Prezentacja z roku 2012
10 kroków do stworzenia dobrej strony www Krok 1 – zawartość i jej rozmieszczenie osoby przeszukujące internet szukają informacji, a nie ładnych i kolorowych witryn, najważniejsza jest zawartość strony - musi być maksymalnie dostosowana do odbiorców i wprost odpowiadać na ich potrzeby, kluczowy jest też układ serwisu: przeciętny internauta, aby znaleźć potrzebne informacje, spędza na stronie kilka sekund szybko skanując ją wzrokiem, najważniejsza treść musi więc być ułożona w takim miejscu i tak zaznaczona, aby te 5 sekund wystarczyło do jej odszukania i skłoniło przeglądającego do pozostania na stronie i zapoznania się z ofertą firmy. Krok 2 – nawigacja internauta nie ma czasu na zagłębianie się w zawiłe struktury strony i odnajdywanie potrzebnych informacji w jej najdalszych zakamarkach, chce mieć podane na tacy wszystko to, co jest mu akurat potrzebne, bardzo ważna jest odpowiednia nawigacja: musi być ona intuicyjna, tak, aby każdy odwiedzający od razu wiedział, jak poruszać się po stronie, musi być spójna we wszystkich częściach serwisu. przejrzyste, odpowiednio skategoryzowane menu i pomocna kolorystyka znacznie ułatwią odbiorcom przeszukiwanie strony i sprawią, że będą oni często na nią wracać. Krok 3 – kolorystyka i layout elementy graficzne i kolory mają być tylko subtelnym dodatkiem, skupiającym uwagę odbiorców na najważniejszej treści, odpowiednio umieszczone barwy powinny pomagać w nawigacji, jasno pokazując internautom, w której części serwisu znajdują się obecnie, również ich dobór jest ważny - każda wyraża jakieś emocje, warto zastanowić się, jaki efekt chcemy wywrzeć na odbiorcy i skupić się na kolorze, który nam to umożliwi, projekt graficzny musi być stonowany, odpowiednio dobrany do profilu firmy i potencjalnych odbiorców oraz dopięty na ostatni guzik, pamiętaj - siła tkwi w szczegółach! Krok 4 – administracja i aktualizacja aby strona internetowa przyczyniała się do wzrostu zysków firmy, musi być stale rozwijana i aktualizowana, odzwierciedlając postępy firmy; odbiorcy muszą widzieć, jak polepszasz swoją ofertę i mieć poczucie, że zawsze są na bieżąco z najnowszymi i najważniejszymi aktualizacjami, obecnie zmiana treści strony nie musi już wymagać pomocy drogiego specjalisty: istnieje możliwość stworzenia portalu na silniku CMS, systemie, który pozwala każdemu, nawet niewykwalifikowanej osobie, zarządzać stroną internetową, dzięki temu masz profesjonalną, często aktualizowaną i pożyteczną stronę za stosunkowo niewielkie pieniądze. Krok 5 – szybkość pracy przeciętny internauta nie ma czasu, chce wszystko dostać natychmiast, czas ładowania strony musi być jak najkrótszy, nie można umieścić dużych i 'ciężkich' obrazków i filmów, bo to znacznie wydłuży czas oczekiwania na otworzenie strony, długie ładowanie strony zwiększa prawdopodobieństwo tego, że spowoduje, że odbiorcy przestaną odwiedzać Twoją stronę i znajdą wśród konkurencji szybszy odpowiednik. Krok 6 – interaktywność człowiek lubi mieć kontrolę, wiedzieć, że coś zależy tylko od niego, internautom umożliwia to Web 2.0, rozumiana jako interaktywność stron, dzięki temu, że użytkownik ma możliwość komentowania i oceniania treści, zdjęć i produktów, ma poczucie, że zmienia stronę, uczestniczy w życiu firmy i dzięki temu nawiązuje bliższe więzi, niezbędnym minimum jest formularz kontaktowy, tworząc stronę internetową musisz pamiętać o odbiorcach i ich nieustannej potrzebie wyrażania swoich opinii, w przyszłości zaowocuje to wierną grupą stałych klientów. Krok 7 – wyszukiwarka “Szukajcie, a znajdziecie”... … ale trzeba to szukanie odbiorcom ułatwić, serwisy z większą ilością podstron (gdzie bezpośrednie dotarcie do nich może być trudniejsze) obowiązkowo powinny być wyposażone w wyszukiwarkę, dzięki niej internauci szybko znajdą potrzebne im informacje, zaoszczędzą mnóstwo swojego cennego czasu i uzyskają dokładnie to, czego w danym momencie potrzebują. Krok 8 – statystyki korzystanie ze statystyk serwisu powinno być bardzo ważnym elementem zarządzania nim, dzięki ich analizie dowiesz się czego szukają potencjalni klienci, co ich interesuje i jakie informacje chcą na Twojej stronie zdobyć, informacje takie pomogą Ci maksymalnie dostosować ofertę Twojej firmy do preferencji odbiorców, dane ze statystyk pokażą także, jakie podstrony są najczęściej odwiedzane, a na jakie internauci nie wchodzą wcale – może to być oznaką problemów z nawigacją. Krok 9 – kontakt najważniejszym elementem prowadzenia firmy jest kontakt z klientem... … dlatego powinien on być jak najbardziej ułatwiony, dane teleadresowe wraz z adresami mailowymi i, jeżeli to uzasadnione, mapką dojazdu powinny zostać odpowiednio zaznaczone i wyeksponowane na stronie, klienci powinni mieć możliwość skorzystania z formularzy kontaktowych i ofertowych, które pozwolą im przesłać swoje zapytania wraz z danymi (imieniem i nazwiskiem oraz telefonem, adresem czy mailem, na które chcą otrzymać odpowiedź), jeżeli do Twojej firmy spływa wiele podobnych zapytań od klientów, warto, dla wygody swojej i klientów, stworzyć dział z najczęściej zadawanymi pytaniami, w którym odbiorcy szybko znajdą odpowiedzi na nurtujące ich problemy. Krok 10 – administracja i aktualizacja nawet najbardziej atrakcyjna i wartościowa strona internetowa niewiele znaczy, jeżeli nie pojawia się w ogóle w wynikach wyszukiwań i nikt na nią nie trafia najważniejszym krokiem jest odpowiednie skonstruowanie serwisu i jego pozycjonowanie - tak, aby roboty wyszukiwarek łatwo go odczytały i zindeksowały na najwyższych wynikach zapytań, warto powierzyć stworzenie strony profesjonalistom i zainwestować w jej promocję w wyszukiwarkach - dzięki temu zyskasz pewność, że Twoja strona znajdzie się wysoko w wynikach zapytań i przyniesie pewny zysk. Życzymy powodzenia w tworzeniu własnej strony internetowej! Zespół portalu