grupach konkurso- wych na Facebooku - posiadają tam liczne konta, z których głosują sami na siebie. Jeśli masz wystar- czająco dużo czasu możesz bardzo wnikliwe anali- zować pojawiające się głosy oraz pojawiających się graczy tyle tylko, że zamiast zabawy, która miała towarzyszyć konkursowi pojawi się dużo pretensji ze strony konkursowiczów i innych użytkowników negujących ewentualne usuwanie przez Ciebie nieprawdziwych głosów. GŁOSOWANIE FANÓW CZY WYBÓR JURY? - Rahim Blak z click apps. 14 Jak to jest z konkursami bazującymi na wyborze jury? Zawsze ktoś będzie niezadowolony! Co z tego, że w powołanej komisji zasiada specjalista w kwestiach kreacji graficznej, właściciel przedsię- biorstwa czy autor światowych bestsellerów - oni i tak zawsze nie mają gustu, bo “to nie moja praca wygrała, a jej/jego tak!”. W kwestii zasad konkur- sowych nikt nigdy nie znalazł złotego środka, choć wielu było bardzo blisko. Moim zdaniem najlep- szym rozwiązaniem, które angażuje uczestników (wymaga np. polubienia fanpage), a jednocze- śnie daje nie-konkursowiczom szansę na wygraną jest dwuetapowe przeprowadzenie konkursu. Po pierwsze to jury wybiera np. 30 najlepszych zdjęć, po drugie internauci wybierają zwycięzców, albo na odwrót - jury wybiera zwycięzców na podstawie 30 najlepiej ocenionych prac. Czy da się uniknąć żali i wywodów konkursowych po podaniu wyników końcowych? Najprawdopodobniej nie… Jeszcze nikomu się to nie udało, ale… możesz być pierwszy. GŁOSOWANIE FANÓW CZY WYBÓR JURY? Konkursowicze są zmorą konkursów Facebooko- wych, jednak negatywne emocje (zwłaszcza wśród innych uczestników) budzą osoby, które biorą udział dla żartu lub hejtu i odnoszą sukces. Innym przykładem jest słabe rozpoznanie w regułach lub organizatorze konkursu i wysyłanie zdjęć konkur- sowych z produktem konkurencji, choć zaznaczyli- śmy, że ma to być nasz produkt... Słabe to bardzo, ale się zdarza. - Magdalena Pustelnik z Krakweb. 15 KONKURS FOTOGRAFICZNY CZY TEKSTOWY? 16 Decyzję o formule konkursu musisz podjąć w oparciu o potrzeby własnej marki. Zastanów się co chcesz wyegzekwować od uczestników i jakie treści mógłbyś potem wykorzystać przy własnej promocji. Jedni twierdzą, że to konkurs tekstowy należy do łatwiejszych pod względem swoich zasad (oczywiście zakładam, że nie każesz uczestnikom pisać epopei). W tym przypadku możesz liczyć, że zgłoszeń w Twoim konkursie będzie sporo. Bo przecież ile zajmie napisanie krótkiego hasła reklamowego czy prostej odpowiedzi? Konkurs na zdjęcie? Żyjemy w czasach obrazkowych, każdy ze smartfonem pod ręką. Zrobienie zdjęcia nie wiąże się już z trudnościami, a jeśli strona Twojego konkursu jest responsywna i działa na urządzeniach mobilnych, a nawet ma dla nich dedykowaną aplikację od zrobienia zdjęcia do przesłania zgłoszenia konkursowego mija jedna, krótka chwila. To też dobry pomysł, byle był sperso- nalizowany. Co to oznacza? Zamiast “prześlij zdjęcie miejsca, w którym lubisz pić kawę” zasugeruj “prześlij zdjęcie miejsca, w którym pijesz NASZĄ kawę, pamiętaj, że powinna być ona widoczna na zdjęciu” ograni- czysz w tej sposób napływ internetowych obrazków, które zostaną bezprawnie skopiowane, a także zaagangażujesz do swojej promocji prawdziwych fanów Twojej marki - tych, których warto premiować za ich lojalność. Jest jeszcze wiele innych form konkursów: na przepis, na mem - z nimi powinieneś uważać, nietrudno powielić czyjąś pracę zmieniając jeden składnik czy jeden wyraz. KONKURS FOTOGRAFICZNY CZY TEKSTOWY? 17 WIELE DROBNYCH NAGRÓD, CZY JEDNA BARDZIEJ WARTOŚCIOWA? 18 Or ga ni za to rom kon kur sów czę sto za le ży na zwięk- sze niu ilo ści fanów na stro nie, jed nak od kilku mie się cy, wy ma ga nie po lu bie nia jest za bro nio ne. Co więc de cy du je o po wo dze niu kon kur su i jego po pu lar no ści? Bar dzo waż nym ele men tem są na- gro dy. Czę sto też firmy or ga ni zu ją ce kon kur sy chcą po przez na gro dy za po znać po ten cjal nych klien tów ze swoim nowym pro duk tem, ocze ku ją opi nii oraz po dzie le nia się wia do mo ścią o wy gra nej co już wi ru so wo roz cho dzi się po ścia nach zna jo- mych po wo du jąc wzrost za in te re so wa nia marką. Wia do mo, że naj lep sza re kla ma to ta prze ka za na “pocz tą pan to flo wą”. Liczba polubień fanpage jest jednym z popular- nych mierników sukcesu - najłatwiejszym do zmie- rzenia, ale nie najlepszym. Wśród klientów rośnie świadomość parametrów związanych nie tylko z zasięgiem, liczbą interakcji, ale tych jeszcze moc- niej “biznesowych” jak m.in. liczba leadów marke- tingowych lub sprzedażowych. Z doświadczenia wiem, że więcej osób angażuje się w konkursy, w których praw- dopodobieństwo wygranej jest większe, a to oznacza, że im więcej nagród tym lepiej. Pamiętaj jednak, jeżeli jednorazowa wartość wygranych lub nagród przekracza kwotę 760 zł musisz odprowadzić od niej podatek (10% wartości nagrody). Sprytnym rozwiązaniem w tym przypadku stosowanym przez doświadczone marki jest zapis w regulaminie dot. nagrody, a mianowicie jej dwóch części - nagrody rzeczowej + nagrody pieniężnej w wysokości 10% nagrody, która zostanie odpro- wadzone do określonego urzędu skarbowego. Pamiętaj że nagrody konkursowe także kreują wizerunek Twojej marki, wyobrażasz sobie sytuację w której np. Philips organizuje konkurs na skalę ogólnokrajową, promuje go wszystkimi możliwymi kanałami, a nagrodą jest JEDEN voucher zakupowy na kwotę… hm… 50 zł? Ja też nie. WIELE DROBNYCH NAGRÓD, CZY JEDNA BARDZIEJ WARTOŚCIOWA? - Bar ba ra Gorla, sup port w fir mie click apps. - Maciej Chmielowski z Krakweb. 19 JAK I GDZIE PROMOWAĆ KONKURS? 20 Przede wszystkim określ jaka jest grupa docelowa Twojego konkursu. Do kogo chcesz dotrzeć i jakie reakcje chcesz wywołać. Myślisz o młodych, mobilnych ludziach - media społecznościowe będą dobre, ale i… nudne. Warto zrobić coś niestandardowego. Dedy- kujesz konkurs ludziom starszym? Puść informację o konkursie w lokalnej prasie. Dla nich wypełnienie kuponu konkursowego i wysłanie go pocztą trady- cyjną nie będzie problemem. Na FB wiele jest grup i fanpage, które służą uczestnikom do wymiany informacji o konkursach, a markom do informowania o akcjach. Możliwości promocji jest bardzo wiele. Na co dzień widzisz, jak szybko Internet i masowe środki komu- nikacji ewoluują, a na powierzchnię wypływają nowe kanały komunikacji. Pamiętaj, że promowanie powinno być spójne z tym, co Twoja firma repre- zentuje i jak kreuje swój wizerunek. Ciężko mówić do młodych formalnym, patetycznym językiem, tak samo ciężko mówić do starszych slangiem czy obcojęzycznymi zapożyczeniami. JAK I GDZIE PROMOWAĆ KONKURS? 21 Istotne jest, aby dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, co możemy uzyskać za pomocą dobrze stargetowanej reklamy kontekstowej. Jeżeli re- klama kontekstowa kieruje do aplikacji, to jednym kliknięciem pozyskujemy fana i lead. Pozyskiwanie leadów stało sie pewnego rodzaju wyniesieniem social media marketingu na inny poziom, ale też cięgle poszukiwany sposób na mierzenie konwersji z Social Media.Do promocji użyj wszelkich kanałów, którymi dyspo- nuje Twoja firma (social media, broszury informa- cyjne, strona www, newsletter, nadruk na opako- waniach produktów?) Popularnymi są także strony agregujące konkursy - naraża to jednak Twój konkurs na atak konkursowiczów, jednak jeśli skrupulatnie przeczytałeś powyższe akapity nie powinno Ci być to straszne. Żeby dotrzeć do kilkuset tysięcy osób musisz solid- nie się napracować, lub (co łatwiejsze)… zapłacić. Nie wystarczy zwykle nawet to, że masz 200.000 fanów na Facebooku, bo naturalny zasięg postów to teraz w przeważającej większości przypadków 8-12% fanów z danego fanpage’a. Czyli nawet publikując “sprytnie” - w różnych dniach i godzi- nach dotrzesz do znacznie mniej niż połowy fanów. Rozwiązań tej niekorzystnej sytuacji jest kilka. Po pierwsze możesz zwiększyć zasięg postów kupu- jąc “posty sponsorowane” - płacąc Facebookowi. Możesz też połączyć siły z dużym fanpage’m - jako partnera wybrać stronę na Facebooku z dużą ilością fanów i dużym zaangażowaniem. Kolejną metodą są boksy reklamowe na Facebooku, które działają nieco podobnie do reklam Adwords - pła- cisz za kliknięcie w reklamę lub inną akcję (np. po- lubienie fanpage’a). Wreszcie sprowadzać uczest- ników do konkursu możesz mailingami, reklamą odsłonową, którą zakupi w Twoim imieniu dom mediowy, ew. agencja obsługująca Twój konkurs - dodaje Maciej Chmielowski, Krakweb JAK I GDZIE PROMOWAĆ KONKURS? - Rahim Blak założyciel grupy ClickCommunity. 22 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW W KONKURSACH W SOCIAL MEDIA 23 PUBLIKACJA KONKURSU W PIĄTEK Har mo no gram za kła da ny przez or ga ni za to ra cza sem ulega prze su nię ciu. Do tego stop nia, że pu bli ka cja kon kur su może prze su nąć się z po cząt ku lub środ ka ty go dnia na jego ko niec. Jeśli jest pią tek (a szcze- gól nie piąt ko we po po łu dnie), a Ty zaraz masz roz po- czy nać swoją pro mo cję - wstrzy maj się! Jeśli coś nie wy pa li mało praw do po dob ne, że zdą żysz na pra wić to jesz cze przed week en dem. Bądź my szcze rzy pią tek, pią te czek, pią tu nio ma ogrom ną moc od dzia- ły wa nia na ludzi - więk szość z nas my śla mi od pły wa w kie run ku week en du i wol ne go. Nie do kła daj sobie nie po trzeb nych ner wów i stre su. zna jo mych do kon kur su, udo stęp nie nie in for ma cji na pro fi lu pry wat nym, do tego zmia na zdję cia w tle, udo stęp nie nie na Twit te rze, In sta gra mie i w in nych me diach - re ali za cja tych wszyst kich zadań daje do pie ro moż li wość bycia peł no praw nym uczest ni- kiem kon kur su, a potem MOŻE Cię wy bie rze my? Nie tędy droga! Naj więk szą po pu lar no ścią cie szą się kon kur sy, w któ rych or ga ni za tor nie na rzu ca uczest ni kom wy ko ny wa nia do dat ko wych czyn no ści 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW W KONKURSACH W SOCIAL MEDIA i spa mo wa nia zna jo mych zwłasz cza, że wszy- st kie formy in ge ren cji w pro fil pry wat ny użyt- kow ni ka kon kur su są już za bro nio ne. Zgod nie z wpro wa dzo ny mi zmia na mi w re gu la mi nie Fa ce- bo oka w ra mach kon kur su or ga ni za tor nie może wy ma gać od jego uczest ni ków, by udo stęp ni li na swo ich osiach czasu lub osiach czasu in nych użyt kow ni ków ja kich kol wiek tre ści. Do ty czy to także za chę ca nia użyt kow ni ków do ta go wa nia się na zdję ciach, które tych użyt kow ni ków nie przed sta wia ją. Wiadomo, że po opublikowaniu konkursu ludzie będą mieli pytania, często będą próbowali oszu- kiwać, co bardzo często trzeba monitorować na bieżąco i obecność administratora jest niezbędna. Pomysł wrzucenia konkursu i weekendowania się uważam za igranie z ogniem Konkursy cieszące się największą popularnością to takie, w których wymagania są niskie, a nagro- dy wysokie. Pamiętam szczególnie jeden konkurs, który prowadziłem w 2012 roku dla jednej z marek suplementów diety, w którym dla zwycięzców spon- sor przeznaczył trzy nagrody po 2500zł. To bardzo pomogło w uzyskaniu dużego zasięgu i ułatwiło realizację celów. - Maciej Chmielowski z Krakweb. - Monika Czaplicka z agencji Wobuzz. 24 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW W KONKURSACH W SOCIAL MEDIA Świetnym przykładem odwrócenia głowy z sie- dzeniem jest konkurs, który znalazłam kiedyś na jednej ze stron, aby wziąć udział należało: polu- bić fanpage organizatora, strony 60 sponsorów, napisać laurkę o firmie, udostępnić i polubić post konkursowy oraz wysłać na maila zgłoszenie - zdjęcie lub film własnoręcznie przygotowanej karki urodzinowej. Do wygrania były drobne upominki od sponsorów. - Monika Czaplicka z Wobuzz. 25 BRAK KOMUNIKACJI Pod czas trwa nia kon kur su do brze wy de le go wać jedna osobę, która bę dzie 24h/7 (no, dobra z prze- rwą na sen, choć i tak nie za wsze) kon tro lo wać apli ka cję, Fa ce bo oka i pocz tę fir mo wą. W każ dym mo men cie mogą po ja wić się pro ble my czy py ta nia fanów. Ak tyw na kon wer sa cja z nimi oraz szyb ka re ak cja na ewen tu al ne trud no ści bę dzie bar dzo do brze ode bra na przez fanów, i nawet mimo licz- nych pro ble mów cała or ga ni za cja kon kur su bę dzie po zy tyw nie ode bra na przez użyt kow ni ków. NIEZROZUMIAŁY REGU- LAMIN KONKURSU Czę sto zda rza się, że re gu la min dla zwy kłe go użyt- kow ni ka jest zbyt skom pli ko wa ny, nie wspo mi na jąc już o tym, że jego za war tość od bie ga od zasad po da- nych bez po śred nio w apli ka cji kon kur so wej. Or ga ni- zu jąc kon kurs mu sisz za dbać o to, aby w re gu la mi nie nie było luk, a każdy z pod punk tów był w 100%-ach zro zu mia ły dla dru giej osoby. Dzię ki temu unik niesz póź niej szych tłu ma czeń z ewen tu al nych uchy bień czy nie wy wią za nia się z ca ło ści do ku men tu. Bar dzo ważne jest rze tel ne uzu peł nie nie za kład ki z za sa- da mi kon kur su. O ile re gu la min jest do ku men tem bar dzo roz le głym, tak za sa dy po win ny być jego mi ni mal nym wy cin kiem i w pro sty spo sób opi sy wać co na le ży zro bić. Bardzo często, niestety, ludziom się wydaje, że konkurs sam się będzie robił. Nic bardziej mylnego - to dużo pracy, monitorowanie tego co się dzieje, odpowiadanie na pytania, reagowanie na zarzuty plagiatów, oszustw, bronienie regulaminu itd. Szybka reakcja może po- móc w zgaszeniu problemów w zarodku, zanim ktoś postanowi podzielić się nimi dalej. Potencjalnych problemów jest niezliczona ilość, więc musisz trzymać rękę na pulsie. Aplikacja kon- kursowa może odmówić posłuszeństwa w starej przeglądarce, transmisja danych komórkowych podczas dodawania zdjęcia ze smartfona może zostać przerwana, co spowoduje nieprawidłowe przesłanie pracy, plik może mieć nieprawidłową nazwę lub rozszerzenie. Problemy wydają się trywialne i łatwe do uniknięcia przez prawidłowe zaprogramowanie aplikacji i przygotowanie do- brego regulaminu oraz user experience. Najczę- ściej spotykane błędy są to błędy ludzkie, których można uniknąć współpracując ze sprawdzonymi specjalistami i firmami, korzystając z najlepszych aplikacji. Jeżeli jednak błędy i problemy wystąpią to reaguj szybko i poznaj podstawy zarządzania kryzysem. 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW W KONKURSACH W SOCIAL MEDIA - Monika Czaplicka z Wobuzz. - Maciej Chmielowski z Krakweb. 26 PROBLEMY TECHNICZNE Można wy mie nić kilka przy kła dów świet nych akcji kon kur so wych, które mimo wspa nia łej or ga ni za cji i sa me go prze pro wa dze nia pro mo cji po le gły w kwe- stiach tech nicz nych - oka zy wa ło się, że do staw ca nie ma na sta nie tylu na gród, pacz kę zgu bi ła pocz- ta, albo zjadł pies, sam kon kurs w efek cie nie miał żad nej kon ty nu acji, nikt o nim nie mówił, lu dzie po zbie ra li na gro dy i znik nę li. Wy da nie kilku czy kil ku na stu ty się cy zło tych na na gro dy nijak wpły- nę ło na wzrost świa do mo ści, wy kre owa nie po zy- tyw ne go wi ze run ku czy wskaź nik ROI. Po wi nie neś więc za dbać o kon kurs od sa me go po cząt ku. Nawet po jego za koń cze niu za ko mu ni ko wać uczest ni kom swoją obec ność, a do na gród do łą czyć sper so na li- zo wa ne listy gra tu la cyj ne oraz za pro sić do ko lej nej edy cji (by wzbu dzić cie ka wość kiedy ona na stą pi oraz aby ak tu al ni zwy cięz cy mieli czas na roz re- kla mo wa nie wśród zna jo mych kon kur su: “Wiesz, ostat nio był fajny kon kurs, bę dzie ko lej na edy cja”. Niby tak nie wie le, a tak wiele. 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW W KONKURSACH W SOCIAL MEDIA Jeśli korzystasz z #hasztagów lub na potrzeby konkursu utworzyłeś takowy zaproponuj laureatom jakiś drobny bonus w zamian za wrzucenie zdjęcia z nagrodą i odpowiednim opisem. Pokażesz tym samym, że nagrody od Ciebie dochodzą do zwy- cięzców, a dodatkowo są one na tyle atrakcyjne, że chcą się oni nimi pochwalić! Osoby, które naj- chętniej podzielą się takimi momentami to blogerzy lub inni influencerzy, ewentualnie osoby bardzo aktywne w Social Mediach. Skorzystaj z ich zasię- gów, bo dzięki nim kolejna edycja konkursu może zyskać znacznie większy zasięg. - Magdalena Pustelnik z Krakweb. 27 Mam całe foldery przykładów konkursów, które ogólnie były spoko, ale w praktyce były nie do- pracowane. Ze świecą szukać konkursów, które przyniosły organizatorom korzyści, nie generując więcej problemów niż zysków - kwestie techniczne, regulaminów, poświęconego czasu, weryfikowania oszustów i zgłoszonych prac, obsługa zapytań - to bardzo wiele złożonych kwestii, o których trzeba pomyśleć przed konkursem. Nie mówiąc oczywi- ście o mierzeniu efektów - jest to trudny proces w takiej sytuacji. Co z tego, że ileś osób polubiło naszą stronę czy wysłało nam zdjęcie? Musimy mierzyć istotne wskaźniki biznesowe - sprzedaż, rozpoznawalność marki, pozyskane leady. 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW W KONKURSACH W SOCIAL MEDIA - Monika Czaplicka z Wobuzz. 28 Mój poradnik ma charakter teoretyczny. Wiadomo, że pewnych sytuacji nie będziesz w stanie przewi- dzieć, mam jednak nadzieję, że powyższe przykłady i rady pomogą Ci w stworzeniu ciekawej i naprawdę dobrej technicznie kreacji konkursowej. Nie czekaj, działaj! Odrobina kreatywności i zadbanie o najmniejsze detale z pewnością pozwolą Ci na pozy- skanie wiernych fanów. A jeśli potrzebujesz naszej porady, co do realizacji swojego projektu - nie wahaj się. Napisz!