Projektowanie stron internetowych - dobre praktyki: Uzdrowiska
Projektowanie stron internetowych - dobre praktyki: Uzdrowiska
Dobre praktyki webdesign'u wśród stron uzdrowisk
Każda branża cechuje się pewnymi specyficznymi działaniami, funkcjonowaniem, oraz podejściem do klienta. Widać to także po ich stronach internetowych. Mimo pewnych wymogów ogólnych, które są dyktowane poprzez modę oraz technologie, każda branża posiada pewne wyróżniki, które zależne są od zakresu obowiązków działalności. W tej galerii przyjrzymy się i przeanalizujemy design, układ, nawigację i funkcjonalności stron www uzdrowisk. Poniżej zobaczysz zrzuty ekranu stron internetowych kilku polskich uzdrowisk. Na ich podstawie postaramy się wyciągnąć wspólne cechy łączące strony. Dzięki temu zbierzemy dobre praktyki wykorzystywane przy tworzeniu stron dla uzdrowisk.
Pierwszy ekran


Wielokrotnie było już mówione i pisane, że pierwsze wrażenie jest jednym z ważniejszych czynników odpowiadających za konwersję na stronie. W dalszym ciągu jest to niezmienne, dlatego ważnym jest, by zadbać o dobrze przygotowany top strony głównej. W pierwszym przykładzie pierwszy widok zajmuje bardzo dobrej jakości gif z nazwą uzdrowiska. Drugi screenshot prezentuje natomiast slider w topie strony. Oby dwa rozwiązania są obecnie bardzo popularne i pożądane. W obu przypadkach także menu poziome zostało umieszczone na samym szczycie strony. To także dobra praktyka. Różnicą w przypadku obu przykładów menu, jest to, iż Columna Medica posiada menu śledzące, które przy scrollowaniu strony jest przyklejone zawsze do górnej części okna.
Środek strony głównej


To, co zostanie umieszczone na środku strony głównej, jest zależne tylko i wyłącznie od osoby, która odpowiada za treść na stronie. Nie ma tu jednego szablonu, który kazałby umieszczać dokładnie te same informacje, każdej z firm. Należy jednak pamiętać, że to właśnie, po stronie głównej użytkownik, będzie stwierdzał czy dalej przeglądać Twój serwis. Dlatego dobrze też w tym miejscu umieścić wyróżniki, czyli cechy, które odróżniają Cię od innych w branży. Może to być np. informacja o usłudze, którą można znaleźć tylko u Ciebie. Oprócz tego, jeżeli prowadzisz bloga firmowego, dobrze jest wyświetlić tu newsy/nowości, czyli linki do najświeższych artykułów.
Dół strony głównej


Ostatnią charakterystyczną częścią strony głównej, jest jej spód. W tej części można umieścić jak w powyższych przykładach moduł, który pozwala na przewijanie logo firm, z którymi współpracujesz/partnerów. Taki zabieg zwiększa zaufanie osób, które chcą skorzystać z Twojej usługi. Oprócz tego klasycznie na samym dole, powinno się umieścić stopkę, w której znajdą się odnośniki do podstron, które nie zostały umieszczone w menu głównym - ułatwi to nawigację po stronie.
O nas

Treści z zakładki „O nas”, to powtarzające się zabiegi, niezależnie od prowadzonej działalności. To właśnie tutaj umieszczasz ogólne informacje o działalności, jej historie, największe osiągnięcia, kamienie milowe itp. To dzięki tym treściom zbudujesz świadomość swojej marki.
Oferta


Trzeba zacząć od tego, że Twoja oferta, powinna znaleźć się, jako jedna z głównych sekcji/zakładek w menu. Biorąc pod uwagę mnogość oferowanych usług, pod hasłem „Oferta”, znajdzie się wiele podstron. W miarę możliwości design podstron opisu różnych usług, powinien być jak najbardziej do siebie zbliżony, tak by użytkownik, szybko się mógł przyzwyczaić do danego widoku. Ułatwi mu to dotarcie do najważniejszych dla niego informacji. Oprócz tego dobrze by tekst wzbogacić o zdjęcia czy filmy, obrazujące dany zabieg, czy usługę.
Aktualności

Dobrą praktyką jest posiadanie zakładki aktualności, w której umieszczać będziesz artykuły, galerie, filmy itp. które będą informowały o bieżących wydarzeniach związanych z Twoją działalnością.
Galeria

Strona uzdrowiska powinna zawierać także galerię zdjęć. Oprócz tego, że przedstawisz istotne informacje w wielu miejscach na stronie, galeria powinna mieć osobną zakładkę i powinna zawierać, zbiory zdjęć ośrodka, wykonywanych zabiegów, okolicy, i wydarzeń towarzyszących, odbywających się w Twoim ośrodku. Pozwoli to zatrzymać odbiorcę dłużej na Twojej stronie, za sprawą tego, że obraz odda więcej niż słowa go opisujące.
Katalog obiektów

By ułatwić przyszłym klientom dostęp do informacji na temat Twojego uzdrowiska, stwórz podstronę, która skoncentruje się tylko i wyłącznie na ośrodku, z którego korzystać będą kuracjusze. Zakładka z informacjami o budynku i terenie uzdrowiska jest tym bardziej potrzebna, gdy pod jedną marką, znajduje się kilka ośrodków.
Rezerwacja

Jeżeli już mowa o ośrodkach, to dobrą praktyką jest możliwość rezerwacji terminu poprzez stronę internetową. To znacznie ułatwi użytkownikowi podjęcie decyzji, dotyczącą wyboru ośrodka, tym samym zwiększając szansę na konwersję.
Cennik

By zwiększyć szansę na dokonanie przez użytkownika konwersji na Twojej stronie, musisz być transparentny. Ludzie bardziej ufają tym firmą, które nie zatajają przed nimi informacji. Dlatego też nie bój się umieścić cennika usług na swojej stronie internetowej. Klient, mając wgląd w to, jak wygląda ośrodek, jakie są ceny i z możliwością dokonania e-rezerwacji, chętniej wybierze Twoja ofertę, niż w momencie, gdybyś nie udostępnił powyższych informacji.
Kontakt


Ostatnią z zakładek, o której musisz pamiętać jest „Kontakt". To właśnie tutaj podajesz wszystkie dane teleadresowe firmy oraz ośrodków. Dobrze jest także połączyć tę zakładkę z mapą Google, na której wskażesz obiekt(y) - ułatwi to odnalezienie twojego ośrodka :)
Infografika

Tutaj przedstawiamy dobry pomysł na wyjaśnienie jakiegoś procesu, przedstawienie historii działalności, bądź danych statystycznych. Infografika jest ciekawym sposobem przedstawienia czegoś, co wymagałoby długiego, bądź skomplikowanego opisu. Tworząc infografikę w kreatywny sposób ułatwiasz odbiorcom przyswojenie informacji.
Opinie

Miejsce z opiniami klientów to bardzo dobry pomysł i warto go umieścić na swojej stronie internetowej. Dzięki temu zabiegowi użytkownicy, nie będą musieli szukać informacji o jakości świadczonych przez Ciebie usług w innych miejscach w sieci, gdyż będą je już mieli na Twojej stronie www.